جذابیت‌های ورود سهام استارت‌آپ‌‌ها به بورس

در میزگردی، کارشناسان و فعالان حوزه مالی و سرمایه‌گذاری به بررسی فرصت‌‌ها و موانع این مسیر پرداختند. در این میزگرد گلناز شانه‌بند، رضا خانکی و رویین صمدزاده، دیدگاه‌های خود را درباره مسائل کلیدی هم‌چون شفافیت، رگولاتوری و البته تجربه شرکت‌هایی مانند تپسی و دیجی‌کالا در این حوزه مطرح کردند. به گزارش سنا، شرکت‌کنندگان در این […]

در میزگردی، کارشناسان و فعالان حوزه مالی و سرمایه‌گذاری به بررسی فرصت‌‌ها و موانع این مسیر پرداختند. در این میزگرد گلناز شانه‌بند، رضا خانکی و رویین صمدزاده، دیدگاه‌های خود را درباره مسائل کلیدی هم‌چون شفافیت، رگولاتوری و البته تجربه شرکت‌هایی مانند تپسی و دیجی‌کالا در این حوزه مطرح کردند. به گزارش سنا، شرکت‌کنندگان در این میزگرد معتقد بودند؛ ورود استارت‌آپ‌‌ها به بازارسرمایه یک مسیر پیچیده اما ضروری برای توسعه زیست‌بوم فناوری کشور است. زیرا از یک سو، بازار نوآفرین می‌تواند بستری مناسب برای تسهیل این ورود باشد و از سوی دیگر، چالش‌هایی همچون ارزش‌گذاری، مقررات سختگیرانه و واکنش‌های عمومی به شفاف‌سازی‌های شرکت‌ها همچنان از موانع اساسی به شمار می‌آیند. به باور این کارشناسان، در نهایت، تجربه شرکت‌هایی مانند تپسی می‌تواند راهگشای ورود دیگر استارت‌آپ‌‌ها به این بازار باشد، مشروط بر آنکه سیاست‌گذاران و فعالان این حوزه مسیرهای شفاف‌تر و بهینه‌تری برای این فرآیند در نظر بگیرند.

فرصت‌‌ها و چالش‌های بازار نوآفرین

گلناز شانه‌بند؛ مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری دانش فیروزه، بازار نوآفرین را بستری مناسب برای تسهیل ورود استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به بازارسرمایه عنوان کرد. او یکی از چالش‌های کلیدی در این مسیر را ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌‌ها دانست که به دلیل انتظارات متفاوت صاحبان کسب‌وکار و سرمایه‌گذاران، همواره محل اختلاف بوده است. او تأکید کرد: کمبود شفافیت در فضای سرمایه‌گذاری، یکی از موانع اصلی توسعه این بازار است. به گفته شانه‌بند، طی کردن مراحل ورود و پذیرش استارت‌آپ‌‌ها در بازارسرمایه می‌تواند نقشی کلیدی در افزایش شفافیت ایفا کند، که در نهایت مسئله قیمت‌گذاری را حل کرده و انگیزه سرمایه‌گذاران را برای ورود به این حوزه افزایش خواهد داد.

چالش‌های رگولاتوری و استارت‌آپ‌ها

رضا خانکی؛ مدیرعامل ازکی‌سرمایه، هم ورود شرکت‌ها به بازارسرمایه را گام نهایی در مسیر رشد و توسعه کارآفرینی در کشور عنوان کرد. او بر این باور بود که ورود به این بازار می‌تواند فرصت‌هایی همچون تأمین مالی، شفافیت و مارکتینگ را برای استارت‌آپ‌‌ها فراهم کند. خانکی؛ در این میزگرد با اشاره به ساختارهای رگولاتوری، گفت: ملاحظات فعلی در این حوزه باعث شده است که استارت‌آپ‌‌ها نتوانند به‌درستی در چارچوب بازار مالی کشور شکل بگیرند.

تجربه تپسی و درس‌هایی برای دیجی‌کالا

رویین صمدزاده؛ مشاور تأمین مالی، هم در این میزگرد به نقش شبکه‌های اجتماعی در چالش‌های ورود دیجی‌کالا به بازارسرمایه اشاره کرد. او با مرور تجربه موفق پذیرش تپسی، تأکید کرد: بسیاری از موانع قانونی و فرآیندی عرضه اولیه استارت‌آپ‌‌ها برطرف شده است. صمدزاده معتقد است که تصورات نسبت به ورود استارت‌آپ‌‌ها به بازارسرمایه تغییر کرده و اکنون ادبیات حاکم بر این شرکت‌ها در بازار پذیرفته شده است. با این حال، همچنان باید به ماهیت ریسک در این حوزه توجه داشت. او تأکید کرد: یکی از چالش‌های عرضه اولیه دیجی‌کالا، واکنش‌های شبکه‌های اجتماعی به شفاف‌سازی‌های اولیه این شرکت است، که می‌تواند بر فرآیند عرضه آن تأثیرگذار باشد.