رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران، گفت: در پی کاهش عرضه خودروهای داخلی در ۱۰ روز گذشته این گروه افزایش دو تا سه درصدی قیمت را تجربه کردهاند و خودروهای مونتاژی نیز ۲۰ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان در این مدت افزایش قیمت داشتهاند. به گزارش ایلنا، سعید موتمنی؛ رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاهداران […]
رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران، گفت: در پی کاهش عرضه خودروهای داخلی در ۱۰ روز گذشته این گروه افزایش دو تا سه درصدی قیمت را تجربه کردهاند و خودروهای مونتاژی نیز ۲۰ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان در این مدت افزایش قیمت داشتهاند. به گزارش ایلنا، سعید موتمنی؛ رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران شرحی از آخرین وضعیت بازار خودرو ارائه کرد و گفت: بازار خودروهای داخلی همچنان در رکود قرار دارد، تقاضا برای خودرو نیست و شکاف عمیق قیمت بین محصولات کارخانهای و بازار آزاد برقرار است. حتی مجوز دولت برای افزایش قیمت خودرو در سالجاری نیز نتوانسته به کاهش این شکاف بینجامد و عرضه خودروهای داخلی را تقویت کند. بنابراین معاملات خودروهایی داخلی همچنان به دشواری صورت میپذیرد و این رویه برقرار خواهد بود تا زمانی که شاهد عرضه خودروهای داخلی در بازار باشیم هرچند بنا بر این بود که افزایش قیمت خودروهای داخلی به افزایش عرضه خودرو از سوی خودروسازان کشور بینجامد اما هنوز شاهد این اتفاق در بازار نبودهایم و عرضه همچنان قطرهچکانی است. وی افزود: در پی همین کاهش عرضه خودروهای داخلی در ۱۰ روز گذشته این گروه افزایش دو تا سه درصدی قیمت را تجربه کردهاند و خودروهای مونتاژی نیز ۲۰ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان در این مدت افزایش قیمت داشتهاند و با این حال در بازار خودروهای وارداتی ثبات قیمتها را شاهد هستیم. موتمنی؛ تصریح کرد: نوسانات نرخ ارز بازار خودروی کشور را چه در بازار خودروهای وارداتی و انواع دیگر از خود متاثر نکرده و این اتفاق ناشی از عرضه قدرتمند خودروهای وارداتی است تا جایی که این اتفاق توانسته به سهم خود مانع از افزایش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی نیز بشود بهطور مثال قیمت کوئیک که اکنون ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد در صورتی که واردات خودرو صورت نمیگرفت ارزش آن تا ۷۰۰ میلیون تومان نیز افزایش مییافت و نوسانات کنونی ارز نیز به شدت بازار خودرو را از خود متاثر میکرد اما این اتفاقات نیفتاد زیرا واردات توانسته تا اندازهای خلا عرضه و تقاضا را در بازار پر کند. رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران، درباره تأثیر جایگزینی ارز نیمایی با ارز بازار توافقی بر قیمت تمامشده تولید خودرو، توضیح داد: تغییر ارز نیمایی به ارز بازار توافقی هنوز تأثیرات خود را در بازار خودرو نشان نداده اما تغییر نرخ ارز اختصاصی به واردات مواد اولیه تولید خودرو از حدود ۴۰ هزار تومان به حدود ۶۰ هزار تومان به یقین بر قیمت تمام شده خودروهای داخلی تأثیر میگذارد و قیمت کارخانه را افزایش میدهد. در نتیجه بازار خودرو هم از این افزایش قیمت بینصیب نخواهد ماند و البته در صورتی که همزمان با تغییر نرخ ارز عرضه خودروهای وارداتی تقویت شود، شدت افزایش قیمت کمتر خواهد بود.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه