معاون سازمان راهداری اعلام کرد نصب ۵۰۰ دوربین نظارتی در جادهها تا پایان سال معاون سازمان راهداری و حمل و نقل از نصب ۵۰۰ دوربین نظارتی در جادههای کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: با سیستم سپهتن و سیستم توزین بار در حین حرکت به صورت سیستمی با قاچاق مبارزه میکنیم. به گزارش […]
معاون سازمان راهداری اعلام کرد
نصب ۵۰۰ دوربین نظارتی در جادهها تا پایان سال
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل از نصب ۵۰۰ دوربین نظارتی در جادههای کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: با سیستم سپهتن و سیستم توزین بار در حین حرکت به صورت سیستمی با قاچاق مبارزه میکنیم.
به گزارش ایلنا، یکی از اصلیترین مأموریتهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، ارتقای ایمنی در سطح جادههای کشور است که این معاونت از وزارت راه و شهرسازی گامهای بلندی برای اجرای این مأموریت خود از طریق سامانههای هوشمند بر داشته است. بهطوری که تا کنون قرارداد نصب بیش از ۲۰۰۰ دوربین نظارتی در سطح جادهها منعقد کرده است. همچنین طرحها و سامانههای هوشمند متعددی از جمله توزیع سوخت براساس پیمایش، سیستم VCS، سامانه سپهتن، توزین بار در حین حرکت و… را اجرایی کرده است.
شهرام آدمنژاد، معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اعلام این خبر که تا پایان سال ۵۰۰ دوربین نظارتی دیگر در سراسر جادههای کشور نصب میشود درباره کار کرد و مزایای هر یک از این سامانهها توضیح داده است.
* در طول بیش از یک سال گذشته با اجرای طرح توزیع سوخت براساس پیمایش به چه میزان در مصرف سوخت صرفهجویی شد؟
یکی از اقداماتی که از سال گذشته صورت گرفته بحث توزیع سوخت براساس پیمایش است. سال ۹۳ هیأت محترم وزیران مصوبهای را ابلاغ کردند که چند مأموریت در پی داشت که یکی از این مأموریتها توزیع سوخت براساس پیمایش بود که بتوان عملکرد ناوگان سنجش شود و براساس این سنجهها سوخت ناوگان عرضه کنیم. برای انجام این اقدام اولین کار بحث طبقهبندی است اینکه چه ناوگانی با چه مأموریتی سوخت ارایه شود. مأموریت دیگر این مصوبه این بود که حمل و نقل درونشهری و برونشهری ساماندهی شود به نظر میرسد که یک فرصت خوبی پیش آمده که بتوان ناوگان حمل و نقل عمومی را ساماندهی کرد.
بنا بر مصوبه هیأت وزیران، مأموریت عرضه سوخت براساس پیمایش به ناوگان گازوئیلی از سال ۹۴ شروع شد و با توجه به اینکه حمل و نقل بینشهری ما مستنداتی هم از قبیل بارنامه، صورتوضعیت و راهنامه دارد به صورت پایلوت از این مقطع اجرای این طرح را شروع کردیم. از یکم شهریور سال ۹۴ این طرح شروع شد و تا به امروز ادامه دارد. هر هفته شنبهها در کارگروه پیمایش با سایر دستگاههای درگیر در اجرای این طرح از جمله ستاد مبارزه با قاچاق، پلیس راه، شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی و… برگزار میشود.
در جریان اجرای این طرح چندین اقدام محقق شد اول اینکه بیش از دو هزار و ۲۰۰ جایگاه سوخت بر خط شدند و بنابراین بارنامهها هم بر خط شدند. مهمترین اقدامی که به اجرا رسید این بود که سهمیههای سوخت ماهانه عرضه شد و مدیریت آن در اختیار راننده قرار داشت. حال اینکه پیش از این وقتی راننده از میزان سهمیه سوخت خود باقی میماند انگیزهای برای واگذاری و فروش سوخت داشت اما با این اقدام باید میزان سوخت خود را مدیریت میکرد.
ویژگی مهم این طرح این بود که رابطه بین توزیع سوخت نزدیک میشد و انحراف معیارها هم کاهش پیدا میکرد. در نهایت نتیجه این شد که امروز با اجرای این طرح روزانه ۹ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفهجویی میشود که اگر بخواهیم به صورت کارشناسی شده راجع به آن صحبت کنیم، صرفهجویی بیش از شش میلیون لیتر سوخت در روز به دلیل اجرای طرح ارایه سوخت براساس پیمایش است.
