گروه خودرو- سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، با اعلام آغاز طرح نظارت هوشمند بر رعایت فاصله طولی خودروها در آزادراهها و بزرگراههای کشور از دهم بهمنماه گفت: عدم رعایت فاصله طولی یکی از مهمترین عوامل وقوع تصادفات جادهای بهویژه تصادفات زنجیرهای است که بارها و بهکرات شاهد آن بودهایم. این موضوع، همواره یکی […]
گروه خودرو- سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، با اعلام آغاز طرح نظارت هوشمند بر رعایت فاصله طولی خودروها در آزادراهها و بزرگراههای کشور از دهم بهمنماه گفت: عدم رعایت فاصله طولی یکی از مهمترین عوامل وقوع تصادفات جادهای بهویژه تصادفات زنجیرهای است که بارها و بهکرات شاهد آن بودهایم. این موضوع، همواره یکی از چالشهای اساسی در ایمنی جادهها بوده و اکنون در اولویت کاری پلیس راهور قرار دارد. به گزارش مناقصه مزایده، رئیس پلیس راهور فراجا اظهار داشت: از دهم بهمنماه، به کمک سامانههای هوشمندی که در طول آزادراهها و بزرگراهها نصب شدهاند، فاصله طولی خودروها بهطور دقیق پایش خواهد شد. در مرحله نخست این طرح، که تا پایان سال جاری (۲۹ اسفندماه) ادامه خواهد داشت، تنها پیامهای ارشادی و تذکرات به رانندگانی که فاصله ایمن را رعایت نکردهاند ارسال میشود. اما از ابتدای فروردین ۱۴۰۴، جریمههای قانونی مطابق آئیننامه راهنمایی و رانندگی برای خودروهایی که فاصله طولی را رعایت نمیکنند، اعمال خواهد شد. سردار حسینی با اشاره به نحوه محاسبه فاصله طولی گفت: فاصله ایمن میان خودروها بر اساس زمان سنجیده میشود. وقتی یک وسیله نقلیه از یک شاخص ثابت مانند تیر چراغبرق یا پایه تابلو عبور میکند، خودروی پشتی باید با تأخیر حداقل دو ثانیه به همان نقطه برسد. این معیار در شرایط عادی جادهای، حداقل فاصله ایمن محسوب میشود و باید توسط تمامی رانندگان رعایت شود. وی افزود: رعایت این فاصله بهویژه در شرایط زمستانی و در محورهایی که احتمال کاهش دید یا لغزندگی سطح جاده وجود دارد، اهمیت بیشتری پیدا میکند. از همین رو، در طرح زمستانه نیز این موضوع بهطور ویژه مورد توجه قرار خواهد گرفت. رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اهمیت رعایت فاصله طولی و سرعت مطمئنه در پیشگیری از تصادفات گفت: اگر بتوانیم این دو عامل را در سطح جادههای کشور مدیریت کنیم، میتوانیم بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد از تصادفات و جانباختگان را کاهش دهیم. بخش قابلتوجهی از تصادفات زنجیرهای در آزادراهها و بزرگراهها ناشی از عدم رعایت این اصول است. سردار حسینی از تمامی رانندگان درخواست کرد: همواره با صبر و حوصله رانندگی کرده و علاوه بر رعایت فاصله طولی، سرعت مطمئنه را نیز مدنظر داشته باشند. در شرایط زمستانی، همکاری رانندگان میتواند از وقوع بسیاری از حوادث جلوگیری کند. وی افزود: همچنین از رانندگان درخواست میکنم در ایام نوروز و تمامی روزهای سال، به قوانین راهنمایی و رانندگی پایبند باشند. رعایت فاصله ایمن و سرعت مجاز، سادهترین و درعینحال مؤثرترین راه برای حفظ ایمنی خود، سرنشینان و دیگر کاربران جادههاست. رئیس پلیس راهور فراجا تأکید کرد: پلیس راهور مصمم است با بهرهگیری از فناوریهای نوین و هوشمندسازی نظارتها، گامی بلند در کاهش تلفات جادهای و افزایش ایمنی راهها بردارد. امیدواریم با همراهی و همکاری مردم عزیز، شاهد کاهش چشمگیر حوادث جادهای در سالهای آتی باشیم. سردار حسینی درباره ناترازی سوخت نیز اظهار داشت: بخش قابل توجهی از ناترازی سوخت به دلیل خودروهای بی کیفیت و یا با کیفیت پایینتر از استانداردهای روز دنیا است. وی با بیان اینکه همچنین بخش دیگری از ناترازی سوخت مربوط به خودروهایی با موتورهای پرمصرف نسبت به توان خروجی است، افزود: ناترازی سوخت به خصوص در بخش بنزین و گازوئیل ناشی از مصرف بی رویه و غیراستاندارد وسایل نقلیه است. رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد: بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد وسایل نقلیه فعال کشور مصرف بی رویه سوخت دارند که خارج از استاندارد تعریف شده جهانی است. سردار حسینی درباره راهکار برون رفت از این چالش توضیح داد: چند سالی است که تاکید و اعلام شده که باید خودروهای کم مصرف وارد کشور شود اما هنوز این هدف محقق نشده است. وی همچنین با اشاره به اینکه محدودیتهای اعمال شده بر واردات خودروهای خارجی کاملاً بیقواره و نامتعارف است، گفت: این محدودیتها باید برای خودروهای باکیفیت خارجی برداشته شود. سردار حسینی معتقد است: محدودیت هایی همچون حجم موتور و سقف قیمتی نامتعارف و توجیه ناپذیر است و این محدودیت ها کشور و مردم را از بهرهمندی خودروهای روز و باکیفیت محروم کرده است.
