موفقیت کمپین خرید کالای ایرانی در گرو درک حقوق مشتری است

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی موفقیت کمپین خرید کالای ایرانی در گرو درک حقوق مشتری است عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: موفقیت کمپین خرید کالای ایرانی همزمان با سال جدید شمسی در گرو باور قلبی، ایمان به آن و تلاش برای شکل‌گیری آن است. احمد روستا در گفت‌و‌گو با ایرنا با […]

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی

موفقیت کمپین خرید کالای ایرانی در گرو درک حقوق مشتری است

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: موفقیت کمپین خرید کالای ایرانی همزمان با سال جدید شمسی در گرو باور قلبی، ایمان به آن و تلاش برای شکل‌گیری آن است.

احمد روستا در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان این‌که مروجان و مبلغان این کمپین باید خود به کالای ایرانی و استفاده از آن ایمان داشته باشند، اظهار کرد: این‌که مروجان و مبلغان این کمپین و یا جریانات مشابه که البته با دلسوزی برای اقتصاد کشور اقدام می‌کنند خود عامل به این شعار یا باورمند نباشند، موفقیتی حاصل نمی‌شود.

این اقتصاددان با بیان این‌که باید این شعار با درک حقوق مشتری سر داده شود، اظهار ‌کرد: این کمپین باید با رعایت اصول زیربنایی و اصولی دنبال شود و همه در واقع نه صرفاً محصول ایرانی بلکه محصول خوب ایرانی را ترویج کنند.

روستا گفت: یک ایرانی به عنوان یک انسان که حق انتخاب و بهره‌مندی از بهترین‌‌ها را دارد به دنبال ترجیحات و کیفیت‌های مدنظر خود است و برای تحقق این ترجیحات و رسیدن مصرف‌کننده به مطلوب خود همه شبکه از تولید تا مصرف باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی گفت: تبلیغ محصول ایرانی بدون پسوند «خوب» معنا ندارد و تولید‌کننده نیز باید این پیام را دریافت کند تا از حق و حقوق مشتری آگاه شده و برای آن ارزش قائل باشد.

روستا گفت: برای رسیدن محصول خوب به دست ایرانی باید همه چرخه اعم از تولید‌کننده، مسؤولان و سیاست‌گذاران، رسانه‌ها و در نهایت احساس مسؤولیت و تعهد ایرانی مصرف‌کننده نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی با بیان این‌که شکل‌گیری کمپین خرید کالای ایرانی یک راهبرد مهم است، افزود: نباید به این راهبرد نگاه مقطعی و گذرا داشت، بلکه باید آن را در طول سال ترویج کرد و به آن بها داد.

این استاد دانشگاه گفت: مصرف‌کننده مدام در حال مقایسه انواع کالا‌ها از جمله کالاهای ایرانی با خارجی و حتی ایرانی با ایرانی است و باید تلاش کنیم ارزیابی مردم را مهم دانسته و برای آن ارزش قائل باشیم و براساس این ارزیابی‌‌ها که مدام در حال به روز شدن است حرکت کنیم.

وی گفت: اگر کالای خارجی در مقایسه با کالای ایرانی از نظر کیفیت بهتر و از نظر قیمت مناسب‌تر باشد، نباید منتظر اقبال خریدار ایرانی به کالای ایرانی باشیم. اما اگر کالای ایرانی را به مشابه خارجی نزدیک کنیم، می‌توانیم روی تعهد ایرانی بودن و احساسات ملی حساب کرده و بازاری برای کالای ایرانی جستجو کنیم.

روستا گفت: امروز در تولید و ارایه کالا به بازار خلاقیت، تحول، پیشرفت، کیفیت تولید و قیمت مناسب حرف اول و آخر را می‌زند و تولید‌کننده ایرانی باید در این مؤلفه‌ها پیشرو باشد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت در این زمینه از طریق مبارزه با کالاهای قاچاق و حمایت از تولید داخلی، «کمپین خبری خرید کالای ایرانی» را آغاز کرده است.

مصرف‌کنندگان بازیگران اصلی عرصه تولید کشورند زیرا با خرید و حمایت از کالاهای ایرانی، ضمن کمک به رونق صنعت و تولید کشور، اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حمایت از تولید داخلی و مبارزه با کالای قاچاق را محقق می‌سازند.

 

براین اساس خبرگزاری جمهوری اسلامی همسو با تأکیدات رهبر معظم انقلاب در عملیاتی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت در این زمینه، کمپین خبری خرید کالای باکیفیت داخلی را با هدف افزایش توا‌نمندی صنایع داخلی و تشویق به بهبود تولیدات خود، آغاز کرده است.