دوسوم واحدهای تولید در و پنجره تعطیل است

  رییس انجمن صنایع پروفیل یوپی وی‌سی در و پنجره ایران از رکود ساخت ‌و ساز خبر داد و گفت: دوسوم واحدهای تولیدی این بخش تعطیل شده است. حسین طوسی در گفت‌وگو با ‌خبرگزاری صدا و سیما گفت: علاوه بر نبود نقدینگی واردات بی‌رویه پروفیل‌های غیراستاندارد و بدون کیفیت و ارزان قیمتی که وارد کشور […]

 

رییس انجمن صنایع پروفیل یوپی وی‌سی در و پنجره ایران از رکود ساخت ‌و ساز خبر داد و گفت: دوسوم واحدهای تولیدی این بخش تعطیل شده است.

حسین طوسی در گفت‌وگو با ‌خبرگزاری صدا و سیما گفت: علاوه بر نبود نقدینگی واردات بی‌رویه پروفیل‌های غیراستاندارد و بدون کیفیت و ارزان قیمتی که وارد کشور شده، باعث ورشکستگی بسیاری از تولید‌کنندگان کشور شده است.

وی تصریح‌کرد: پروفیل‌هایی که از کشورهای همسایه از جمله ترکیه وارد کشور می‌شود، غیراستاندارد است و با قیمت پایین وارد بازار می‌شود در حالی که تولیدات صنعت پروفیل کشور با کیفیت بالا و دارای گواهینامه استاندارد است.

طوسی ادامه‌داد: از دولت تقاضا داریم جلوی واردات بی‌رویه به کشور گرفته شود‌، محدودیت واردات ایجاد کند‌، کالاهای وارداتی ثبت شود و خدمات پس از فروش داشته باشیم.

وی افزود: پروفیل داخلی از نظر کیفیت قابل رقابت با وارداتی‌‌ها است اما به دلیل شرایط فعلی و نرخ تسهیلات بانکی در کشور قیمت تمام شده بالا است در صورتی که ترکیه با قیمت بسیار پایین‌تر از ما تولید می‌کند.

رییس انجمن صنایع پروفیل یوپی وی‌سی در و پنجره ایران افزود: ظرفیت تولید پروفیل جواب‌گوی تقاضای داخلی است و حتی توان صادرات را به کشور داریم اما تقاضایی وجود ندارد تا عرضه کنیم.

طوسی افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی با ۲۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند در حالی که زیر ۳۰ درصد هم تولید برای تولید‌کنندگان بسیار زیان‌بار است.

وی پیش‌بینی کرد رکود در بخش صنعت ساختمان‌، کوتاه‌مدت نیست و سال‌ها طول خواهد کشید آثار رکود برطرف شود و تقاضا در بخش مسکن داشته باشیم.

طوسی ادامه‌داد‌: از نظر قیمت نمی‌توانیم با سایر کشور‌ها رقابت کنیم زیرا هزینه‌های سربار از جمله مواد اولیه بسیار زیاد است و با توجه به این‌که جزو صنایع پایین‌دستی هستیم در برخی موارد مصرف، نیاز را از بازارهای غیررسمی با نرخ سود بالا تهیه می‌کنیم.

 

وی افزود: در این صنعت که حجمی از سرمایه‌گذاری را در ‌بردارد و تأثیر زیادی در بهینه‌سازی سوخت و پایین آوردن اتلاف انرژی دارد‌، توقع داریم واردات به‌طور موقت و کوتاه مدت ممنوع شود تا به اشتغال و تولید برگردیم و نیاز داخل را خودمان تأمین کنیم.