زیان انباشته ایران‌خودرو و سایپا به ۲۲۰ همت رسید

گروه خودرو- هفتمین نمایشگاه تخصصی قطعات، لوازم خودرو و صنایع وابسته در مازندران گشایش یافت و توانمندی‌های صنعت قطعه‌سازی خودروی مازندران و کشور به نمایش گذاشته شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، این نمایشگاه تا پنجم بهمن پذیرای علاقه‌مندان به صنعت خودرو است، ۵۰ شرکت قطعه‌ساز شامل ۳۰ واحد تولیدی از مازندران و ۲۰ واحد از استان‌های […]

گروه خودرو- هفتمین نمایشگاه تخصصی قطعات، لوازم خودرو و صنایع وابسته در مازندران گشایش یافت و توانمندی‌های صنعت قطعه‌سازی خودروی مازندران و کشور به نمایش گذاشته شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، این نمایشگاه تا پنجم بهمن پذیرای علاقه‌مندان به صنعت خودرو است، ۵۰ شرکت قطعه‌ساز شامل ۳۰ واحد تولیدی از مازندران و ۲۰ واحد از استان‌های اصفهان، البرز، تهران و سمنان بخشی از توانمندی‌‌ها تازه‌‌ترین دستاوردهای خود را ارائه کردند. رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در مراسم گشایش این نمایشگاه، گفت: حضور این تعداد قطعه‌ساز در یک نمایشگاه استانی اتفاق خوشحال‌کننده‌ای است و توانمندی‌های داخلی ما در حوزه خودروسازی را نشان می‌دهد. محمدرضا نجفی‌منش؛ افزود: با این میزان توانمندی در زنجیره تولید خودرو و تلاشی که صنعتگران داخلی ما دارند قابل پذیرش نیست که برخی نمایندگان مجلس تمام تلاش‌شان پیگیری برای کمک به واردات خودرو باشد و از خود نمی‌پرسند که چرا خودروساز داخلی رشد نمی‌کند. وی افزود: آنچه‌ در این نمایشگاه ارائه شد بخشی از توان تولید قطعات خودرو است ما در ۱۷ استان انجمن قطعه‌سازان داریم که همگی برای اعتلای صنعت خودروی کشور تلاش می‌کنند و باید به بهترین شکل حمایت شوند. رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، با بیان این‌که راه رشد اقتصادی از تولید می‌گذرد، تصریح کرد: تردیدی نیست که زنجیره تولید ما در صنعت خودرو نواقصی دارد که ما تعهد داریم این کاستی‌‌ها را برطرف کنیم. باید از فرصت‌های موجود استفاده کنیم و از همین ظرفیت‌های ارزشمند موجود در استان‌‌ها که بسیاری از آن‌‌ها در دانش و فناوری جایگاه مطلوبی دارند بهره ببریم. همچنین در ادامه نیز، آرش محبی‌نژاد؛ دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور، گفت: صنعت خودروی زیان‌دیده و ورشکسته کشور، روی دست دولت مانده است که می‌خواهند آن ‌را به سمت خصوصی‌سازی سوق دهند. محبی‌نژاد؛ با بیان اینکه تجربیات ناموفق گذشته از خصوصی‌سازی موجود است، افزود: اگر خصوصی‌سازی در قالب یک بسته به هم پیوسته واحد، اتفاق بیفتد بسیار پسندیده است. وی با تأکید بر به‌روزرسانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، گفت: این سند چهار سال دیگر تمام می‌شود و این در حالیست که تولید خودرو در سال ۱۳۹۰ یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه بوده که این رقم الان به یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو رسیده است و تولید، کاهش داشته است. محبی‌نژاد؛ گفت: در شرایط تحریم به سر می‌بریم و با وجود اینکه تحریم‌شکنی کردیم اما یکسری از منابع صادراتی حاصل از فروش نفت ما پشت سدهای تحریم در کشورهایی مثل چین گیر کرده است که متأسفانه این کشور تمایل دارد در مقابل آن، کالا وارد کشور ما کند. کیانوش پورمجیب؛ مدیرعامل ساپکو نیز، در مراسم گشایش این نمایشگاه، اظهار کرد: در سال‌جاری با وجود همه چالش‌هایی که در بخش‌های مختلف گریبان تولید و خودروسازان را گرفت، تولید روزانه دوهزار و ۳۰۰ دستگاه را محقق کردیم و با امیدواری و تلاش به این مسیر ادامه می‌دهیم تا برای حفظ و صیانت از صنعت ملی به وفاق ملی برسیم. این مسئول، خاطرنشان کرد: میزان تولید سایت ایران‌خودرو در مازندران امسال تا پایان دی‌ماه به ۲۷هزار و ۳۰۰ دستگاه رسید که تا پایان سال طبق برنامه‌ریزی به ۳۷ هزار دستگاه می‌رسد. مدیرعامل ساپکو، با بیان این‌که شرکت ایران‌خودرو با بیش از ۶۰۰ سازنده قطعات خودرو در کشور همکاری می‌کند، به ظرفیت قابل‌توجه مازندران در قطعه‌سازی خودرو اشاره کرد و گفت: سهم مازندران با وجود ظرفیت مناسبی که برای قطعه‌سازی دارد، در تأمین قطعات مورد نیاز ما قابل‌توجه نیست. فقط سه درصد از حجم ریالی خرید ما از مازندران صورت می‌گیرد که در مقابل منابع این استان و ظرفیت‌های موجود عدد بسیار کمی است. این مسئول، افزود: از طرف ایران خودرو اعلام می‌کنم که اگر منابع استان به سمت تولید قطعات مورد نیاز است سوق داده شود، آمادگی برای همکاری وجود دارد. مدیرعامل ساپکو، به وجود چالش‌های پیش‌روی خودروسازان و نگاه کنونی جامعه به خودروسازان نیز اشاره کرد و گفت: بخش قابل‌توجهی از توان ایران‌خودرو به زنجیره تولید و فعالیت قطعه‌سازان وابسته است. همه ما در این زنجیره امروز با چالش‌های زیادی مواجه هستیم که حاصل برخی سیاست‌گذاری‌های نادرست است. پورمجیب؛ اظهار کرد: در دهه ۸۰ بالغ بر یک میلیارد دلار در بخش خودروسازی کشور سرمایه‌گذاری شد و بخش قابل‌توجهی از پیشرفتی که در خودروسازی داشتیم مرهون همان تصمیم‌گیری‌‌ها و سرمایه‌گذاری‌های دهه ۸۰ است. اما این نگرش و حمایت در دهه ۹۰ به واسطه برخی سیاست‌گذاری‌‌ها با همان نسبت سرمایه‌گذاری پیش نرفت. وی افزود: در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای عمل شد که اکنون ایران‌خودرو بالغ بر ۱۲۰ همت و سایپا حدود ۱۰۰ همت زیان انباشته دارند. طبیعی است که خودروساز تمایل ندارد در مسیری پیش برود که زیان سالانه و زیان انباشته داشته باشد. یعنی سیاست‌گذاری‌های نادرستی در صنعت خودرو اتفاق افتاد که منجر به این خروجی شد. مدیرعامل ساپکو، تصریح کرد: وقتی دو خودروساز بزرگ کشور را با ۲۲۰ همت زیان انباشته مواجه می‌کنیم نباید انتظار داشته باشیم که مردم حس خوبی به محصولات این خودروسازان داشته باشند. پورمجیب؛ اظهار کرد: البته در همین شرایط و با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌‌ها هم توانستیم دستاوردهای خوبی داشته باشیم. در ایران‌خودرو تارا و ری‌را ارائه شد که نه تنها از نظر کیفیت و به روز بودن چیزی از نمونه‌های خارجی موجود در بازار داخلی کم ندارد، بلکه گاهی بهتر از نمونه‌های مشابه خارجی هم هست. سایپا نیز در این زمینه موفقیت‌هایی داشت و خودروهای خوبی را عرضه کرد. در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی هم گام‌های قابل‌توجهی برداشتیم که اگر بستر فراهم شود به نتیجه می‌رسد. وی تصریح کرد: این زنجیره تأمین و توانمندی در گروه‌های خودروسازی ما وجود دارد. فقط در عرصه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری باید بازنگری شود. نباید طوری قیمت‌گذاری ‌کنیم که منجر به زیان مالی در همان سال و زیان انباشته در سال‌های آتی شود. مدیرعامل ساپکو، گفت: نخستین صنعتی که از سوی دشمنان ما تحریم شد صنعت خودروسازی بود. چون آن‌‌ها به اهمیت این صنعت و توان داخلی ما پی بردند. بنابراین نباید در چنین شرایطی تصمیم‌هایی گرفته شود که ریشه این صنعت را در کشور بخشکاند. همچنین عمران عباسی نماینده مردم قائمشهر نیز با بیان این‌که چالش‌های امروز حوزه خودرو ریشه در