برخورد با خودروهای دولتی فاقد معاینه فنی و دودزا
همچنین رئیس پلیس ترافیک شهری فراجا در راستای اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا از برخورد با خودروهای دولتی فاقد معاینه فنی و دودزا خبر داد. سرهنگ حسین ولی تویسرکانی بیان کرد: این تصمیم بهدلیل نقش مؤثر خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزای دولتی که بعضا بهصورت مستمر نیز در معابر شهری تردد دارند، در افزایش آلایندههای زیستمحیطی و آلودگی هوا، خصوصاً در فصل سرما و شرایط وارونگی هوا، اتخاذ شده است. وی با استناد به ماده ۶ قانون هوای پاک، خاطرنشان کرد: به منظور اطمینان از صحت عملکرد خودرو در زمینههای فنی و ایمنی و کنترل آلایندههای هوا و صدا، انجام معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین و موتورسیکلت که توسط بخشهای دولتی، عمومی و غیر دولتی بهکار گرفته میشوند، در دورههای زمانی منظم و توسط مراکز مورد تأیید سازمان محیط زیست الزامی است. رئیس پلیس ترافیک شهری فراجا با بیان این که برخورد با این دسته از وسایل نقلیه از ۱۵ بهمن سال جاری تشدید خواهد شد، تصریح کرد: به کلیه نیروهای پلیس ترافیک شهری سراسر کشور ابلاغ شده است، که از دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ تا پایان سال جاری، برخورد با خودروهای دولتی فاقد معاینه فنی و دودزا، همانند خودروهای شخصی، بهصورت ویژه انجام شود. از این تاریخ، شاهد تشدید اعمال قانون نسبت به خودروهای متخلف خواهیم بود. سرهنگ تویسرکانی، در خصوص جزئیات جرایم مربوطه اظهار کرد: جهت اطلاع کاربران ترافیکی و سازمانهای دولتی، میزان جرایم مربوط به تخلف فاقد معاینه فنی ۱۰۰ هزار تومان، نقص فنی مؤثر (هر گونه تغییر در مشخصات فنی یا ظاهری خودرو) ۲۰۰ هزار تومان، تخلف خودروهای دودزا ۱۰۰ هزار تومان، ریزش مشتقات نفتی در سطح راه ۶۰ هزار تومان، آلودگی صوتی ۲۰۰ هزار تومان و در صورت تکرار و استمرار۴۰۰ و سپس ۶۰۰ هزار تومان و نقص فنی چراغها ۹۰ هزار تومان تعیین شده است. رئیس پلیس ترافیک شهری فراجا تأکید کرد: این اقدامات در جهت حفاظت از سلامت عمومی و کاهش آلایندههای هوا صورت میگیرد. از کلیه شهروندان و سازمانهای دولتی خواسته شده است تا در اجرای قانون هوای پاک همکاری لازم را داشته باشند.
افزایش تخلفات رانندگی
همچنین سردار سید ابوالفضل موسوی پور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز درخصوص از افزایش تخلفات رانندگی بیان داشت : طبق تحلیل های ما امسال میزان تخلف استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی افزایش و میزان تخلف عدم استفاده از کمربند ایمنی، کاهش یافته است. وی با اشاره به تخلف استفاده از تلفن همراه افزود: بیشترین علت تصادفات شدید در پایتخت، عدم توجه کافی به جلو است که استفاده از تلفن همراه، یکی از مهم ترین مصادیق این علت است. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: استفاده از تلفن همراه، باعث می شود به جای اینکه حواس راننده کاملا به جلوی خودرو و رانندگی باشد، بخش عمده تمرکز او، به این وسیله جلب شود و اینگونه تصادفات بسیاری را شاهد هستیم. موسوی پور درباره میزان اعمال قانون های تخلف استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی گفت: در سال ۱۴۰۳ بیش از ۶۲ هزار خودرو به دلیل استفاده از تلفن همراه، اعمال قانون شدند که نسبت به مدت مشابه، ۲۴ درصد افزایش اعمال جریمه در سال گذشته را شاهد هستیم. وی با اشاره به اهمیت بستن کمربند ایمنی نیز افزود: استفاده از کمربند ایمنی، نقش مهمی در حفظ جان افراد در تصادفات دارد؛ به طوریکه در تحلیل های به دست آمده در تصادفات فوتی، بیشترین علت مرگ سرنشینان خودروها، نبستن این کمربند است. بر همین اساس برخورد پلیس راهور نیز با افرادی که کمربند نمیبندند در دستور کار قرار دارند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: سال گذشته ۱۴۰ هزار اعمال جریمه برای افرادی که کمربند ایمنی نداشتند؛ ثبت شده این در حالی است که امسال، این آمار ۴۱ درصد کاهش یافته؛ یعنی افراد به اهمیت استفاده از این کمربند ایمنی پی بردهاند و این تخلف امسال کمتر رخ داده است.
دیدگاه بسته شده است.