در شرایط فعلی برقی‌سازی حمل‌ونقل در مسیری طولانی قرار خواهد گرفت؟

مهدی قره‌داغلی – نشست همکاری دانشگاه تهران و اندیشکده خودرو با عنوان «از آبی نیلگون تا تیرگی قیرگون» که نخستین گفتمان بین‌بخشی برای هوای پاک، خودرو، حمل‌ونقل و سلامت بود، برگزار شد و مباحث زنجیره برقی‌سازی و پیامد‌ها و تأثیرات آن مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی میرزایی‌سیسان؛ کارشناس برقی‌سازی حمل‌ونقل، گفت: فروش […]

مهدی قره‌داغلی – نشست همکاری دانشگاه تهران و اندیشکده خودرو با عنوان «از آبی نیلگون تا تیرگی قیرگون» که نخستین گفتمان بین‌بخشی برای هوای پاک، خودرو، حمل‌ونقل و سلامت بود، برگزار شد و مباحث زنجیره برقی‌سازی و پیامد‌ها و تأثیرات آن مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی میرزایی‌سیسان؛ کارشناس برقی‌سازی حمل‌ونقل، گفت: فروش خودروهای برقی به‌عنوان یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر‌ها به ویژه تهران، مطرح است. اما براساس تجربیات جهانی، این فرآیند نیازمند زمان طولانی‌تری است. این کارشناس برقی‌سازی حمل‌ونقل، با اشاره به برنامه حمل‌ونقل پاک کشور نروژ، اظهار داشت: نروژ در سال‌جاری به صددرصد فروش خودروهای برقی دست یافته است. با این حال کشور مذکور هنوز برای تبدیل کامل ناوگان حمل‌ونقل خود به خودروهای برقی به ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارد. کشورهایی که به فروش ۲۰ تا ۳۰ درصدی خودروهای برقی دست یافتند، این روند تقریباً ۳۰ سال به طول می‌‌انجامد. میرزایی؛ با اشاره به شتاب بدون برنامه و فقدان استراتژی برای برقی‌سازی در کشور، توضیح داد؛ در کشور با شرایط فعلی فروش سالانه تنها ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دستگاه خودروی برقی و فقدان زیرساخت‌‌های مناسب برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل حداقل ۷۵ سال زمان خواهد برد. این پیش‌بینی مشروط به بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش درآمد سرانه است، زیرا اگر شرایط اقتصادی ثابت بماند، مردم قادر به خرید خودروهای برقی نخواهند بود. محمدصادق حسنوند؛ رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا نیز، با اشاره به کیفیت نامطلوب هوا در کشور، گفت: در حالی که ایران در زمینه غلظت آلاینده‌ها در رتبه‌ای متوسط قرار دارد، روند روبه وخامت کیفیت خودرو‌ها و سوخت‌های مصرفی نگران‌ کننده است. این موضوع نه‌تنها به افزایش ذرات معلق در هوا منجر شده، بلکه تأثیرات منفی زیادی بر سلامت عمومی دارد. حسنوند؛ برای بهبود وضعیت کیفیت هوای کشور به متولیان و مسئولین راهکارهای پیشنهاد کرد و بیان داشت: سالانه باید دو میلیون دستگاه خودروی فرسوده از چرخه حمل‌ونقل خارج شود، همچنین باید یادآور شد که بسیاری از استان‌‌ها حتی فاقد ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا هستند و داده‌های موجود به‌طور گسترده‌ای غیرقابل اعتماد هستند. مهدی حسن‌‌زاده؛ کارشناس حمل‌ونقل، با اشاره به توسعه شهرهای انسان‌محور، گفت: در پایتخت بخش عمده‌ای از جابه‌‌جایی‌ها کمتر از پنج کیلومتر است. با این حال، به دلیل فرهنگ نادرست استفاده از خودروهای شخصی و کمبود پیاده‌‌روهای مناسب، مردم تمایل دارند برای این مسافت‌‌های کوتاه نیز از خودرو استفاده کنند. این کارشناس ترافیک و حمل‌ونقل، بیان کرد: حمل‌ونقل عمومی در پایتخت باید تقویت شود همزمان با این مسئله نیز فرهنگ‌سازی کاهش تردد خودروهای شخصی نیز باید ایجاد شود.