سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به ارتقای جایگاه دیپلماسی علمی ایران از افزایش کمیت و کیفیت تولید علم ایران در سطح بینالمللی خبر داد. به گزارش مهر، محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر گفت: پایگاههای استنادی به نمایهسازی معتبرترین مجلات و کنفرانسهای بینالمللی میپردازند. انتشار نتایج پژوهش در مجلات […]
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به ارتقای جایگاه دیپلماسی علمی ایران از افزایش کمیت و کیفیت تولید علم ایران در سطح بینالمللی خبر داد.
به گزارش مهر، محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر گفت: پایگاههای استنادی به نمایهسازی معتبرترین مجلات و کنفرانسهای بینالمللی میپردازند. انتشار نتایج پژوهش در مجلات و کنفرانسهایی که در این پایگاهها نمایهسازی میشوند، خود بیانگر توان علمی یک کشور است، اما توجه بیش از اندازه به این شاخص، مانع از توسعه علمی کشور خواهد شد.
سرپرست ISC خاطرنشان کرد: سند سیاستهای کلان علم و فنآوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری نیز بر همین مسأله تأکید دارد. مرجعیت یا همان اثرگذاری علمی، دیپلماسی علمی و اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده از ابعاد کلان دیگری هستند که در این سند مورد تأکید قرار گرفتهاند.
وی گفت: شاید یکی از دلایل عمده تکیه بر آمار کمیت تولید علم، سادگی استخراج آن از پایگاههای استنادی به نسبت سایر ابعاد توسعه علمی باشد.
دهقانی اظهار داشت: هر چند سال ۲۰۱۵ سپری شده اما اطلاعات پایگاههای استنادی در این سال هنوز تکمیل نشده است. بررسی اطلاعات نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس در تاریخ ۲۱ اسفندماه ۹۴ نشان میدهد که تعداد ۲,۸۳۳,۴۳۱ مدرک در این پایگاه در سال ۲۰۱۴ نمایه شده است در حالی که در سال ۲۰۱۵ تعداد مدارک ثبت شده در این پایگاه ۲,۵۳۳,۴۵۱ مورد است.
وی یادآور شد: بنابراین هنوز بیش از ۱۱ درصد اطلاعات مجلات و کنفرانسهایی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده یا میشوند در این پایگاه نمایهسازی نشدهاند. تعداد مدارک نمایه شده برای سال ۲۰۱۶ تاکنون ۳۹۱,۸۷۴ مورد است که تقریباً شامل ۱۴ درصد کمیت تولید علم دنیا میشود.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بنابر اطلاعات استخراج شده از پایگاه استنادی اسکوپوس، ایران در سال ۲۰۱۰ تعداد ۲۹,۶۵۸ مدرک در سطح بینالمللی منتشر کرده بود. این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۳۹,۳۰۳ مدرک، سال ۲۰۱۲ به ۴۰,۴۳۹ مدرک، سال ۲۰۱۳ به ۴۱,۲۹۸ مدرک و در سال ۲۰۱۴ به ۴۳,۳۲۹ مدرک افزایش یافت.
وی افزود: همانگونه که اشاره شده اطلاعات سال ۲۰۱۵ هنوز تکمیل نشده است. از جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۳۹,۳۱۲ مدرک در سال ۲۰۱۵ نمایهسازی شده است و برابر با آخرین اطلاعات سال ۲۰۱۶ میزان کمیت تولید علم کشور ۸,۱۷۱ مورد بوده است.
دهقانی خاطرنشان کرد: رتبه کمیت تولید یا تعداد مقالات تولید شده را باید از رتبه علم کشور متمایز کرد، زیرا کمیت تولید علم فقط یکی از ابعاد توسعه علمی است. بنابراین هر چند این شاخص خود بیانگر جایگاه علمی کشور از یک منظر بسیار مهم است، اما تنها یکی از ابعاد توسعه علمی محسوب میشود.
وی تأکید کرد: رتبه کمیت تولید علم ایران مرتبا در حال صعود بوده است. در سال ۲۰۱۰ ایران رتبه ۲۱ کمیت تولید علم دنیا را در اختیار داشت. در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ این رتبه مرتبا صعود کرد به نحوی که در خلال این سالها از رتبه ۱۷ در سال ۲۰۱۱ به رتبه ۱۶ در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ رسیدهایم.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: هر چند اطلاعات سال ۲۰۱۶ کامل نشده است، اما بررسی اطلاعات سایر کشورهای دنیا تا تاریخ ۲۱ اسفندماه ۹۴ نشان میدهد که رتبه ایران تا حال حاضر ۱۵ است.
وی افزود: سهم کمیت تولید علم ایران از کل دنیا در طی سالهای گذشته بهطور مرتب افزایش یافته است. این واقعیت در حالی رخ میدهد که میزان تولید علم دنیا مرتبا در حال افزایش است. ایران در سال ۲۰۱۰ حدود ۱٫۲ درصد کمیت تولید علم دنیا را تولید کرد. این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۱٫۵ درصد رسید. تا پایان سال ۲۰۱۴ سهم ایران همین ۱٫۵ درصد بود.
