دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد بهرهوری پایین هواپیماهای باری در ایران دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: نداشتن توجیه اقتصادی صادرات کالا با هواپیما به دلیل گرانی سوخت هواپیمای باری، موجب شده است صاحبان کالا تمایلی برای این کار نداشته و ایرلاینها هم دنبال خرید هواپیمای باری نباشند. به گزارش فارس، مقصوداسعدیسامانی اظهار داشت: پس […]
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد
بهرهوری پایین هواپیماهای باری در ایران
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: نداشتن توجیه اقتصادی صادرات کالا با هواپیما به دلیل گرانی سوخت هواپیمای باری، موجب شده است صاحبان کالا تمایلی برای این کار نداشته و ایرلاینها هم دنبال خرید هواپیمای باری نباشند.
به گزارش فارس، مقصوداسعدیسامانی اظهار داشت: پس از آزادسازی نرخ حاملهای انرژی قیمت سوخت هواپیما نیز افزایش یافت. در این راستا قیمت سوخت هواپیما برای هواپیماهای مسافری در ایران هر لیتر ۶۰۰ تومان و برای هواپیماهای باری مطابق با نرخ فوب خلیجفارس به عنوان مثال ۱۳۰۰ تومان عرضه میشود.
وی با اشاره به اینکه یکی از هزینههای اصلی پروازها، هزینه سوخت است، گفت: در این راستا با توجه به قیمت بالای سوخت برای هواپیماهای باری (کارگو)، برای صادرکنندگان ایرانی مقرون به صرفه نیست کالای خود را از طریق هواپیما جابهجا کنند. مثلاً بخش کشاورزی کشور مایل بود برخی از تولیدات خود را از طریق هواپیما به کشورهای حاشیه خلیجفارس صادر کند اما به دلیل هزینه بالای صادرات با هواپیما از این کار منصرف شدند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه مصرف سوخت هواپیما، نسبت به مصرف دیگر حاملهای انرژی در کشور بسیار پایینتر است، گفت: در کشور ما روزانه حدود ۴٫۲ میلیون لیتر سوخت هواپیما مصرف میشود که نسبت به مصرف سوخت در دیگر مدلهای حملونقل نظیر خودرو، خیلی کمتر است.
اسعدی سامانی ادامه داد: از سوی دیگر کشورهای دنیا چون حملونقل هوایی را در ارتباط با توسعه و نهاده تولید میدانند به این صنعت توجه خاصی دارند ضمن آنکه ابزار مهمی در جهت رشد اقتصادی است، بنابراین یارانه به سوخت حملونقل هوایی اختصاص مییابد اما در ایران از زمان آزادسازی نرخ حاملهای انرژی، قیمت سوخت هواپیمای باری آزاد شد و این به کاهش صادرات با هواپیما انجامید.
وی افزود: رقم ۶۰ هزار تن جابهجایی کالا توسط هواپیما در سال ۹۰ با آزادسازی نرخ سوخت هواپیمای باری، امروز به ۱۰ هزار تن کاهش یافت.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی توضیح داد: در همین راستا میتوان گفت که خرید هواپیمای باری برای ایرلاینهای ایرانی مقرون به صرفه نیست و امروز تعداد انگشتشماری هواپیمای باری در ناوگان تجاری هوایی کشور فعالیت میکنند ضمن آنکه از نظر بهرهوری نیز در رتبه پایینی قرار دارند زیرا به عنوان مثال بوئینگ ۷۴۷ باری هما، حداکثر در هفته یک پرواز دارد، در حالی که اگر نرخ سوخت متناسب باشد میزان ناوگان باری هوایی و صادرات از طریق حملونقل هوایی افزایش مییابد.
اسعدی سامانی گفت: روزانه ۷۰ میلیون لیتر بنزین، ۱۰۰ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۰ میلیون لیتر نفت سفید در کشور مصرف میشود و این ارقام نسبت به مصرف روزانه ۴٫۲ میلیون لیتر سوخت هواپیما بسیار بزرگتر است.
وی ادامه داد: سوخت هواپیما شبیه نفت سفید است و هزینه تولید آن هم چندان گران نیست، بنابراین توصیه میشود اگر به دنبال افزایش صادرات از محل حملونقل هوایی هستیم باید نرخ سوخت هواپیماهای باری کاهش یابد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.