برخی مسائل و تصمیم‌گیری‌های گذشته دارد، گفت: تلاش می‌کنیم که برای بهبود وضعیت در خانه ملت بر پایه آن‌چه که نیاز است به بهترین شکل قوانینی را تدوین و وضع کنیم. عباسی؛ افزود یکی از مهم‌‌ترین عوامل بروز چالش در بخش صنعت را تصمیم‌های غیرکارشناسی و ورود سیاسیون به این حوزه عنوان کرد و افزود: مداخله سیاست در امر صنعت و پرداخت بدهی‌های سیاسی توسط صنعت‌کاران اشتباه است. معتقدم که صنعت یک امر تخصصی است و سیاسیون نباید به جزئیات کار صنعت‌کاران ورود کنند. وی با بیان این‌که دست سیاست باید از صنعت دور شود، خاطرنشان کرد: سیاستمداران باید در جای خودشان و در سطح کلان مسائل را با در نظر گرفتن دیدگاه‌های کارشناسی متخصصان مدیریت کنند. اگر همین موضوع را جدی بگیریم در یک دهه چالش‌های ما حل می‌شود. وی با اشاره به فعالیت برخی واحدهای قطعه‌ساز خودرو در مازندران تصریح کرد: فعالیت قطعه‌سازان خودرو در مازندران از نظر کمیت نگران‌کننده و از نظر کیفیت خوشحال‌کننده است. عباسی؛ ادامه داد: این نکته که تولیدات قطعه‌سازان این استان به اذعان خودروسازان کشور از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند جای خوشحالی دارد. اما این‌که فقط سه درصد از زنجیره تولید قطعات خودرو در کشور متعلق به مازندران است قابل پذیرش نیست و امیدواریم که با حمایت‌ از تولیدکنندگان، این رقم در یک بازه سه ساله دستکم به پنج درصد برسد. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز، در نمایشگاه اظهار کرد: صنعتگران به ویژه در حوزه قطعه‌سازی خودرو ‌که در سخت‌‌ترین شرایط اقتصادی و تحریمی تلاش کرده‌اند تا چرخ اقتصاد از حرکت نایستد، همواره با چالش‌های مختلف ناشی از تصمیم‌گیری‌های نادرست نیز دست به گریبان هستند. مجتبی رضوی؛ اظهار کرد: ما امروز درگیر مسائلی هستیم که در شکل‌گیری‌شان نقشی نداشتیم و به دلیل برخی برنامه‌ریزی‌های اشتباه بر ما تحمیل شده‌اند. وی افزود: علاوه بر ناترازی انرژی که این روز‌ها زیاد از آن صحبت می‌شود، در کشور با ناترازی در تصمیم‌گیری‌‌ها و تصمیم‌سازی‌‌ها هم مواجه هستیم. اما صنعتگران ما با همه این چالش‌‌ها تلاش کرده‌اند تا پای کار بمانند. این مسئول، خاطرنشان کرد: امروز، طلب قطعه‌سازان خودرو در مازندران از خودروسازان کشور به حدود ۱٫۱ همت (یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان) رسیده است. این نشان می‌دهد مشکلات این بخش از صنعت بیشتر از سایر حوزه‌هاست. رضوی؛ تصریح کرد: امیدواریم با نهادینه شدن عقلانیت و تصحیح وضعیت فعلی هم روابط ما با خودروسازان به‌گونه‌ای شود که به رابطه قطعه‌ساز و خودروساز نگاه یک‌طرفه نداشته باشند و هم درهای دنیا به روی ما باز شود تا تولیدات باکیفیت‌مان را به کشورهای مختلف صادر کنیم. همچنین محمدعلی ذکریایی؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو مازندران نیز در این نمایشگاه، افزود: نقش قطعه‌سازان در صنعت خودروسازی کشور به‌عنوان پیشران این صنعت بسیار مهم است. اما به اندازه اهمیتی که دارد به رفع چالش‌های پیش روی فعالیت این واحد‌ها توجه نمی‌شود. وی با بیان این‌که ناترازی انرژی و خاموشی برق و قطعی گاز آسیب بزرگی به واحدهای صنعتی وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: ما برای اعتلای صنعت و اشتغال و اقتصاد کشور همه این چالش‌‌ها را پذیرفته‌ایم و با تمام توان در سخت‌‌ترین شرایط نیز دست از تولید نکشیده‌ایم. امیدواریم مدیران نیز در تصمیم‌گیری‌‌ها بیشتر به رفع چالش‌های پیش‌روی صنعتگران و تولیدکنندگان به ویژه در حوزه قطعه‌سازی خودرو توجه کنند.