مدیرعامل راه‌آهن عنوان‌ کرد

تکمیل راه‌آهن رشت-‌آستارا ۴ سال پس از تملک اراضی

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: با پشتیبانی و حمایت رؤسای جمهوری ایران و روسیه از تکمیل کریدور شمال-‌جنوب، مقرر شد خط ریلی رشت-‌آستارا پس از تملک اراضی طی یک سال، ساخت این مسیر با کمک وام دولتی روسیه در مدت چهار سال به انجام برسد. به گزارش ایرنا، جبارعلی ذاکری؛ افزود: با توجه به […]

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: با پشتیبانی و حمایت رؤسای جمهوری ایران و روسیه از تکمیل کریدور شمال-‌جنوب، مقرر شد خط ریلی رشت-‌آستارا پس از تملک اراضی طی یک سال، ساخت این مسیر با کمک وام دولتی روسیه در مدت چهار سال به انجام برسد. به گزارش ایرنا، جبارعلی ذاکری؛ افزود: با توجه به اتفاقات حادث شده در روسیه و جنگ این کشور با اوکراین، به‌طور طبیعی بهترین مسیر برای انتقال بار به‌ویژه از جنوب شرق آسیا و برعکس به این کشور همسایه شمالی، مسیر ایران است. وی با تأکید بر اینکه باید ظرفیت این کریدور افزایش یابد تا بتوان حجم بالاتری بار را جابه‌جا کرد، گفت: بهترین مسیر در غرب دریای خزر، اتصال از طریق آستارا است و تنها جایی که اکنون بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و راه‌آهن جمهوری آذربایجان فاصله افتاده، محدوده رشت- آستاراست. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، بیان ‌داشت: امروز اهمیت این پروژه برای دولت‌های ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان کاملاً محرز است و همه بر اهمیت اجرایی شدن آن اتفاق‌نظر دارند. وی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به روسیه، اظهار داشت: در این سفر رؤسای جمهور ایران و روسیه پشتیبانی و حمایت خود از این پروژه با یک برنامه زمان بندی مشخص اعلام کردند، به‌طوری که مقرر شد در یک بازه‌زمانی یک ساله تملک اراضی مسیر توسط دولت ایران انجام شود و ساخت این مسیر با کمک وام دولتی روسیه در مدت چهار سال به انجام برسد. ذاکری؛ با اشاره به بازه‌زمانی یک ساله برای تملک اراضی مسیر، اظهار داشت: بخش اعظم این مسیر از اراضی و منازل مردم عبور نمی‌کند و امیدواریم به همت سازمان برنامه و بودجه و تأمین اعتبارات لازم، این مهم محقق شود. وی خاطرنشان ‌کرد: اکنون این پروژه در مرحله نخست مطالعاتی خود قرار دارد و باید مرحله دوم آن تکمیل شود تا مبلغ نهایی وام مشخص شود، اما رقمی بین ۱٫۵ تا ۲٫۵ میلیارد دلار برای آن متصور هستیم. مدیرعامل راه‌آهن، با اشاره به ظرفیت فعلی سه میلیون تن جابه‌جایی بار در این مسیر، ادامه‌ داد: هدف‌گذاری این خط ریلی جابه‌جایی سالیانه ۱۵ میلیون تن بار خواهد بود. وی گفت: اکنون جمهوری آذربایجان، پایانه مرزی ریلی آستارا را فعال کرده که این مهم جابه‌جایی بار در این مسیر را در سال گذشته میلادی به یک میلیون تن رسانده است؛ با این حال تصور می‌شود در یک افق دو تا سه ساله به عدد سه میلیون تن برسیم. ذاکری؛ اضافه‌ کرد:‌ هم‌اکنون ارتباط ریلی روسیه به جمهوری آذربایجان تا آستارا و پایانه ریلی ما برقرار است، برخی محدودیت‌های سرعت در جمهوری آذربایجان وجود داشت که در سال‌های اخیر کیفیت خط‌شان بهتر شده است.