واکنش موتورسیکلت‌سازان به مصوبه برقی‌سازی ناوگان

نمایندگان مجلس در حالی الزام اولویت‌دهی برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل و توسعه موتورسیکلت‌های برقی را در بودجه سال آینده مصوب کردند که به گفته فعالان صنعت موتورسیکلت تا زمانی که دولت تسهیلاتی را برای خریداران موتورسیکلت برقی اختصاص ندهد، اقبال به موتورهای برقی نه‌تنها افزایش نخواهد یافت، بلکه سهم یک‌درصدی موتورسیکلت‌های برقی همچنان تولیدکنندگان این صنعت […]

نمایندگان مجلس در حالی الزام اولویت‌دهی برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل و توسعه موتورسیکلت‌های برقی را در بودجه سال آینده مصوب کردند که به گفته فعالان صنعت موتورسیکلت تا زمانی که دولت تسهیلاتی را برای خریداران موتورسیکلت برقی اختصاص ندهد، اقبال به موتورهای برقی نه‌تنها افزایش نخواهد یافت، بلکه سهم یک‌درصدی موتورسیکلت‌های برقی همچنان تولیدکنندگان این صنعت را متضرر خواهد کرد. به گزارش پرشین‌خودرو، تأکید نمایندگان مجلس بر اولویت‌دهی برقی‌سازی در حالی به‌عنوان الزام قانونی مطرح می‌شود که براساس آمار ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هم‌اکنون حدود ۱۰ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که سهم مهمی در مصرف سوخت و آلودگی هوای شهر‌ها دارند. به گفته مجید رضایی؛ نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، بازار نیازمند ارائه حمایت و اختصاص سوبسیدهایی از سوی دولت به خریداران موتورسیکلت برقی است. رضایی؛ با اشاره به سهم یک‌درصدی موتورسیکلت‌های برقی از کل تولید در این صنعت، افزود: تا زمانی که دولت تسهیلاتی را برای خریداران موتورسیکلت برقی اختصاص ندهد و هزینه باتری این محصولات را تقبل نکند، استفاده از موتورهای برقی افزایش نخواهد بافت؛ اتفاقی که در صورت حمایت می‌تواند در نهایت طی سه الی چهار سال هزینه آن از محل صرفه‌جویی انرژی باز گرداننده شود. این فعال در صنعت موتورسیکلت در کشور، در ادامه به زیان تولیدکنندگان موتورسیکلت‌های برقی در سال‌های اخیر اشاره و تأکید می‌کند: از سال ۹۵ بسیاری از کارخانجات موتورسیلکت، تولید موتورسیکلت‌های برقی را در دستور قرار دادند اما همه این واحد‌ها از این بابت زیان کردند. نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، معتقد است: در شرایطی که قیمت سوخت در کشور از قیمت آب معدنی ارزان‌تر است و از سویی زیرساخت‌های شارژ و قوانین حمایتی و سوبسید‌ها به نحوی نیست که مشوقی برای مصرف‌کنندگان موتورسیکلت‌های برقی باشد، طبعاً بازار چندانی هم نخواهد داشت که تولیدکنندگان هم سهم بیشتری از تولید را به موتورهای برقی اختصاص دهند. وی در ادامه، با توجه به برنامه وزارت صمت برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده، گفت: برخلاف جریان اسقاط خودروهای فرسوده، این روند در موتورسیکلت فرسوده با مشکلاتی همراه است و علت اصلی آن عدم احراز مالکیت اکثر موتورهای فرسوده است. به گفته این فعال در صنعت موتورسیکلت، موتورهایی که امروز فرسوده اعلام می‌شوند اغلب چند دست بر روی کاغذ چرخیده است بنابراین نبود احراز هویت آن‌‌ها مانع از جایگزینی و خروج این موتور‌ها از چرخه تردد است. رضایی؛ همچنین موضوع قیمت لاشه موتورهای فرسوده را از دیگر مسائل در روند اسقاط دانست و تصریح کرد: هم‌اکنون قیمت لاشه این موتور‌ها با وجود افزایش قیمت، همچنان از تورم بسیار عقب است و این مسئله مانعی برای دارندگان این موتور برای نوسازی است. در صورت اختصاص تسهیلات اعلامی از سوی وزارت صمت می‌توان شاهد اتفاقات مثبتی در روند اسقاط و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در کشور بود.