از خودرو‌های مشمول معاینه فنی در تهران یک میلیون خودرو دچار نقص فنی است

مهدی قره‌داغلی- با توجه به نقش مؤثر معاینه فنی در کنترل آلایندگی وسایل نقلیه همیشه از تأثیرات آن بر سطح آلودگی هوای کلانشهر‌ها گفته شده است و از این‌رو باید نگاه جدی‌تری نسبت به این مسئله داشت. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، میرزایی قمی؛ مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران، در مراسم رونمایی از […]

مهدی قره‌داغلی- با توجه به نقش مؤثر معاینه فنی در کنترل آلایندگی وسایل نقلیه همیشه از تأثیرات آن بر سطح آلودگی هوای کلانشهر‌ها گفته شده است و از این‌رو باید نگاه جدی‌تری نسبت به این مسئله داشت. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، میرزایی قمی؛ مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران، در مراسم رونمایی از تجهیزات جدید معاینه فنی، ‌گفت: در سطح شهر تهران حدود یک میلیون خودرو‌ مشمول معاینه فنی دچار نقص فنی هستند و‌ حدود ۴۲۰ هزار دستگاه دارای نقص آلایندگی هستند. مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران در مراسم رونمایی از تجهیزات سبک و ‌سنگین نوین معاینه فنی شهرداری تهران، با بیان اینکه در سطح شهر تهران هشت مرکز معاینه فنی خودروی سبک در تهران داریم، گفت: از سال ۱۳۷۹ تاکنون عمر کارکرد تست دستگاه‌های معاینه فنی و ‌به علت تحریم امکان تعویض قطعات ممکن نبود و ‌با توجه به اینکه صحت دیتا‌ها را بالا ببریم تصمیم به نوسازی ۳۲ خط سبک و‌ سه خط سنگین گرفتیم. میرزایی‌قمی؛ ادامه داد: دستگاه‌ها از طریق تخصیص بودجه نوسازی که برای اولین‌بار از سوی شورای شهر برای نوسازی دستگاه‌ها در نظر گرفته شده بود، خریدار شد. وی گفت: چند شرط برای انتخاب مجری داشتیم و قرار شد استاندارد دستگاه‌ها به‌روز باشد و‌ خرید و نصب توسط شرکت دانش‌بنیان داخلی باشد و همچنین شرط کردیم که این دستگاه‌ها، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان قابلیت توسعه داشته بشد و‌ همچنین گارانتی خدمات سه سال به صورت رایگان باشد و‌ بعد از آن تأمین قطعات نیز از سوی شرکت اولیه تأمین شود و‌ می‌بینید چنانچه خرید خارجی بود اما دست شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را نبستیم. وی با تأکید بر اینکه سال گذشته سه قرارداد جداگانه برای تأمین دستگاه‌ها منعقد شد، گفت: قرارداد اول مربوط به تأمین دستگاه تست آلایندگی، یک قرارداد مربوط تست ایمنی و‌ قرارداد سوم نیز مربوط به دستگاه‌ها معاینه فنی خودروهای سنگین است که این قرارداد‌ها منعقد شد و در ابتدای امسال دستگاه‌های تست آلایندگی تحویل شد و‌ در کلیه مراکز معاینه فنی نصب کردیم و ‌بعد از آن نصب دستگاه‌های تست ایمنی را نیز در شهریورماه سال‌جاری تحویل گرفته و ‌حالا بعد از گذشت چندماه این نصب تمام شده است و‌ این در حالی است که با توجه به زمان‌بر بودن نوسازی، خللی در نوبت‌دهی و‌ معاینه فنی رخ نداد.  وی با بیان اینکه ارزش پروژه بیش از یک‌میلیون دلار است، گفت: دستگاه‌های جدید ویژگی‌های زیادی دارند به‌گونه‌ای که دستگاه تست‌های آلایندگی، ناکس هم به‌عنوان یکی از آلاینده‌های معیار در تهران به‌خصوص در شش ماهه اول سال است و از این به بعد ناکس نیز کنترل می‌شود. میرزایی‌قمی؛ با پیش از این امکان تست خروجی آلایندگی اگزوز خودروهای برقی وجود نداشت و‌ خودرو ‌باید در حالت بنزینی فعالیت می‌کردند، گفت: اما حالا دستگاه‌های جدید قابلیت اندازه‌گیری آلایندگی خودروهای گازسوز را دارند و‌ همچنین با این دستگاه‌های جدید در مورد آزمون‌های دور بالا در قالب معاینه فنی برتر نیز تست‌ها به سهولت انجام می‌شود. وی در مورد تأثیر نوسازی تجهیزات، گفت: براساس سیاهه انتشار و بررسی ستاد معاینه فنی اگر معاینه خودرو‌ها به صورت کامل باشد به‌گونه‌ای که سطح آلایندگی خودرو در همان سطحی که خودرو‌ از خودروساز تحویل شده بماند، شاهد کاهش‌۱۲۲ هزار تن آلاینده گازی در طول سال خواهیم ‌بود و‌ شاهد کاهش ۱۸ درصدی تناژ آلاینده گازی خواهیم بود و‌ براساس پیش‌بینی‌های مبتنی بر داده‌های ستاد معاینه فنی، در سطح شهر تهران حدود یک میلیون خودرو‌ مشمول معاینه فنی دچار نقص فنی هستند و‌ حدود ۴۲۰ هزار دستگاه دارای نقص آلایندگی هستند. همچنین محسن هرمزی؛ معاون حمل‌‌ونقل شهرداری تهران نیز، با بیان اینکه قریب نیم قرن است که موضوع معاینه فنی در قانون پیش‌بینی شده است، گفت: اما در حوزه تجهیزات شاهد عقب‌ماندگی جدی بودیم به‌گونه‌ای که آخرین مرکز معاینه فنی تهران ۱۵ سال پیش ساخته شده بود و شاهد استهلاک دستگاه‌ها بودیم به‌گونه‌ای که تست‌‌ها عمدتاً خطا داشت. وی با بیان اینکه در یک‌سال‌ونیم اخیر در این دوره مدیریت شهری ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس وارد تهران کردیم و این در حالیست که دوره قبلی مدیریت شهری تنها ۱۳۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شد، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با قراردادهای منعقد شده در نظر داریم تعداد اتوبوس‌‌ها را ۶۰۰۰ اتوبوس برسانیم و تاکنون حدود ۲۰۰۰ تاکسی برقی وارد شده و ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی نیز وارد کشور شده و در حال انتقال به تهران است. معاون شهردار تهران، با تأکید بر اینکه بایستی آیین‌نامه‌ای برای معاینه فنی خودروهای برقی باید داشته باشیم و کمک کنید که این آیین‌نامه را تدوین کنیم. وی افزود: نکته بعدی این است که معافیت خودرو‌ها چهار ساله است اما بررسی‌‌ها نشان داده که خودروهای نوشماره، دو ساله آلایندگی دارند و باید براساس این گارانتی معافیت خودرو‌ها مدنظر قرار گیرد.