دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیکی انسان

دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیکی انسان دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیکی انسان است که مرگ و میر و عوارض ناتوان کننده قابل توجهی را در بر دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، وی گفت: در حال حاضر در ایران بیش از ۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت وجود دارد که پیش […]

دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیکی انسان

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیکی انسان است که مرگ و میر و عوارض ناتوان کننده قابل توجهی را در بر دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، وی گفت: در حال حاضر در ایران بیش از ۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت وجود دارد که پیش بینى می‌شود طی ۱۵ سال به دو برابر افزایش یابد.

ریس‌السادات افزود: علی‌رغم تلاش‌هاى مختلف هنوز علاج قطعى براى این بیمارى شناخته نشده است و پیشگیرى تشخیص زودرس و درمان مناسب، بهترین رویکرد براى رهایى از عوارض ان است. وی گفت: طب فیزیکی و توانبخشی نقش بسیار مهمی در پیشگیرى، تشخیص و کنترل زودرس برخی از اختلالات و عوارض ناشی از دیابت دارد.

از رایج‌‌ترین روش‌های طب فیزیکى در کنترل عوارض اسکلتی عضلانی ناشی از دیابت می‌توان به انواع فیزیوتراپى مانند سرما و گرما درمانی، الکتریسیته درمانی، لیزر درمانی، شاک ویو و مگنت درمانى و درمان‌های دستی اشاره کرد.

وی گفت: تجویز کفش، کفى، ارتز و پروتز مناسب از جمله خدمات مؤثر دیگر برای بهبود عملکرد افراد دیابتی به خصوص در موارد آسیب‌های عصبی، زخم‌های دیابتی و قطع عضو ناشی از آن محسوب می‌شود. دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، گفت: شیوع زیاد چاقى و بیماری‌هاى قلبی عروقى در دیابت سبب شده تا ورزش درمانى و تغذیه مناسب به عنوان شاه کلید بهبود کیفیت زندگی شناخته شوند.

ورزشهای هوازی، تقویتی و انعطاف‌پذیرى و ورزش‌هاى آبى همگى در مبتلایان به دیابت مفید هستند.

ریس‌السادات افزود: ورزش در بیماران دیابتى باید به‌طور اختصاصى و متناسب با وضعیت جسمانى، سن، وضعیت کنترل قند و با توجه به بیماری‌های زمینه‌ای همراه تجویز گردد.

وی در ادامه گفت: در تجویز هر نسخه ورزشی باید به نوع ورزش، شدت، مدت هر جلسه، فواصل جلسات و احتیاطات کنترل قند، قبل، حین و پس از انجام ورزش اشاره شود. وی گفت: ورزش در افراد دیابتی باعث کاهش قند خون و بهبود شرایط قلبی ریوی می‌گردد. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: افت قند در دیابتی‌ها هنگام ورزش شایع است، بنابر این اگاهى بیماران از علایم کاهش قند ضرورى است. بیماران باید قبل از ورزش و هنگام ورزش طولانى، قند خون را چک کنند و در صورتی که خیلی پایین بود ورزش را به تعویق بیندازند.

 

وی افزود: بیمارانی که انسولین تزریق می‌کنند، در صورت انجام فعالیت ورزشی، انسولین را در عضلات دست یا پا تزریق نکنند. بهترین مکان تزریق برای این افراد ناحیه شکم است.