ساخت ۲۵ درصد شبکه جادهای کشور با سرمایه بخش خصوصی معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بنابر برنامه ششم توسعه ۲۵ درصد احداث شبکه حمل و نقل جادهای با سرمایهگذاری بخش خصوصی انجام میشود، گفت: در حال حاضر طول آزادراههای کشور دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر است و در […]
ساخت ۲۵ درصد شبکه جادهای کشور با سرمایه بخش خصوصی
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بنابر برنامه ششم توسعه ۲۵ درصد احداث شبکه حمل و نقل جادهای با سرمایهگذاری بخش خصوصی انجام میشود، گفت: در حال حاضر طول آزادراههای کشور دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر است و در پایان برنامه ۵ساله ششم توسعه کشور (سال ۱۴۰۰) باید به ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر افزایش یابد.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیرامینی با اعلام این خبر افزود: در برنامه ششم توسعه قرار است ۲۵ درصد احداث شبکه حملونقل جادهای کشور از طریق سرمایهگذاری بخش خصوصی انجام شود.
وی با بیان اینکه دولت باید با مشوقهای مالیاتی و تضمینهای مناسب زمینه حضور سرمایهگذاران بخش خصوصی را در بخش توسعه شبکه ریلی و جادهای فراهم کند، گفت: در صورتی که برای توسعه زیر بناهای حمل و نقل به منابع عمومی دولت وابسته باشیم اهداف ما در این بخش محقق نخواهد شد، مگر اینکه با حمایت دولت سرمایهگذاری بخش خصوصی افزایش یابد.
معاون وزیر راهوشهرسازی تأکید کرد: از طرفی نگهداری راهها به خصوص راههای شریانی برای وزارت راه و شهرسازی اهمیت زیادی دارد و حضور بخش خصوصی در حوزه نگهداری راهها میتواند بسیاری از مشکلات کمبود منابع مالی نگهداری راهها را برطرف کند.
به گفته امینی، با توجه به تردد وسایل نقلیه در شبکه راههای کشور، حدود ۲۷ هزار کیلومتر از شبکه راههای شریانی کشور دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی است و با واگذاری نگهداری این راهها به بخش خصوصی، این بخش میتواند از محل عوارض عبوری، نگهداری آن را نیز بر عهده گیرد.
به گفته این مقام مسؤول در وزارت راه و شهرسازی، ما چارهای جز این نداریم که از بخش خصوصی برای نگهداری راههای شریانی کشور حمایت کنیم، زیرا بخشی از این شبکه برای نگهداری بدون توجیه اقتصادی است و دولت باید از آن نگهداری کند، اما نگهداری بخشی از شبکه شریانی کشور با واگذاری آن به بخش خصوصی، توجیه اقتصادی دارد.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: نگهداری آزادراه تهران-قم سالیانه ۲۰۰ میلیارد ریال(۲۰ میلیارد تومان) برای دولت هزینه دارد در حالی که در آمد این آزادراه از محل عوارض عبوری سالیانه حدود ۸۰ میلیارد ریال(۸ میلیارد تومان) است.
امینی با بیان این که در سال ۱۳۹۲ نگهداری غالب آزادراهها برای ما زیانده بودند، یادآور شد: اما هماکنون با برقراری عوارض منطقی در بیشتر آزادراههای کشور تقریباً در تأمین هزینه نگهداری آنها به نقطه سربهسر رسیدیم، هرچند که در پرداخت عوارض عبوری مقاومت زیادی انجام میشود و بیشتر به دنبال استفاده از خدمات بدون پرداخت هزینههای آن هستند.
وی با اشاره به ضرورت کاهش ایستایی خودروها در محل عوارضی آزادراهها تصریح کرد: هوشمندسازی تردد در عوارضی آزادراهها بدون ایستایی و توقف طولانی به صورت الکترونیکی در دست اقدام قرار گرفته و امیدواریم تا پایان امسال با فراخوان عمومی سرمایهگذار آن انتخاب شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.