آیتا… صادق آملیلاریجانی؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در همایش تبیین سیاستهای کلی تولید ملی که در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه با شنیدن برخی اظهارنظرها به نظر میرسد هنوز نیازمند تبیین جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت نظارت هستیم، گفت: ما با مجلس برنامه تعامل داریم و بحث […]
آیتا… صادق آملیلاریجانی؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در همایش تبیین سیاستهای کلی تولید ملی که در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه با شنیدن برخی اظهارنظرها به نظر میرسد هنوز نیازمند تبیین جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت نظارت هستیم، گفت: ما با مجلس برنامه تعامل داریم و بحث تعارض مطرح نیست و همعرضی نمیکنیم. درباره مصوبه واردات خودرو ما به این مصوبه کمک کردیم. دولت در لایحه بودجه سال آینده دومیلیارد یورو برای واردات خودرو از درآمد ارزی صادرات مشخص کرده بود؛ هرچند این تخصیص از بخش صادرات بود اما البته کشور با همین درآمدها و مواردی مشابه اداره میشود؛ بحث تعهد ارزی دولت در این زمینه مهم بود. به گزارش مناقصهمزایده، آیتا… صادق آملیلاریجانی؛ یادآور شد: مجلس هم در بررسی لایحه بودجه سال آینده، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو به میزانی که دولت برای واردات خودرو در نظر گرفته بود، اضافه کرد که در بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت و هیئت نظارت، از سازمانها و دستگاههای مرتبط با این مورد از جمله سازمان برنامه و بودجه و بانکمرکزی دعوت شد که به صراحت میگفتند ما چنین ارزی در اختیار نداریم که به واردات خودرو اختصاص بدهیم و اگر بخواهیم تأمین ارز کنیم یا باید از ارز کالاهای اساسی یا نهادههای دامی بزنیم و به هرحال از بخشی، باید ارز کم کنیم. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: در این شرایط هیئت نظارت باید چه کند؟ بانکمرکزی و سازمان برنامه و بودجه را تکذیب کند؟ دولت بار اجرایی کشور را برعهده دارد و به صراحت نظر خود را مطرح کرده است؛ در این شرایط باید هیئت نظارت چه کار میکرد؟ باز هم تأکید میکنم مصوبات هیئتعالی نظارت و مجمع تشخیص وحی منزل نیست و قابل انتقاد است اما اگر حرفهای مجلس و دولت را کنار هم بگذاریم و به موضوع بپردازیم، هیئتعالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم خود را با لحاظ کردن این موارد گرفته است. آملیلاریجانی؛ ادامه داد: از سوی دیگر مجلس هم میگفت دولت هشت میلیارد یورو برای واردات قطعات ماشین میدهید، بهجای این مقدار، بخشی را از آن کاهش دهید و به واردات خودرو اختصاص دهید. حتی از مجلس میگفتند موضوع رانت هم در این زمینه امکان طرح دارد که گفتیم شما در مجلس هستید و وظیفه نظارت دارید، نظارت و تحقیق و تفحص کنید که اگر رانتی در این زمینه وجود دارد جلوی آن گرفته شود. وی افزود: در عینحال بین ۴۰ تا ۶۰ درصد قطعات این کارخانههای خودروسازی داخلی است و خود این کارخانهها تولید دارند و هزاران نفر در این کارخانهها مشغول به کار هستند که نمیتوان این موارد را هم در نظر نگرفت. در نهایت، با تمام این محدودیتها و موارد، تصمیم هیئت نظارت تصمیم درستی بوده است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: نمیتوان گفت آزادسازی واردات خودرو انجام میشود زیرا عموم مردم به این مسئله دسترسی ندارند؛ بنابراین پیچیده کردن روند واردات و انحصار آن بین چند شرکت، به معنای آزادسازی واردات نیست. به گزارش شفقنا، رضا علیزاده؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درخصوص آخرین وضعیت واردات […]
دیدگاه بسته شده است.