معاون وزیر صمت مطرح کرد

رشد صنعت خودرو در گروی برنامه‌ای راهبردی و عملیاتی

گروه خودرو- معاون وزیر صمت، گفت: امکان کنار گذاشتن صنعت خودرو وجود ندارد، تنها مسیر موجود، آن‌ است که با کمک و همفکری دولت و خودروسازان، یک برنامه راهبردی و عملیاتی برای رشد صنعت خودرو تهیه شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدحامد عاملی؛ معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، با حضور در ایران‌خودرو و نشست […]

گروه خودرو- معاون وزیر صمت، گفت: امکان کنار گذاشتن صنعت خودرو وجود ندارد، تنها مسیر موجود، آن‌ است که با کمک و همفکری دولت و خودروسازان، یک برنامه راهبردی و عملیاتی برای رشد صنعت خودرو تهیه شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدحامد عاملی؛ معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، با حضور در ایران‌خودرو و نشست با مدیرعامل این گروه صنعتی و انجمن خودروسازان، از نزدیک با مشکلات و مسائل این صنعت آشنا شد و همچنین از سالن‌های تولید این خودروساز بازدید کرد. در این نشست عاملی؛ با بیان اینکه تاکنون برنامه عملیاتی برای رشد صنعت خودرو نداشته‌ایم، افزود: اگر صنعتی را پرورش ندهیم، نمی‌توانیم انتظار رشد آن را هم داشته باشیم. معاون وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، خاطرنشان کرد: امروز مراکز علمی و آینده‌پژوهی در دنیا برنامه‌ریزی می‌کنند که صنعت خودرو در چه مسیری باید پیش برود و به چه نقطه‌ای برسد و این تصور بیهوده‌ای است که فکر کنیم این صنعت خودبه‌خود رشد می‌یابد و بخش عمده‌ای از این وظیفه برعهده سیاست‌گذار و برنامه‌ریز است. عاملی؛ تأکید کرد: اگر می‌خواهیم به رشد اقتصادی هشت درصدی برسیم، نباید از صنعت خودرو غافل شویم. وی با بیان اینکه امکان کنار گذاشتن صنعت خودرو وجود ندارد، افزود: تنها مسیر موجود آن‌ است که با کمک و همفکری دولت و خودروسازان، یک برنامه راهبردی و عملیاتی برای رشد صنعت خودرو تهیه شود. عاملی؛ درباره تأمین ارزی خودروسازان، با بیان اینکه آن‌‌ها باید بتوانند بخشی از ارز مورد نیازشان را تأمین کنند، گفت: در این زمینه بحث تهاتر را پیگیر هستیم. توافقی صورت گرفته و مجموعه‌ها پذیرفته‌اند که این تهاتر را با معاونت معدنی در دستور کار قرار دهیم و ما هم به‌عنوان وزارت صمت موظفیم ارز مورد نیاز را تأمین کنیم. معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، درباره برنامه کلان دولت چهاردهم درخصوص صنعت خودرو، گفت: این صنعت در پایان این دولت در سال ۱۴۰۷ باید در نقطه‌ای بایستد که جمع‌بندی‌های آن اکنون انجام شده و هفته آینده به خودروسازان ارائه خواهد شد. وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۴ آغاز حرکت ما در این مسیر است، افزود: برای این‌که بتوانیم به این هدف برسیم باید با همفکری روی برنامه‌ها به تفاهم برسیم. باید ببینیم برنامه خودروسازان برای رسیدن به رشد خودروسازی در چهار سال آینده چیست و ما چه حمایت‌هایی می‌توانیم داشته باشیم. عاملی؛ خاطرنشان کرد: اتفاقات مهم در مقوله نیرو محرکه هیبریدی، تبادل اطلاعات بین خودرو و محیط، هوش‌مصنوعی و خودروهای خودران، همگی فرصت‌هایی هستند که اگر با آن‌‌ها همگام نشویم فرصت رشد و تحول را از دست خواهیم داد. معاون وزیر صمت، گفت: این موضوع را هم سیاست‌گذاران و هم دولتمردان باید درک کنند و این فرصت استثنایی را باید غنمیت بشماریم. عاملی؛ ضمن درخواست از تمام خودروسازان برای ارائه پیش‌نویس یک برنامه برای رشد و توسعه صنعت خودرو طی چهار سال آینده، گفت: دولت نیز جمع‌بندی‌های خود را درباره نقطه‌ای که باید به آن برسیم تبیین خواهد کرد و با هم به توافق خواهیم رسید. عاملی؛ درباره سقف ارزی که برای برخی خودرو‌ها گذاشته شده، گفت: این موضوع به برنامه‌ای که دولت و خودروسازان در مورد آن به توافق می‌رسند، بستگی دارد. وی گفت: ما در صادرات خودروهای اقتصادی توان رقابتی داریم و خودروسازان باید در این زمینه برنامه‌های خود را اعلام کنند. عاملی؛ با بیان اینکه صادرات پنج درصدی خودرو برای سال آینده تعریف شده، خاطرنشان کرد: رسیدن به تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۷ یک هدف‌گذاری مهم است و نیازمند این است که از همین حالا به فکر بازارهای صادراتی باشیم. معاون وزیر صمت، درباره موضوع عمق داخلی‌سازی خودرو‌ها طی چهار سال آینده، گفت: خودروسازان برنامه‌های خود را در این خصوص به وزارت صمت ارائه دهند. وی ضمن با اهمیت خواندن بحث هم‌افزایی در خودروسازی، گفت: اگر تحولات در حوزه خودروسازی در کشور در جهان با سرعت زیاد پیش می‌رود، به دلیل هم‌افزایی است. عاملی؛ گفت: هم‌افزایی یعنی این‌که همه خودروساز‌ها نمی‌توانند سازنده موتور یا گیربکس خودرو باشند و باید چند خودروساز جمع شوند و مجموعه‌ای را راه‌اندازی کنند و مثلاً سالانه یک میلیون دستگاه موتور خودرو تولید کنند. معاون وزیر صمت، با تأکید بر نقش ویژه انجمن خودروسازان در زمینه ایجاد هم‌افزایی، گفت: این موضوع نیازمند تدبیر و کمک خودروسازان است و ارتقای کیفی خودروها، رضایت مشتری و کاهش دخالت دولت در خودروسازی همگی از این مسیر تحقق پیدا می‌کند. وی گفت: مسیری که برای ثبت سفارش‌‌ها تعیین شده اشتباه است و باید اصلاح شود و این دستورالعمل را برای سال آینده اصلاح خواهیم کرد.