عضو اتاق بازرگانی:بخش خصوصی نمی‌تواند ال‌سی باز کند

  احمد کیمیایی‌اسدی گفت: تفاهم حدود ۱۰۲ شرکت خارجی با شرکت‌های ایرانی قدری خوش‌بینانه و دور از انتظار باشد. به گزارش نسیم، عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص امکان اتصال به سوئیفت با وجود گذشت حدود دو ماه از اجرای برجام اظهار کرد: قطعاً سوئیفت همان‌طور که اکثر فعالان اقتصادی اعلام می‌کنند به‌طور کامل برقرار […]

 

احمد کیمیایی‌اسدی گفت: تفاهم حدود ۱۰۲ شرکت خارجی با شرکت‌های ایرانی قدری خوش‌بینانه و دور از انتظار باشد.

به گزارش نسیم، عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص امکان اتصال به سوئیفت با وجود گذشت حدود دو ماه از اجرای برجام اظهار کرد: قطعاً سوئیفت همان‌طور که اکثر فعالان اقتصادی اعلام می‌کنند به‌طور کامل برقرار نشده است. ما مشکلاتی در زمینه اتصال به سوئیفت داریم که باعث شده هنوز نتوانیم از سوئیفت به همان کیفیتی که در ۱۳ یا ۱۴ سال پیش داشتیم، دست پیدا کنیم.

وی افزود: فکر می‌کنم اتصال به سوئیفت زمان‌بر باشد. تکمیل شدن برخی از موارد تحریم‌ها سال‌ها طول کشید. ما نباید انتظار داشته باشیم که ۳ ماهه و در یک لحظه همه تحریم‌ها برداشته شود و همه امکانات نقل‌ و انتقال پول مانند سوئیفت برقرار شود.

نایب رییس کمیسیون تسهیل کسب ‌و کار اتاق بازرگانی عنوان‌کرد: ما نیاز به گذر زمان برای برداشته شدن تحریم‌ها هستیم، زیرا برخی از موارد تحریم‌ها مانند سوئیفت پله‌پله برداشته می‌شود. با زدن یک دکمه همه تحریم‌ها برداشته نمی‌شود، زیرا برخی از آن‌‌ها ریشه در ۳۰ سال گذشته دارد. تحریم‌ها مانند آجرهای یک دیوار رفته رفته روی هم قرار گرفته و به شکل امروزی درآمده است. باید قدری با صبر و حوصله منتظر برداشته شدن تدریجی تحریم‌ها باشیم.

کیمیایی‌اسدی با اشاره به عدم امکان ارتباط با بانک‌های مطرح اروپایی و آمریکایی با وجود گذشت حدود دو ماه از اجرای برجام بیان‌کرد: برقراری ارتباط با بانک‌های مطرح اروپایی و آمریکایی هنوز میسر نشده و احتمالاً بسیار زمان‌بر باشد. این بانک‌ها هنوز بانک‌های ایرانی را نمی‌شناسند، زیرا حدود ۱۰ تا ۱۲ سال است که سیستم بانکی ما با بانک‌های مطرح اروپایی و آمریکایی کار نکرده است. سیستم بانکی ما یک یا دو نسل از سیستم ارتباط‌گیری با بانک‌های بزرگ جهان عقب است. هنوز خیلی از قوانین جدید در فضای بین‌المللی را نمی‌دانیم.

وی درباره دسترسی به ال‌سی نیز اظهارکرد: در حال حاضر ال‌سی برای انتقال پول باز می‌شود ولی استفاده از این سیستم بستگی به نوع ارز کشور مبدأ دارد. در حال حاضر ال‌سی برای کشورهای چین، هند و کره به راحتی باز می‌شود، زیرا ارز متداول با آن‌‌ها مانند روپیه یا وون به راحتی قابل دسترس است. اما ال‌سی برای یک کشور مطرح اروپایی از طریق یورو و دلار با مشکل مواجه است و حداقل بخش خصوصی توان دسترسی به آن را ندارد.

این عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان‌کرد: شاید تنها برخی از شرکت‌های معتبر شبه‌دولتی توانسته باشند ال‌سی باز کنند. ولی بازگشایی ال‌سی هنوز برای اقتصاد کشور متدوال نیست و بخش خصوصی ما نمی‌تواند به راحتی از آن استفاده کند.

کیمیایی‌اسدی درباره ادعای تفاهم ۱۰۲ شرکت خارجی برای انعقاد قرارداد با ایران بعد از اجرای برجام تصریح‌کرد: تنها دو ماه از اجرای برجام می‌گذرد و هیأت‌هایی که آمدند بیش‌تر به دنبال ارزیابی اقتصاد کشور بودند، ضمن این‌که بازار ما را یک بازار بکر می‌دانستند. آن‌‌ها آمدند تا شناخت اولیه را ایجاد کنند و طبیعی است که قراردادی را با ما امضا نکردند بنابراین فکر می‌کنم تفاهم حدود ۱۰۲ شرکت خارجی با شرکت‌های ایرانی قدری خوش‌بینانه و دور از انتظار باشد.

وی گفت: بیش‌تر تفاهم‌هایی که صورت گرفته با بخش دولتی بوده و تمرکز هم روی بخش نفت ‌و گاز و انرژی بوده است. بخش خصوصی در حال حاضر دخالت چندانی در تفاهم‌های صورت گرفته با طرف‌های خارجی نداشته است. بخش خصوصی ما در ۱۰ سال گذشته قدری ضعیف شده و نمی‌تواند خود را به خوبی در برابر هیأت‌های خارجی ارایه دهد.

 

عضو اتاق بازرگانی تهران عنوان‌کرد: هنوز زمان زیادی نگذشته تا بتوانیم قضاوت صحیحی داشته باشیم و باید صبر کنیم و ببینیم طرف‌های خارجی در ادامه چه برخوردی با فرصت‌های اقتصادی کشور خواهند داشت.