*چه مقدار از هزینههای حاصل از صرفهجویی سوخت به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برمیگردد؟
از محل صرفهجویی ۹ میلیون لیتر سوخت در روز هیچ رقم و اعتباری به سازمان راهداری برنمیگردد اما قرار است از محل بند ق بودجه، وزارت نفت از محل صرفهجویی سوخت به نوسازی ناوگان جادهای کمک کند که امیدواریم این اعداد و ارقام محقق شود.
*اجرای طرح عرضه سوخت براساس پیمایش آیا قابل تعمیم به خودروهای شخصی هم است؟
این طرح تنها برای گازوئیلسوزها قابل اجرا است و برای خودروهایی که بنزین دریافت میکنند نمیتوان اجرایی کرد نکته مهم این است که برای اجرای این طرح باید تجهیزاتی در خودروها نصب کنیم.
*نصب این تجهیزات بر عهده مالک خودرو بوده است؟
بخشی از تجهیزات را مالک خودرو موظف است که خریداری کند و بخشی دیگر هم سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تأمین کرده است البته یک بخشی از دیوایس را باید خود مالک خودرو تأمین کند اما مابقی اقدامات از جمله نصب نرمافزارها و اتصال آنها برعهده سازمان است. هزینه این تجهیزات چیزی حدود یک میلیون تومان است البته بهطور قطع اجرای این طرح و نصب تجهیزات آن برای رانندگان هم مزیتهای متفاوتی دارد از جمله اینکه دیگر نیازی نیست در پاسگاهها توقف داشته باشند.
معتقدم برای اجرای هر طرحی باید یک ارزش افزوده ایجاد کرد و نمیتوان مالکین خودرو را به صورت دستوری ملزم به اجرای یک اقدام کرد.
برای اجرای این دست از طرحها و اقدامات یکسری مشکلاتی در کشور مانند نبود دیتا و اطلاعات وجود دارد که معتقدم برای اینکه بتوانیم عرضه و تقاضا را کنترل کنیم نیاز به وجود دیتا داریم.
با این وجود تا پایان امسال نصب تجهیزات مورد نیاز در ناوگان اتوبوسی به پایان میرسد و بعد از تکمیل ناوگان اتوبوسی نصب و تجهیزات در ناوگان کامیونی را پیادهسازی میکنیم.
*با توجه به این که وجود کارت سوخت برای اجرای طرح عرضه سوخت براساس پیمایش یک زیرساخت محسوب میشد آیا موافق حذف کارت سوخت هستید؟
در این باره میتوانم نظر شخصی خود را عنوان کنم. در دو بخش حمل و نقل عمومی، دیزلی و گازوئیلی تا زمانی که فاصله قیمتی وجود داشته باشد طرح توزیع سوخت براساس پیمایش مزیت اجرایی دارد معتقدم هستم وقتی یک ابزاری داریم و یک زیرساختی به وجود آمده نباید آن را از بین ببریم تا زمانی که نیازی به آن وجود دارد.
*اجرای طرح سپهتن در چند مسیر اجرا میشود و چه اقداماتی برای توسعه این طرح انجام شده است؟
برای پروژه توزیع سوخت براساس پیمایش دیوایس و تجهیزاتی را باید بر روی ناوگان حمل و نقل عمومی نصب میکردیم و از سوی دیگر برای بحثهای ایمنی با پلیس توافقاتی برای نصب این تجهیزات داشتیم. بنابراین، این اقدامات را در قالب یک طرح به اجرا رساندیم و عنوان پروژه سپهتن برگرفته از سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان نامگذاری شد. سامانه سپهتن چند مأموریت دارد که مهمترین آن بحث کنترل راننده و کنترل ناوگان است که در نهایت منجر به کنترل قاچاق میشود و برای مبارزه با قاچاق میتواند بسیار مؤثر عمل کند. بنابراین به جای اینکه به صورت میدانی از ناوگان کنترل داشته باشیم این کنترل به صورت سیستمی انجام میشود.
سپهتن تأثیرات قابل توجهی در افزایش ایمنی دارد و زمینهساز افزایش بهرهوری در ناوگان حمل و نقل جادهای است. تجهیزات مورد نیاز برای سامانه سپهتن در ناوگان اتوبوسی نصب شده است و ناوگان کامیونی هم از سال آینده مجهز به تجهیزات مورد نیاز سپهتن میشود. در سامانه سپهتن امروز در تمام مسیرها فعال است بیش از این برای بخش اتوبوسی در چند مسیر به صورت پایلوت اجرا شد اما امروز در تمام مسیرها این سامانه فعال کردیم.
*مزیتهای سامانه استفاده سپهتن در سیستم حمل و نقل عمومی جادهای چیست؟
با استفاده ازاین سامانهها میتوان تخمین زد که چند درصد بار یک کامیون قاچاق است یا اینکه کامیونی حامل بار قاچاق است یا خیر. معتقدم برای مبارزه با قاچاق یک کار سیستمی انجام دهیم و بهطور قطع کنترلهای میدانی مؤثر نخواهد بود و هزینهها هم افزایش میدهد. امروز تمام پایانههای مرزی و گمرک به سیستم و سامانه سپهتن متصل هستند و میتوانیم با استفاده از این سامانه در مبارزه با قاچاق متمرکز عمل کنیم.
*تا پایان سال چه تعداد دوربین ثبت تخلف سرعت در جادهها نصب میشود؟
با شرکت مبین برای نصب ۱۸۸۹ دوربین ثبت تخلف سرعت قرارداد داریم که احتمال دارد این رقم به دوهزار دوربین برسد و نزدیک به ۴۰۰ دوربین هم سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نصب کرده است که با وجود آنها تعداد دوربینهای ثبت تخلف سرعت در سراسر جادهها به ۲۴۰۰ دوربین میرسد که با این تعداد میتوانیم کل شبکه شریانی را رصد کنیم. اخیراً ۷۴ دوربین را نصب و به بهرهبرداری رساندیم و تا پایان سال ۵۰۰ به افتتاح میرسد. با استفاده از این دوربینها سرعت لحظهای متوسط، سبقت غیرمجاز، کنترل میشود و از این طریق میتوانیم رفتار رانندگان را کنترل کنیم.
*چه برنامههایی برای توسعه سیستم توزین بار در حین حرکت که چندی پیش به افتتاح رسید دارید؟
دو ماه است که سیستم توزین بار در مسیر قم- کاشان و ۷ مسیر دیگر در حال اجرا است که مسیرهای ترانزیتی در اولویت اجرای این سیستم هستند. پایانههای مرزی کشورمان از قبل مجهز به سیستم توزین بار بودند. این سیستم ناوگان کامیونی رادر جادهها پایش میکند اگر کامیونی بارنامه و اسناد حمل نداشته باشد و یا کامیونهای مشکوک را شناسایی و با استفاده از این سیستم هوشمند این کامیونها متوقف میشوند بنابراین حضور میدانی مأموران برای درصدی از خودروها که این سیستم آنها را شناسایی کرده است لازم است. با استفاده از سیستم توزین بار در حین حرکت کامیونهایی که ضمن قوی برای تخلف دارند شناسایی میشوند و در نهایت توسط مأموران بازرسی خواهند شد.
اواخر سال آینده با مجموع تمام این سامانههای هوشمند سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بزرگترین دیتا جمهوری اسلامی ایران بعد از بانکها خواهد داشت.
*چرا در حالی که عدهای مخالف ورود شرکت مبین به قراردادهای سازمان راهداری برای نصب دوربینهای هوشمند جادهای بودند، در نهایت قرارداد نصب دوهزار دوربین با مبین منعقد شد؟
برای اجرای پروژههای نصب دوربینهای نظارتی عدهای پیشنهاد دادند که از توان شرکتهای خارجی استفاده کنیم واقعیت این است که به چند دلیل از ورود شرکتهای خارجی در این پروژه استقبال نکردیم. اول اینکه اجرای چنین پروژه ITS در کشور بسیار سخت است و از سوی دیگر جوانان بسیاری در این رشته در حال تحصیل هستند و فقط در این پروژهها میتوانند ظرفیتها و تواناییهای خود را نشان دهند. ما توانستیم چنین پروژهای را با استفاده از توان داخل به اجرا برسانیم و امروز بیش از ۵ هزار جوان ایرانی در این پروژه مشغول بهکار شدهاند و ۱۷ شرکت داخلی از ارزش افزوده این پروژه بهرهمند هستند. بنابراین معتقد هستم ورود خارجیها به چنین پروژهای در راستای منافع ملی کشورمان نبود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.