وجود ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده خودرویی در کشور

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، گفت: ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده در کشور داریم و استاندارد ملی مصرف سوخت مازوت ۰٫۸ است. به گزارش مناقصه‌مزایده، احمد طاهری؛ رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، درخصوص اجرای قانون هوای پاک با توجه به فرا رسیدن روز ملی هوای پاک، گفت: اگر بخواهیم مشکلات آلودگی هوا […]

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، گفت: ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده در کشور داریم و استاندارد ملی مصرف سوخت مازوت ۰٫۸ است. به گزارش مناقصه‌مزایده، احمد طاهری؛ رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، درخصوص اجرای قانون هوای پاک با توجه به فرا رسیدن روز ملی هوای پاک، گفت: اگر بخواهیم مشکلات آلودگی هوا را بررسی کنیم و ببینم چرا این موضوع در سال‌های گذشته رفع نشده، بهتر است اقداماتی که در راستای کاهش آلودگی هوا انجام شده را بررسی کنیم. وی بیان داشت: یکی از مهم‌‌ترین اسناد بالادستی در موضوع آلودگی هوا، قانون هوای پاک است که در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون برای ارگان‌‌ها و دستگاه‌های مختلف تکالیفی را مشخص کرده است. بیش از ۱۷۰ تکلیف برای دستگاه‌های مختلف در این قانون دیده شده که برای همه آن‌‌ها هم برنامه زمان‌بندی و مصوبات هیئت دولت ذیل قانون برنامه برای اجرایی کردن آن در نظر گرفته شده است. اما در حال‌حاضر که ما این تکالیف را مرور می‌کنیم با انبوهی از تکالیف انجام نشده مواجه می‌شویم. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، گفت: پس از تصویب قانون هوای پاک در هفت سال گذشته ما نتوانستیم به شکل خوبی به آن عمل کنیم. یکی از مهم‌‌ترین موارد موضوع اسقاط خودروهای فرسوده است. طبق قانون هوای پاک ما باید کل ناوگان فرسوده را از رده خارج کنیم. اما در حال‌حاضر ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده در کشور داریم که نشان می‌دهد عملکرد ما به این بند از قانون مناسب نبوده است. به‌طور مثال در سال ۹۹ ۶ تا هفت هزار ناوگان خودرو فرسوده اسقاط شدند؛ اما در آن سال یک‌میلیون ناوگان شماره‌گذاری جدید صورت گرفت که میزان اسقاط در مقابل میزان شماره‌گذاری ناچیز بوده است. اینکه که شما تولید خودرو داشته باشید اما نتوانید اسقاط خودروهای فرسوده را به خوبی انجام دهید به معنای آن است که تعداد ناوگان افزایش پیدا کرده و در نتیجه مصرف سوخت افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن، انتشار آلاینده‌ها و افزایش آلودگی هوا را به همراه دارد. وی افزود: بخش دیگری که باید به آن اشاره کنیم مربوط به معاینه فنی خودرو‌هاست. بالا‌ترین بخشی که در آن معاینه فنی اجرا می‌شود مربوط به ناوگان سواری است که کنترل آن به دقت انجام می‌شود. اما درخصوص ناوگان موتورسیکلت طبق آمار پلیس‌ راهور تقریباً ۱۳ میلیون ناوگان موتورسیکلت در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد آن فرسوده است. این آمار ناوگان موتورسیکلت فرسوده سهم بالایی در انتشار آلایندگی به همراه دارد و در زمینه اسقاط نیز به آن توجه نشده است که باید حتماً به آن توجه شود. از ابتدای سال، حدود شش هزار موتورسیکلت به معاینه فنی مراجعه کردند که پنج‌هزارتای آن توانستند گواهی معاینه فنی بگیرند که نشان می‌دهند عمل به بند معاینه فنی درخصوص ناوگان موتورسیکلت به خوبی در کشور اجرا نشده است. علاوه بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی معاینه فنی منابع ساکن و موتورخانه‌ها هم باید انجام می‌گرفت که در این زمینه هم به شکل خوبی به قانون عمل نشده است. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، تصریح کرد: امیدواریم با این رویکرد، بتوانیم تا حد امکان برنامه‌ریزی مناسبی جهت کاهش تولید آلودگی در شرایط اضطرار داشته باشیم. هرچند راهکارهای بلندمدتی مثل اسقاط ناوگان فرسوده در دستور کار است که در این زمینه کارگروهی با حضور وزارت کشور، وزارت صمت و سازمان برنامه بودجه تشکیل شده تا این کارگروه با حضور وزارت نفت تعامل بیشتری در جهت برقی‌سازی ناوگان صورت بگیرد تا پیشرفت بیشتری داشته باشیم که به موازات آن کاهش مصرف بنزین را خواهیم داشت و این موضوع فواید و عوارض زیادی را خواهد داشت. در نتیجه قرار شد وزارت نفت در این جلسات نیز حضور داشته باشد و طرح نهایی با همکاری وزارت نفت اجرا شود.