گروه خودرو- مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، گفت: از حدود ۳۰۰ هزار دستگاه تاکسی که در شهرهای مختلف کشور فعالیت میکنند، بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه وضعیت مناسبی ندارند و یا دچار فرسودگی هستند. به گزارش مناقصهمزایده، شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، با اشاره به […]
گروه خودرو- مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، گفت: از حدود ۳۰۰ هزار دستگاه تاکسی که در شهرهای مختلف کشور فعالیت میکنند، بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه وضعیت مناسبی ندارند و یا دچار فرسودگی هستند. به گزارش مناقصهمزایده، شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، با اشاره به روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی، گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که سازمان تاکسیرانی شهر تهران دنبال میکند، نوسازی ناوگان فرسوده است. همچنین نکته حائزاهمیت این است که نیمی از تاکسیهای پایتخت فرسوده هستند و این موضوع در آلودگی هوای تهران سهم بسزایی دارد. وی افزود: در یک سال گذشته در مسیر نوسازی اقدامات ویژهای از قبیل افزایش مبلغ وام کمبهره با اقساط طولانیمدت به میزان دو برابر و همچنین ایجاد تنوع در سبد عرضه نوع خودرو جایگزین از یک خودرو به چهار خودرو صورت گرفته است. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، تأکید کرد: خودروهای غیربرقی شامل سه مدل میشود که خودروی سورن، b511 و همچنین دو خودروی برقی از سوی سازمان تاکسیرانی به متقاضیان ارائه میشود. وی ادامه داد: ۳۳۰۰ پرونده نوسازی در سالجاری تشکیل شده که همه در مرحله اخذ وام و صدور پیش فاکتور هستند و بیش از ۱۵۰۰ دستگاه غیربرقی نو پلاک طی یکسال گذشته از طریق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران تحویل متقاضیان نوسازی شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۲۳ درصد رشد نوسازی صورت گرفته است. مالکی؛ با اشاره به خودروهای برقی، گفت: تاکنون ۱۷۲ تاکسی برقی واگذار شده و تهران تا به امروز تنها شهر کشور است که در ناوگان حملونقل عمومی با خودرو برقی به شهروندان خدمترسانی میکند. وی خاطرنشان کرد: در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی شهر تهران به دنبال نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت هستیم و بهزودی شاهد حضور خودروهای برقی بیشتر در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران خواهیم بود. مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، گفت: با ورود خودروهای برقی شهرداری تهران بهزودی فراخوان واگذاری این خودروها نیز اعلام خواهد شد. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، با اشاره به علت بروز آلودگی هوا در پایتخت، اظهار کرد: وجود شرایط جغرافیایی خاص کلانشهر تهران و عدم برونرفت آلایندهها به صورت مطلوب از سطح شهر از عوامل آلودگی هوا در پایتخت بهشمار میرود. وی افزود: وجود بیش ۱۰ میلیون وسیله نقلیه موتوری در شهر تهران میتواند در آلودگی هوای پایتخت تأثیرگذار باشد و امروز یکی از مشکلات جدی ما شاید این تعداد بیش از حد خودرویی هست که در شهر تهران در حال تردد است؛ همچنین عوامل مؤثر بر آلایندگی هوا به دو دسته تقسیم میشود، منابع ثابت و منابع متحرک که منابع متحرک در تولید آلایندههای گازی سهم ۸۱ درصدی، در تولید ذرات معلق سهم ۶۱ درصدی و در تولید آلایندههای گازی از ۸۱ درصد حدود ۳۷ درصد خودروهای سواری در این موضوع دخیل هستند. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، ادامه داد: میزان انتشار کربن توسط یک خودروی شخصی به صورت سالانه با پیمایش حدود ۱۶۰۰۰ کیلومتر یکونیم تُن هست و برای خودروهای تاکسی این عدد به چندین برابر مثلاً شش تا هفت تُن حساب میشود؛ از سوی دیگر تاکسیها از جمله خودروهای پر پیمایش و پرتردد هستند، بهطوری که سهم تاکسیها در حملونقل عمومی ۱۸ درصد است که شامل سهونیم میلیون سفر روزانه از ۲۰ میلیون سفر درونشهری میشود. مالکی؛ گفت: در پایتخت ۸۰ هزار تاکسی وجود دارد که بیش از نیمی از این خودروها فرسوده هستند، در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و در سالجاری از ابتدای سال تا به امروز ۱۵۰۰ دستگاه خودرو نوسازی شده است و به متقاضیان امسال جزء سالهایی است که اتفاقات خوبی در حوزه نوسازی افتاده یعنی ما یک رشد ۱۸ درصدی داشتیم. وی تأکید کرد: در حوزه نوسازی تعداد محصولاتی که در سبد نوسازی به تاکسیرانان ارائه میشود از یک خودرو به چهار خودرو افزایش پیدا کرده است که این موضوع میتواند کمک شایانی به انتخاب بهتر تاکسیرانان در حوزه نوسازی باشد. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، با اشاره به افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان و ایجاد مشکل برای تاکسیرانان، گفت: سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در راستای خدمترسانی به تاکسیرانان در حوزه نوسازی براساس توافقات موفق شد تا وامهایی در اختیار تاکسیرانان قرار دهد که این مبلغ در گذشته ۵۰ میلیون تومان بوده است و سپس از ۵۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داده شده است؛ اما در یک مقایسه در حوزه قیمت خودرویی که در واقع خودروی متعارف است قیمت خودروهای تخصیص داده شده برای تاکسیهای پایتخت در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون تومان بوده و امسال حدود ۶۰۰ میلیون تومان شده است. یعنی افزایش دو برابری در قیمت خودرو داشتیم که این موضوع نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت را با مشکل روبهرو کرده است. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، گفت: تا به امروز یکهزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شده و مراحل ترخیص آنها انجام و در مرحله تعیین مدل مالی هستیم. اولویت نوسازی برقی با واگذاری به رانندگان تاکسی فرسوده است؛ در واگذاری تاکسیهای برقی پس از ۱۷۲ دستگاه هم ایجاد زیرساختهای شارژ بود که تاکنون در ۱۷ جایگاه ۷۴ نازل شارژ فعال شده است. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، گفت: ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در تهران فعالیت دارد که بیش از نیمی از آنها فرسوده و تعدادی دیگر هم در مرز فرسودگی است. مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، گفت: موضوع برقیسازی خودروهای ناوگان تاکسیرانی نیازمند حمایت ویژه از سوی دولت است، اگر در محدودههای واقع در طرحهای ترافیکی شما شاهد تردد خودروهای برقی باشید، قطعاً تأثیرگذار است و با کاهش آلودگی هوا مواجه خواهیم شد. وی افزود: یک خودروی تاکسی که در شهر تردد میکند پیمایش حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر خواهد داشت که در سال نزدیک به شش تا هفت هزار لیتر بنزین مصرف خواهد کرد و با احتساب یارانههای دولتی بابت سهمیه سوخت که خودروی تاکسی دریافت میکند با بنزین قیمت ۱,۵۰۰ تومان و یا سه هزار تومان آزاد تقریباً معادل ۱۳۰ میلیون تومان هر تاکسی صرفهجویی در مصرف بنزین را دارد. مالکی؛ تأکید کرد: باید توجه داشت هر خودروی برقی تاکسی در سطح شهر با یک بار شارژ چنین مسافتی را طی میکند که تقریباً معادل ۱۳۰ میلیون تومان صرفهجویی در مصرف بنزین توسط هر تاکسی پایتخت است. اگر ۵۰ هزار خودروی تاکسی حالحاضر شهر را برقیسازی کنیم. با یک محاسبه عددی و با توجه به ناترازی بنزین، آیا هزینه واردات بنزین بیشتر است یا میانگین قیمت دلاری یک خودرو کدام بهصرفهتر هست؟ وی گفت: البته این وضعیت در کل کشور قابل رؤیت است یعنی از حدود ۳۰۰ هزار دستگاه تاکسی که در شهرهای مختلف کشور فعالیت میکنند بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه وضعیت مناسبی ندارند و یا دچار فرسودگی هستند.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه