سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، از مشخص نبودن مرجع قیمتگذاری بلیت هواپیما انتقاد کرد. محمدعلی اسفنانی؛ در گفتگو با ایسنا، درباره برخورد با گرانفروشی بلیت هواپیما، گفت: مشخص نیست متولی قیمتگذاری بلیت هواپیما کدام مرجع است؟ هم در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه به موضوع نرخ بلیت هواپیما پرداخته شده است و هم در ستاد […]
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، از مشخص نبودن مرجع قیمتگذاری بلیت هواپیما انتقاد کرد. محمدعلی اسفنانی؛ در گفتگو با ایسنا، درباره برخورد با گرانفروشی بلیت هواپیما، گفت: مشخص نیست متولی قیمتگذاری بلیت هواپیما کدام مرجع است؟ هم در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه به موضوع نرخ بلیت هواپیما پرداخته شده است و هم در ستاد تنظیم بازار نسبت به این موضوع تصمیم گیری شده و هم سازمان حمایت به آن ورود کرده است و از طرفی دیگر سازمان هواپیمایی مدعی است به لحاظ اینکه قانونگذار در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه عنوان کرده که قیمت بلیت را آزادسازی کنید، تصمیمگیرنده در این زمینه خود سازمان هواپیمایی است؛ لذا درخصوص قیمتگذاری نرخ بلیت هواپیما، تشتت وجود دارد و این تشتت آسیب زننده است و آسیبش به مردم میرسد. وی افزود: بهعنوان مثال در ایام خاص مثل ولات امامرضا(ع) جمعیت انبوهی از مردم به مشهد مشرف میشوند که متأسفانه در این ایام یا هر مناسبت دیگری، بلیت هواپیما به بالاترین قیمت ممکن به فروش میرسد. اسفنانی؛ با بیان اینکه طبق قانون، فروش بلیت چارتر در پروازهای داخلی ممنوع است، گفت: متأسفانه با این ممنوعیت باز هم شاهد فروش بلیت چارتر به بالاترین قیمت هستیم. در اینجا دو تخلف رخ میدهد؛ هم اینکه پرواز چارتر ممنوع است و هم اینکه حق ندارند بلیت را گران بفروشند. از طرف دیگر گاهی اوقات، اتفاقات عجیبی رخ میدهد مثلاً شرکت هواپیمایی بلیت نمیفروشد و آن را به آژانس هواپیمایی میدهد و آژانس نیز درصدی را به قیمت بلیت اضافه میکند و بعد بلیت را به آژانس دیگر میفروشد و بین این دو یا سه آژانس این مسیر طی میشود و در نهایت مصرفکننده بلیتی را دریافت میکند که ۲۰ الی ۳۰ درصد قیمتش بیشتر از قیمت واقعی است. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، ادامه داد: توقع بنده این است که سازمان هواپیمایی کشور از طریق دولت به موضوع ورود کند و وزارت راهوشهرسازی، سازمان هواپیمایی را که زیر مجموعهاش است مکلف کند تا موضوع را پیگیری کند و به سمت قانونگذاری بروند و در قالب لایحهای آن را از دولت به مجلس بفرستند و برای همیشه مجلس موضوع را تعیینتکلیف کند و در این زمینه یک قانون مثل قانون نحوه تعیین قیمت بلیت هواپیما یا هر عنوان دیگری تصویب شود. باید مشخص کنند که سازمان هواپیمایی یا سازمان حمایتی یا مرجع دیگر، تصمیمگیرنده در این زمینه باشد و قیمت را مشخص کنند و این قیمت لازمالاجرا باشد. مشخص نیست چه تفکری در رابطه با قیمت بلیت هواپیما حاکم است که اجازه نمیدهد این کار به این راحتی قانونمند شود؟ اسفنانی؛ گفت: در مواردی که قیمت بلیت هواپیما مشخص است و بالاتر از آن به فروش برسد طبیعتاً مصداق گرانفروشی است و با آن برخورد و رسیدگی کرده و حکم صادر میکنیم. هر گزارشی که از سوی شهروندان به دست ما برسد چه حضوری و چه از طریق سامانه ۱۳۵ رسیدگی میکنیم و حکم صادر میشود؛ کما اینکه امسال و سال گذشته هم چندین مورد در این زمینه داشتیم که جریمههای قابلتوجهی برای آنها در نظر گرفته شد. وی درباره عمدهترین و پرتکرارترین تخلفات نیز، گفت: گرانفروشی و کمفروشی و تقلب و عرضه خارج از شبکه (تخلفات بهداشتی) در صدر بیشترین تخلفات بوده است؛ البته اخیرا هم احتکار کم داشتیم یا نداشتیم یا گزارش نشده یا کشف نشده است.
دیدگاه بسته شده است.