مخالفت مجلس با ۳ برابر شدن نرخ اینترنت در سال ۹۶

مخالفت مجلس با ۳ برابر شدن نرخ اینترنت در سال ۹۶ «نه» مجلس به وزارت بهداشت برای کسب درآمد از محل افزایش قیمت اینترنت نمایندگان مجلس در لایحه بودجه سال آینده با حذف یک بند با افزایش ۳ برابری نرخ اینترنت در سال ۹۶ مخالفت کردند. به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست […]

مخالفت مجلس با ۳ برابر شدن نرخ اینترنت در سال ۹۶

«نه» مجلس به وزارت بهداشت برای کسب درآمد از محل افزایش قیمت اینترنت

نمایندگان مجلس در لایحه بودجه سال آینده با حذف یک بند با افزایش ۳ برابری نرخ اینترنت در سال ۹۶ مخالفت کردند.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح یکشنبه پارلمان و در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کل‌کشور، بند الحاقی تبصره ۱۸ ماده واحده بودجه را با ۱۷۹ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از ۲۴۳ نماینده حاضر در صحن علنی حذف کردند.

در این بند آمده بود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است به ازای فروش هر مگابیت اینترنت، مبلغ (۱۰) ریال از شرکت‌های فروشنده اخذ و به حساب خزانه‌داری کل ‌کشور واریز نماید.

در جریان بررسی این بند، علی‌لاریجانی رییس مجلس گفت: باید مشخص شود با تصویب این بند الحاقی تا چه میزان نرخ اینترنت برای مردم و مصرف‌کنندگان افزایش می‌یابد.

پس از این اظهارات لاریجانی، موافقان و مخالفان بند الحاقی مذکور نظراتشان را مطرح کردند، به گونه‌ای که برخی معتقد بودند نرخ اینترنت ۳ برابر و برخی نیز می‌گفتند ۸ برابر افزایش می‌یابد که در نهایت علی لاریجانی با توجه به مشکلات موجود حذف آن را به رأی گذاشت که نمایندگان مجلس نیز با حذف این بند موافقت کردند.

مخالفت با لایحه اینترنتی مربوط به وزارت بهداشت

همچنین رییس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت برای اختصاص درآمد به طرح پزشک خانواده از محل افزایش قیمت اینترنت معادل ۱۰۲۱ هزار تومان روی هر گیگ اینترنت بود.

مهدی فقیهی اظهار داشت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیشنهاد افزایش یک تومان روی هر مگابیت اینترنت در صحن علنی مجلس با مخالفت نمایندگان روبه‌رو و رد شد.

وی گفت: این پیشنهاد از سوی وزارت بهداشت به کمیسیون تلفیق ارایه شده بود و هدف از این افزایش قیمت ایجاد درآمد اختصاصی برای طرح پزشک خانواده، پوشش کامل درمان روستاهای دارای ۵۰ هزار نفر جمعیت و پایین‌تر، درمان عشایر، تأمین تجهیزات پزشکی برای مناطق محروم و درمان بیماران صعب‌العلاج عنوان شده بود.

رییس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: طبق این بند پیشنهاد با افزایش یک تومان روی قیمت هر مگابیت اینترنت با احتساب قیمت متوسط هر گیگ اینترنت ۳ هزار تومان مبلغ ۱۰۲۴ هزار تومان به هر گیگ اضافه می‌شد.

به گفته وی برخی به اشتباه مگابیت را مگابایت برداشت کردند که با احتساب مگابایت روی هر گیگ اینترنت ۸ برابر ۱۰۲۴ اضافه می‌شود.

 

وی گفت: این افزایش قیمت خلاف اصل ۵۳ قانون اساسی برای تجمیع تمام دریافت‌ها، خلاف اهداف دولت و وزارت ارتباطات برای توسعه کاربردهای دولت الکترونیک، توسعه اینترنت، استطاعت‌پذیری دسترسی بود و همچنین جوانب افزایش قیمت نامشخص بود.