گروه خودرو- افزایش قیمت خودرو همواره از موضوعاتی بوده که همیشه بیشتر مردم با آن در چالش بودهاند و از سویی دیگر نیز اختلاف قیمت خودروهای تولیدی از درب کارخانه و بازار، از بزرگترین معضلات این حوزه بوده و تا به حال هیچکس نتوانسته این مسئله را بهطور دائم مرتفع کند و این چالش ظاهراً […]
گروه خودرو- افزایش قیمت خودرو همواره از موضوعاتی بوده که همیشه بیشتر مردم با آن در چالش بودهاند و از سویی دیگر نیز اختلاف قیمت خودروهای تولیدی از درب کارخانه و بازار، از بزرگترین معضلات این حوزه بوده و تا به حال هیچکس نتوانسته این مسئله را بهطور دائم مرتفع کند و این چالش ظاهراً حالاحالاها پابرجا خواهد ماند. اما اصلیترین موضوع این است که آیا اصلاً برای کاهش قیمت خودروها میتوان چارهای اندیشید یا خیر؟ به گزارش مناقصهمزایده، در همین زمینه، زهرا سعیدی؛ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به ضرورت حذف واسطهگری در بازار خودرو، گفت: برای جلب رضایت مردم و تولیدکنندگان، باید بازارسیاه را از بین ببریم تا سود اصلی نصیب تولیدکنندگان و مصرفکنندگان شود، نه دلالانی که بدون هیچ زحمتی از این شرایط سود میبرند. وی با اشاره به نقش مجلس در رفع مشکلات عرضه خودرو، افزود: با افزایش واردات خودرو، میتوان بخشی از مشکلات موجود در عرضه را برطرف کرد؛ امیدواریم دولت و بانکمرکزی نیز در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند تا شرایط بازار خودرو بهگونهای مدیریت شود که از نفوذ دلالان جلوگیری شده و عرضه و تقاضا متعادل شود. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در ادامه گفت: باید از افرادی که در این سالها برای صنعت خودرو زحمت کشیدهاند، تقدیر شود و در مقابل، با کسانی که ترکفعل کرده و به این صنعت آسیب رساندهاند، در چارچوب قانون برخورد شود. وی با اشاره به اینکه قیمتگذاری دستوری یکی از مشکلات اساسی خودروسازان است، گفت: قیمتگذاری دستوری، انگیزه تولیدکنندگان خودرو را برای توسعه و افزایش بهرهوری کاهش میدهد. سعیدی؛ از آمادگی مجلس برای حمایت از تولیدکنندگان صنعت خودرو خبر داد و تأکید کرد: هر طرحی که از سوی خودروسازان ارائه شود و بار مالی برای دولت نداشته باشد، اما منجر به افزایش بهرهوری شود، با حمایت کامل کمیسیون صنایع و معادن مجلس همراه خواهد بود. همچنین عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای نیز، در این باره گفت: تولید انبوه خودرو میتواند قیمت خودرو را کاهش دهد و از این طریق باعث تعدیل بازار خودرو در کشور شود. وی با بیان اینکه قطعاً با تولید انبوه خودرو نقدینگی بیشتر شده و قیمت تعدیل مییابد، گفت: این موضوع میتواند باعث افزایش کیفیت شود. اگر کالایی یا خودرو بیش از نیاز یا مطابق با نیاز جامعه تولید شود در قیمت آن کالا تأثیر گذاشته و ارزانتر خرید و فروش خواهد شد. بشیری؛ در پاسخ به سؤال اینکه آیا خیابانهای شهر تهران گنجایش تولید انبوه خودرو را دارد، افزود: در تمام کشورها نسبت به سرانه جمعیت میزانی از تعداد خودروها باید به مردم فروخته شود که بهازای هر هزار نفر محاسبه میشود و بسیاری از کشورها نیز برای تعداد ۶۰۰ الی ۷۰۰ نفر همان میزان خودرو را تحویل میدهند که باعث میشود تا تعداد بیشتری از افراد در جامعه دارای خودرو باشند. وی ادامه داد: اما در کشور ما هنوز به این عدد نرسیده و این حق مردم است که بتوانند از خودرو استفاده کنند. اما آنچه که میتواند نیاز روزانه مردم را به خودروی شخصی کم کند، استفاده از حملونقل عمومی است که باید برنامهریزی دقیق در مورد این موضوع شود. این نماینده مجلس، ادامه داد: اما تولید باید حتماً در دستور کار قرار داشته باشد تا براساس نیاز جامعه، خودرو به بازار وارد شود ضمن اینکه دستگاههای مسئول باید بر تولید و کیفیت خودروها نظارت بیشتری اعمال کنند. بشیری؛ در ادامه گفت: قیمت خودرو نیز باید براساس نظارت و برنامهریزی دقیق صورت گیرد تا براساس خودروی تولیدشده نرخگذاری شود و قیمتهای گزاف برای خودرو معین نشود. همچنین نماینده تبریز در مجلس نیز، با بیان اینکه، خودروی برقی و خودروهایی با انرژیهای جدید لازمه جامعه بزرگ ما هستند، گفت: دانش و تکنولوژی نیز باید بهعنوان بخشی از واردات صورت پذیرد. علی جعفریآذر؛ ادامه داد: در قسمتی که در کشور پرمصرف هستیم یعنی در مورد بنزینی خودرو نیز باید اصلاحات انجام دهیم. وی افزود: این اصلاحات میتواند در مدیریت باشد یا اینکه خودروساز کاری کند تا رضایت مردم در این زمینه حاصل شود. وی گفت: مردم قیمت و کیفیت خودروها را با هم مقایسه میکنند بهعنوان نمونه خودرو دنا در بازار آزاد یک میلیارد تومان قیمت دارد و با خودروی کرهای سراتو مقایسه میشود که از نظر قیمت دلاری پایینتر از قیمت دناست. در صورتی که واسطهها اجازه دهند و راضی به سود معقول باشند قیمت سراتو با نرخ معقولی به فروش خواهد رسید. جعفریآذر؛ در ادامه گفت: کیفیت خودروهای داخلی نیز باعث نارضایتی مصرفکنندگان شده است بهطوری که اگر از کارمندان و پرسنل کارخانجات خودروسازی نیز بهعنوان یک مصرفکننده پرسوجو کنیم در مورد قیمت و کیفیت خودروی داخلی حتماً ناراضی هستند.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه