ضرورت ورود بخش خصوصی برای تأمین بودجه پژوهشی

ضرورت ورود بخش خصوصی برای تأمین بودجه پژوهشی معاون توسعه و مدیریت منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تنها دولت نمی‌تواند در بودجه پژوهشی مؤثر عمل کند، بنابراین ضروری است که بخش خصوصی وارد این عرصه شود. علیرضا دلیری، در گفت‌و‌گو با مهر در خصوص عدم تخصیص بودجه از سهم تولید ناخالص داخلی […]

ضرورت ورود بخش خصوصی برای تأمین بودجه پژوهشی

معاون توسعه و مدیریت منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تنها دولت نمی‌تواند در بودجه پژوهشی مؤثر عمل کند، بنابراین ضروری است که بخش خصوصی وارد این عرصه شود.

علیرضا دلیری، در گفت‌و‌گو با مهر در خصوص عدم تخصیص بودجه از سهم تولید ناخالص داخلی به پژوهش به میزان ۳ درصد اظهار داشت: به هرحال محدودیت بودجه می‌تواند عامل اصلی این موضوع باشد، ولی دولت در بودجه سال ۹۶ هم بودجه جدول ۱۴ را اختصاص داده است تا پژوهش به خوبی روند خود را طی کنند.

وی با بیان این‌که به صورت کلی دولت در حد توانش نگاه مثبتی به اختصاص بودجه برای طرح‌های پژوهشی داشته است، اظهار داشت: به همین دلیل مبلغ این بودجه را افزایش می‌دهد.

دلیری با تأکید بر این‌که بودجه پژوهشی نباید فقط از بودجه دولتی تأمین شود، خاطر نشان کرد: ضروری است که بخش خصوصی به این امر وارد شود. همچنین می‌بایست فضایی در کشور ایجاد شود که همه تولیدکنندگان و صنعت گران کشور ما نیاز به ارتقای محصول داشته باشند و این نیاز خود را با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و پژوهشگران تأمین کنند.

وی با بیان این‌که به هر حال همه بودجه دولتی نمی‌تواند برای پژوهش‌های کاربردی استفاده شود، عنوان کرد: تنها تأمین منابع پژوهش‌های بنیادی به عهده دولت است و برای نفوذ این پژوهش‌ها در صنعت نیاز به بخش خصوصی احساس می‌شود.

معاون توسعه و مدیریت منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: همچنین به نظر ضروری می‌رسد که واحد‌های صنعتی، واحدهای تحقیق و توسعه فعالی داشته باشند؛ متأسفانه در شرکت‌های صنعتی واحد‌های تحقیق و توسعه وجود ندارد و یا ضعیف هستند و به خوبی فعالیت نمی‌کنند. همچنین باید فرهنگ‌سازی کنیم که متوجه شوند محصولات نیاز به ارتقا دارند و این با پژوهش‌هایی که انجام می‌شود امکان پذیر هستند.

 

وی تأکید کرد: در واقع بخش خصوصی می‌تواند اثرگذاری در بودجه پژوهشی داشته باشد.