معاون راهبری تولید برق حرارتی، گفت: هیچ راهی برای قاچاق سوخت پس از تحویل به نیروگاهها وجود ندارد، زیرا ثبت و رهگیری دقیق سوخت تحویلی به نیروگاهها به صورت سیستمی امکان قاچاق را از بین میبرد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت نیرو، ناصر اسکندری؛ درباره مسائل مطرح درباره امکان قاچاق سوخت نیروگاهی، اظهار […]
معاون راهبری تولید برق حرارتی، گفت: هیچ راهی برای قاچاق سوخت پس از تحویل به نیروگاهها وجود ندارد، زیرا ثبت و رهگیری دقیق سوخت تحویلی به نیروگاهها به صورت سیستمی امکان قاچاق را از بین میبرد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت نیرو، ناصر اسکندری؛ درباره مسائل مطرح درباره امکان قاچاق سوخت نیروگاهی، اظهار داشت: شرکت مادر تخصصی برق حرارتی از سالها پیش خود را به سامانههای دقیق ثبت و دریافت اطلاعات مربوط به سوخت نیروگاهی مجهز کرده است و این اطلاعات شامل میزان مصرف سوخت، میزان سوخت مفید و غیرمفید، اعم از گاز، گازوئیل و مازوت بهطور کامل و دقیق در سامانههای برق حرارتی ثبت میشود. وی در همین رابطه افزود: در حالحاضر، اطلاعات سوخت مایع تحویلی به نیروگاهها شامل وزن تانکر، پلاک جلو و عقب تانکر، تطبیق بارنامهها و ساعات حرکت و رسیدن تانکر به مقصد در ۲۵ واحد نیروگاهی کشور بهطور کاملاً مکانیزه و در سایر نیروگاهها نیز در سامانه ارسال و رسید که به همین منظور طراحی شده است، ثبت میشود. اسکندری؛ با اشاره به فرآیندهای دقیق بررسی مشخصات سوخت و مغایرتهای احتمالی میان سوخت مایع ارسالی برای نیروگاهها و سوخت دریافتی گفت: اگر در هر کدام از اطلاعات دریافتی از تانکرهای سوخت رسیده به نیروگاه مغایرتی وجود داشته باشد، فرآیند بررسی و آزمایش سوخت به دقت انجام میشود و در صورت اثبات تخلف، راننده و محموله تحویل مقامات قضایی و انتظامی میشود. وی در ادامه، به یکی از ترفندهای رایج در قاچاق سوخت نیروگاهی اشاره کرد و گفت: اصلیترین تخلف مربوط به آلوده کردن سوخت در مسیر ارسال به سمت نیروگاه است و وزارت نیرو مسئولیتی در این زمینه تا قبل از تحویل سوخت به مخازن نیروگاهی ندارد. با این حال، در صورت کشف هرگونه مغایرت در حجم یا کیفیت سوخت، موضوع فوراً صورتجلسه و گزارش میشود. اسکندری؛ با تأکید بر اینکه پس از تحویل سوخت مایع به نیروگاهها امکانی برای قاچاق آن وجود ندارد، ادامه داد: در صورت مغایرت حجم سوخت تحویل شده به نیروگاه با اطلاعات ثبت شده این موضوع از طریق میزان انرژی برق تولیدی نیز که براساس راندمان نیروگاه محاسبه و اندازه گیری میشود، قابل ردیابی است. معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی، همچنین به نحوه مصرف سوخت در نیروگاهها اشاره کرد و بیان داشت: پس از تزریق سوخت به مخزن نیروگاهی، هیچ روشی برای خالی کردن سوخت وجود ندارد و این سوخت به صورت یکطرفه برای تولید برق مصرف میشود. اسکندری؛ به بررسیهای منظم وضعیت تولید برق و مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: هر ماه وضعیت تولید برق، میزان مصرف و تحویل سوخت صورتجلسه میشود و هر سه ماه یک بار نیز ستاد قاچاق کالا وضعیت تحویل و مصرف سوخت نیروگاهی را بررسی میکند و در صورت هرگونه مغایرت میان میزان سوخت تحویلی با میزان برق تولیدی، وقوع تخلف به سرعت قابل شناسایی است. وی در ادامه، با تأکید بر اینکه افراد مطلع از قاچاق سوخت نیروگاهی همگی به این موضوع واقف هستند که قاچاق سوخت قبل از تحویل به نیروگاهها صورت میگیرد و پس از تحویل سوخت به نیروگاه امکان قاچاق وجود ندارد، افزود: از آنجا که تحویل سوخت مایع آلوده به مواد شیمیایی دیگر به تأسیسات نیروگاهی به شدت آسیب وارد میکند، بنابراین کارکنان