کارشناس ارشد حمل‌ونقل مطرح کرد

ساخت سالانه ۲۰۰ کیلومتر خط آهن با وجود تحریم‌‌ها

کارشناس ارشد حمل‌ونقل، از توسعه بی‌وقفه پروژه‌های ریلی ایران علی‌رغم تحریم‌ها خبر داد و گفت: با وجود شرایط تحریمی میانگین ساخت سالانه راه‌آهن در کشور بالای ۲۰۰ کیلومتر در سال حفظ شده است. به گزارش مهر، سیدمرتضی ناصریان؛ با بیان اینکه با وجود تمام تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، صنعت ریلی کشور روبه توسعه است، اظهار […]

کارشناس ارشد حمل‌ونقل، از توسعه بی‌وقفه پروژه‌های ریلی ایران علی‌رغم تحریم‌ها خبر داد و گفت: با وجود شرایط تحریمی میانگین ساخت سالانه راه‌آهن در کشور بالای ۲۰۰ کیلومتر در سال حفظ شده است. به گزارش مهر، سیدمرتضی ناصریان؛ با بیان اینکه با وجود تمام تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، صنعت ریلی کشور روبه توسعه است، اظهار کرد: هم‌اکنون پروژه‌های ریلی مختلفی در حال ساخت است، البته کشورمان نیاز به ساخت پروژه‌های راه‌آهنی دارد، اما تعداد پروژه‌ها مصوب شده در این زمینه بیشتر از توان مالی است. ناصریان؛ در ادامه بیان کرد: با توسعه و مدیریت حوزه حمل‌ونقل، بی‌شک می‌توان شرایط بهتری را در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور (صادرات و واردات، تولید معادن و کارخانه‌ها، گردشگری، مسافرت و ترانزیت) فراهم کرد، این بخش‌‌ها خواستار بهره‌مندی از ماهیت اصلی حمل‌ونقل یعنی ترابری بیشتر و مناسب‌تر و ارزان‌تر هستند و ساخت و ساز پروژه‌ها فی نفسه برای آن‌ها اهمیت ندارد، لیکن بخش حمل‌ونقل دچار مشکلات اساسی (کمبود خدمات حمل‌ونقل همگانی، آمار بالای سوانح و تلفات آن، مصرف انبوه سوخت، آلایندگی، پایین بودن سطح کیفی خدمات ترابری به تناسب قیمت‌ها، سهم اندک ترابری ریلی و…) است و در صورت چاره‌جویی و بهبود خدمات، بخش حمل‌ونقل به‌عنوان پیشران کلیدی در اقتصاد کشور عمل خواهد کرد و اگر روند موجود ادامه یابد، مانعی در توسعه کشور خواهد بود. وی تأکید کرد: اگر توجه خود را روی طرح‌های توسعه شبکه اصلی راه‌آهن متمرکز کنیم، جا دارد از تلاش و اهتمام دولت‌های مختلف برای توسعه راه‌آهن در کشور به‌رغم محدودیت‌های مالی و شرایط تحریمی یاد شود به‌گونه‌ای که میانگین ساخت سالانه راه‌آهن کشور حتی در شرایط تحریمی بالای ۲۰۰ کیلومتر در سال حفظ شده است. ناصریان؛ خاطرنشان کرد: در برنامه‌ریزی پروژه‌های ریلی، آن‌ها که روبه خاتمه هستند، باید هرچه سریع‌تر تمام شود، مانند خط ریلی میانه – اردبیل که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار می‌رود تا پایان امسال یا اوایل سال آتی تکمیل شود. همچنین تعدادی پروژه ریلی هم وجود دارند که پیشرفت فیزیکی پایینی دارند اما اتمام آن‌ها حائزاهمیت است، مثل خط ریلی کرمانشاه – مرز خسروی که حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به لحاظ ارتباط ریلی بین ایران و عراق به‌عنوان بر‌ترین شریک تجاری همسایه، اهمیت بالایی دارد. تکمیل این خط از ابعاد مسافری، صادرات و واردات می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند یا بارهای کشورهای همسایه ایران نظیر روسیه، ترکمنستان، افغانستان، آذربایجان و پاکستان به سمت عراق و بالعکس را جابه‌جا و ارتباط ترانزیتی ایجاد کند. کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، با بیان اینکه پروژه ریلی چابهار-زاهدان ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: این پروژه ریلی بندر شهید بهشتی چابهار را به شبکه راه‌آهن متصل می‌کند و می‌تواند تبادلات باری در استان سیستان و بلوچستان را تسهیل کند، همچنین این خط ریلی باعث توسعه منطقه‌ای در شرق کشور است و اهمیت قابل‌توجهی در آمایش سرزمین دارد و مقدمه‌ای برای ترانزیت ریلی در شرق کشور خواهد بود. ناصریان؛ در پایان تأکید کرد: خط ریلی رشت-‌آستارا نیز برای کشور اولویت دارد و هرچه سریع باید ساخته شود، زیرا شاخه غربی کریدور شمال‌-جنوب را تکمیل می‌کند و همچنین برای اتصال ریلی ایران به دریای سیاه از طریق گرجستان و در کریدور شرقی‌-غربی از سرخس به آستارا می‌تواند، مفید باشد. همچنین برای تسهیل صادرات و واردات و ترانزیت به کشورهای آذربایجان و روسیه و بالعکس نقش ارزنده خواهد داشت.