دهقانی اظهار داشت: در سال ۲۰۱۵ سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا تاکنون ۱٫۶ درصد و در سال ۲۰۱۶ هم اکنون این رقم ۲٫۱درصد از کمیت تولید علم دنیا است.
وی اضافه کرد: دیپلماسی علمی در سیاستهای کلان علم و فنآوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری به صورت صریح در بندهای مختلف مورد تأکید قرار گرفته است. دیپلماسی علمی از خصوصیات علم مدرن است و باعث افزایش اثرگذاری علمی نیز میشود.
سرپرست (ISC) گفت: اگر یک پژوهش تنها با همکاری پژوهشگرانی از کشور انجام شود شامل دیپلماسی علمی نمیشود، اما اگر این پژوهش با همکاری بیش از یک کشور صورت پذیرد، پژوهش حاصل، یک دیپلماسی علمی است.
وی افزود: بررسی پژوهشهای ایران که با همکاری حداقل یک کشور دیگر صورت پذیرفته نشان میدهد که دیپلماسی علمی در حال طی یک روند صعودی است. در سال ۲۰۱۰ سهم دیپلماسی علمی از کل پژوهشهای کشور ۱۸ درصد بود. در سال ۲۰۱۳ این رقم به ۲۰ درصد رسید.
دهقانی یادآور شد: در سال ۲۰۱۴ شاهد رشد دیگری در این زمینه بودیم به نحوی که ۲۱ درصد از تولید علم کشور، ماحصل فعالیتهای دیپلماتیک بود. بررسی اطلاعات پژوهشهای کشور نشان میدهد که ۲۲ درصد پژوهشهای کشور با مشارکت بینالمللی منتشر شدهاند که نسبت به سال ۲۰۱۰ نشان دهنده یک رشد ۴ درصد است.
وی تأکید کرد: اثرگذاری علمی مسیر دستیابی به مرجعیت علمی است و مرجعیت علمی اولین بند از سیاستهای کلان علم فنآوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تصریح کرد: کیفیت تحقیقات از عوامل مهم دستیابی به مرجعیت علمی محسوب میشود و امروزه در دنیای علم مدرن استنادها به عنوان اصلیترین شاخص محاسبه میزان مرجعیت علمی محسوب میشوند. استنادها بیانگر میزان استفاده از علم تولید شده هستند.
وی گفت: رتبه استنادی کشور تا سال ۲۰۱۴ در پایگاههای استنادی اعلام شده و قابل استخراج است. ایران درسال ۲۰۱۰ در رتبه ۲۸ جهان از لحاظ تعداد استنادهای دریافت شده به پژوهشهایش بود. در سال ۲۰۱۱ رتبه ایران افزایش یافته و به رتبه ۲۴ ارتقا یافت. ایران در سال ۲۰۱۲ همین رتبه را حفظ کرد و در سال ۲۰۱۳ رتبه استنادی ایران به ۲۳ ارتقا یافت.
دهقانی اظهار داشت: در سال ۲۰۱۴ رتبه استنادی کشور مجدداً ارتقا یافته و به ۲۲ رسید بنابراین در مقایسه با سال ۲۰۱۰ رتبه ایران ۶ پله ارتقا پیدا کرد.
وی گفت: تولید علم کشور تنها به مجلات و کنفرانسهای بینالمللی محدود نمیشود. بخش قابل ملاحظهای از فعالیتهای پژوهشی محققان کشور در نشریات ملی منتشر میشوند. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایهسازی این مجلات را بر عهده دارد.
سرپرست (ISC) گفت: در سال ۲۰۱۰ تعداد ۳۲,۳۰۴ مدرک از پژوهشگران کشور در مجلات ملی منتشر شد، این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۳۶,۵۵۲ مدرک افزایش یافت. در سال ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ مجدداً کمیت تولید علم کشور حاصل انتشار مدارک در مجلات علمی کشور افزایش یافت و به ترتیب به ۴۲,۰۵۹ مدرک، ۴۵,۹۲۵ مدرک و ۴۷,۴۱۱ مدرک افزایش یافت.
وی افزود: همچنین تاکنون برای سال ۲۰۱۵ تعداد ۲۱,۸۴۶ مدرک و برای سال ۲۰۱۶ تعداد ۴۱۵ مدرک از پژوهشگران کشور در مجلات ملی منتشر شده است.
دهقانی خاطرنشان کرد: انتخاب شاخصهای مناسب و سنجش صحیح توسعه علمی از اهمیت بهسزایی برخوردار است به نحوی که در کشورهای پیشرفتهتر علمی بر آن تأکید دارند. سند سیاستهای کلان علم و فنآوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری مسیر توسعه علمی کشور را مشخص کردهاند.
وی گفت: تولید علم در راستای کسب قدرت و ثروت با حفظ ارزشهای اسلامی هدف اصلی این سند است. تکیه محض بر کمیت تولید علم، کشور را از مسیر توسعه علمی باز خواهد داشت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.