وزیر راه و شهرسازی:مقیاس ما در برنامه‌ریزی برای بنادر نباید فقط پروژه باشد

  باید روشن شود که جایگاه بنادر ایران در جهان کجاست؟ وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که وقتی می‌خواهیم برای سازمان بنادر و دریانوردی برنامه‌ریزی کنیم مقیاس ما نباید پروژه باشد گفت: باید روشن شود که جایگاه بنادر ایران در جهان کجاست؟ و ثانیاً مزیت رقابتی آن‌ها با کل بندرهای منطقه چیست؟ اگر چنین […]

 

باید روشن شود که جایگاه بنادر ایران در جهان کجاست؟

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که وقتی می‌خواهیم برای سازمان بنادر و دریانوردی برنامه‌ریزی کنیم مقیاس ما نباید پروژه باشد گفت: باید روشن شود که جایگاه بنادر ایران در جهان کجاست؟ و ثانیاً مزیت رقابتی آن‌ها با کل بندرهای منطقه چیست؟ اگر چنین استراتژی و برنامه روشنی نداشته باشیم ممکن است برای توسعه در یک حوزه سرمایه‌گذاری کنیم اما در نهایت آن انتظاری که برای بهره‌برداری داریم به دلایل مختلف محقق نشود.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در نشست جمع‌بندی عملکرد سالانه سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تبریک پیشاپیش به مناسبت فرارسیدن نوروز ۹۵ و تشکر از خدمات انجام شده در این حوزه طی سال ۱۳۹۴ گفت: عملکرد دو حوزه «بنادر و دریانوردی» و «هوانوردی» در وزارت راه و شهرسازی نقش مستقیمی در امنیت ملی کشور دارد و هر دو براساس مقیاس بین‌المللی و جهانی باید فعالیت کنند.

وی افزود: ما در حوزه بنادر و دریانوری و هوانوردی یک منافع ملی استراتژیک و یک مسؤولیت منطقه‌ای داریم. در واقع چون با همسایگان خود دارای منافع مشترک هستیم پس باید خواسته‌های آن‌ها را مدنظر قرار دهیم بنابراین باید خیلی روشن مشخص شود که موقعیت ایران در سطح جهان کجا قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: وقتی درباره ژئوپلتیک ایران صحبت می‌شود می‌گوییم ما در مرکز خاورمیانه قرار گرفتیم یعنی از یکسری امتیازاتی بهره‌مندیم و همزمان یکسری مسؤولیت هم در قبال همسایگان داریم. وقتی کشورهای حاشیه دریای خزر نیاز به مواد غذایی داشته باشند باید به نیاز آن‌ها پاسخ دهیم. اگر می‌گوییم طولانی‌‌ترین ساحل در خلیج‌فارس و دریای عمان متعلق به ایران است امکان دسترسی تمام کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد از طریق ایران فراهم می‌شود پس باید به تقاضای آن‌ها پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: برجام بزرگ‌ترین موقعیتی که برای ایران ایجاد کرد، این بود که باری دیگر دنیا موقعیت استراتژیک ایران و نقشی که می‌تواند در منطقه به عنوان لنگر تعادل داشته باشد را به رسمیت پذیرفت ولی این مسأله خیلی به آن بستگی دارد که ما خودمان چقدر می‌توانیم از این نقش و مأموریت‌مان استفاده کنیم. به عبارت بهتر اقتدار در این حوزه یک طرفه نیست بلکه دو طرفه تعریف می‌شود. هم باید اقتدار داشت تا امنیت منطقه حفظ و منافع ملی تأمین شود و باید به خواسته‌ها و نیازمندی‌های همسایگان و کشورهای منطقه توجه کرد.

آخوندی یادآور شد: وقتی می‌خواهیم برای سازمان بنادر و دریانوردی برنامه‌ریزی کنیم مقیاس ما نباید پروژه باشد باید روشن شود که جایگاه بنادر ایران در جهان کجاست؟ و ثانیاً مزیت رقابتی آن‌ها با کل بندرهای منطقه چیست؟ رقابت‌پذیری بنادر ایران به خیلی مؤلفه‌ها همچون قوانین، مقررات، سهولت در ترانزیت، آی‌تی، مسایل سخت‌افزاری، پس‌کرانه‌ها، حمل و نقل ترکیبی و نحوه اتصال به سایر خدمات بستگی دارد بنابراین وضعیت و موقعیت واقعی همه این مؤلفه‌ها در بنادر ایران باید در مقایسه با بنادر منطقه مشخص شود. ضمن آن که وقتی می‌گوییم می‌خواهیم رقابت کنیم، باید مشخص شود در چه حوزه‌ای و با چه استراتژی می‌خواهیم رقابت کنیم. اگر چنین استراتژی و برنامه روشنی نداشته باشیم ممکن است برای توسعه در یک حوزه سرمایه‌گذاری کنیم اما در نهایت آن انتظاری که برای بهره‌برداری داریم به دلایل مختلف محقق نشود.

وی افزود: نکته دیگر آن که سازمان بنادر و دریانوردی نمی‌تواند نسبت به مسؤولیت اجتماعی و کیفیت زندگی پیرامون بنادر بی‌اعتنا باشد و بگوید بنادری با مقیاس جهانی دارد اما بلافاصله بعد از بندر یک حاشیه نشینی ۴۰ درصدی در بندرعباس وجود داشته باشد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: زنجیره ارزش بنادر به سیستم‌های مسافری و تجارت بر می‌گردد، بنادر ایران امکانات تجارتی‌شان بسیار محدود است حال آنکه من بندر را یک بخش پیشتاز و نیروی محرک از کل توسعه منطقه می‌بینیم. بندر باید خودش را در منطقه تعریف کند. آخر کار مجبوریم بندر را به عنوان بندرگاه نبینیم بلکه به عنوان یک شهر بندری به آن نگاه کنیم. انتظار ندارم که سازمان‌ بنادر به منطقه پیرامونی خود خدمات شهرداری بدهد اما باید بتواند نقش پیشتاز در منطقه خود ایفا کند. نباید نسبت به انبارهای غیرقانونی که حدفاصل بندرعباس تا بندرشهیدرجایی ایجاد شده بی‌اعتنا بود، هر چند از لحاظ قانونی این مسأله به ما مربوط نیست ولی از جهت توسعه شهری به ما ارتباط دارد.

آمادگی ۱۱۱ شناور برای سفرهای نوروزی

وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی کشتی مسافری در مسیر چاه‌بهار – عمان برای نخستین‌بار خبر داد و گفت: ۱۱۱ شناور با ظرفیتی حدود ۷ هزار و ۵۰۰ صندلی آماده ارایه خدمت به مسافران نوروزی هستند.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی امروز دوشنبه ۲۴ اسفند در حاشیه نشست جمع‌بندی عملکرد سالانه سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امروز عملکرد سال ۱۳۹۴ و برنامه‌های سال ۱۳۹۵ سازمان بنادر و دریانوردی مرور شد. اقدامات خوبی در سال جاری صورت گرفت به‌طوری‌که دولت حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در بنادر کشور سرمایه‌گذاری جدید کرد و بخش خصوصی نیز به میزان ۲۷۰۰ میلیارد تومان در بنادر کشور سرمایه‌گذاری کرد.

وی بنادر ایران را جزو فعال‌‌ترین سایت‌های اقتصادی کشور خواند و افزود: موفق شدیم ۴۰۰ میلیون دلار از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه بنادر کشور استفاده کنیم و با توجه به تأکیداتی که در توسعه سواحل مکران وجود دارد ساخت بندر چابهار با سرعت زیادی در حال انجام است که امیدواریم سال آینده ظرفیت تخلیه و بارگیری ۲.۵ میلیون تنی این بندر به ۸.۵ میلیون تن افزایش پیدا کند.

آخوندی با اشاره به دو توافق انجام شده با هندی‌‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار گفت: حجم یکی از این سرمایه‌گذاری‌ها ۸۵ میلیون دلار و میزان سرمایه‌گذاری دیگر ۱۵۰ میلیون دلار است. امیدواریم با اتفاقاتی که رخ می‌دهد بنادر ایران به تدریج وارد صحنه رقابت بین‌المللی شوند.

وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه خدمات‌دهی به مسافران نوروزی گفت: ۱۱۱ شناور با ظرفیتی حدود ۷ هزار و ۵۰۰ صندلی آماده ارایه خدمت به مسافران نوروزی هستند. برای اولین از چهابهار به عمان کشتی مسافری راه‌اندازی شد و بنادر شمال و جنوب کشور در بخش مسافری این آمادگی را برای خدمات رسانی دارند.

 

وی ادامه داد: برآورد آن است که امسال حدود ۱۸ میلیون نفر مسافر دریایی داشته باشیم که بخش عمده مسافران در نوروز جابه‌جا می‌شوند.