شرکت برق حرارتی نهایت دقت خود را برای تحویل سوخت مایع فاقد هرگونه آلودگی به کار میبندند. اسکندری؛ به ضرورت احداث خط لوله از شبکه خطوط فرآوردههای نفتی تا نیروگاهها اشاره کرد و گفت: احداث خط لوله از شبکه خطوط فرآوردههای نفتی تا نیروگاه تقاضای جدی وزارت نیرو است، چرا که ضمن سهولت در انتقال فرآورده و کاهش هزینههای انتقال، احتمال قاچاق سوخت در مسیر انتقال سوخت را به صفر میرساند یقیناً در این اقدام اولویت با نیروگاههای نزدیک به شبکه فرآورده و حساس خواهد بود. در ادامه، اسکندری؛ با اشاره به اینکه تعمیرات نیروگاههای حرارتی کشور طبق برنامه برای ۷۳۲ واحد نیروگاهی در حال انجام است، ادامه داد: از نیمه دوم امسال به منظور تأمین برق پایدار پیک تابستان سال آینده افزون بر ۱۰۷ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفته است. وی با بیان اینکه تاکنون ۵۵ هزار مگاوات از این برنامه آغاز شده است، افزود: با توجه به ظرفیت نامی ۷۶ هزار مگاواتی نیروگاههای حرارتی، برخی از نیروگاهها و واحدهای تولید برق آنها در مدت زمان اجرای فصل تعمیرات یعنی ابتدای مهرماه تا اردیبهشت سال آینده، بیش از یک نوبت مورد تعمیر و بازدید قرار میگیرند. اسکندری؛ با اشاره به پیشرفت ۵۱ درصدی برنامه تعمیرات نیروگاههای حرارتی برای اوج مصرف تابستان سال ۱۴۰۴، خاطرنشان کرد: در تلاشیم با تأمین منابع مالی لازم و تهیه قطعات و تجهیزات ضروری، بتوانیم با اتمام به موقع برنامههای یاد شده تمامی واحدهای نیروگاهی را با آمادگی کامل برای تأمین برق پایدار روزهای اوج مصرف برق کشور در اختیار داشته باشیم. معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، با اشاره به اینکه حدود ۹۴ درصد برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاههای حرارتی تولید میشود، گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم تأمین برق کشور بر عهده نیروگاههای حرارتی است، از اینرو آمادگی این واحدها برای تولید برق پایدار و پاسخگویی به نیاز مصرف فصول گرم سال از اهمیت بسیار مضاعفی برخوردار است.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: چهار کمیته برای مبارزه جدی با قاچاق سوخت تشکیل شده است. به گزارش مناقصه مزایده، علیرضا رشیدیان در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک در باره مدیریت هوشمند زنجیره تامین سوخت کشور افزود: این کمیته ها شامل کمیته اطلاعاتی با همکاری وزارت اطلاعات، کمیته عملیات با کمک […]
مدیر پیشین امور بینالملل شرکت ملی نفت، گفت: سود سرشار قاچاق سوخت عامل اصلی در ترغیب افراد برای ورود به این کار است. محسن قمصری؛ در گفتگو با ایرنا، درباره اینکه آیا قاچاق سوخت فقط در مناطق مرزی صورت میگیرد، اظهار داشت: برای اینکه قاچاق محقق شود، باید کالای مورد نظر از مناطق مختلف جمعآوری […]
معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا، گفت: تا زمانی که الگوهای مصرف انرژی دقیق نباشد و بارنامههای صوری در کشور وجود داشته باشد، قطعاً انحرافاتی در حوزه سوخت صورت میگیرد. به گزارش مناقصهمزایده، اسماعیل علیدادی؛ معاون حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با سازمان قاچاق کالا و ارز، درباره پیامدهای اقتصادی قاچاق سوخت، اظهار کرد: ستاد مرکزی […]
مدیر اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته، گفت: قاچاق گسترده سوخت، اقتصاد ملی را با چالشهای متعددی مواجه کرده که از جمله آن هدررفت منابع ملی است. قاچاق سوخت معادل ۱۵ تا ۲۰ درصد درآمد صادرات نفتی ایران است. به گزارش ایلنا، علی محمودیان؛ درباره موضوع قاچاق سوخت با اشاره به اینکه قاچاق سوخت […]
دیدگاه بسته شده است.