مستند‌سازی تمامی مراحل برگزاری مناقصات

با اجبار قانونی مجلس و توسط دستگاه‌های برگزار کننده صورت می‌گیرد مستند‌سازی تمامی مراحل برگزاری مناقصات بازار الکترونیک طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای سازمان برنامه و بودجه را مکلف کردند بازار الکترونیک طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری زیرساختی را ایجاد کند. به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در […]

با اجبار قانونی مجلس و توسط دستگاه‌های برگزار کننده صورت می‌گیرد

مستند‌سازی تمامی مراحل برگزاری مناقصات

بازار الکترونیک طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای سازمان برنامه و بودجه را مکلف کردند بازار الکترونیک طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری زیرساختی را ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۶ بند الحاقی دو تبصره ۲۰ این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن به منظور بسترسازی عملی برای بهبود مدیریت طرح‌ها و تغییر از الگوهای سنتی به روش‌های نوین مانند «مشارکت عمومی و خصوصی» یا «واگذاری به بخش خصوصی»:

۱- سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است ظرف مدت یک‌ماه از تصویب این قانون، بازار الکترونیک طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری زیرساختی را ایجاد نماید و ظرف مدت مذکور ۵۰ تا ۱۰۰ طرح یا پروژه‌ مستقل دارای حداکثر امکان بهره‌گیری از روش‌های مزبور را به‌عنوان نمونه، در پایگاه مذکور معرفی و اطلاعات پایه‌ آنها را به‌صورت عمومی منتشر کند. این طرح‌ها یا پروژه‌ها باید دست کم از ۵ فصل بودجه‌ای مختلف و به لحاظ ابعاد مالی شامل میزان متنوعی از سرمایه مورد نیاز باشند.

۱-۱- حداقل اطلاعات پایه عبارت است از گزارش توجیهی، شرایط و مفروضات مشارکت یا واگذاری و فهرست دارایی‌های مشهود و نامشهود اطلاعات این طرح‌ها یا پروژه‌ها باید جامع و به‌روز باشد تا امکان ارایه پیشنهاد را برای عموم داوطلبان فراهم کند.

۲-۱- سازمان موظف است روش‌ها و شرایط قراردادی، کلیه مقررات تضمینات طرفین و دیگر مقررات مربوط و نیز چهارچوب‌های نظارتی متناسب با انواع طرح یا پروژه را نیز در همین پایگاه منتشر کند. هرگونه تغییر مقررات نیز، فقط در صورتی معتبر است که در این پایگاه منتشر شده باشد. هرگونه حذف و تغییر اطلاعات در این پایگاه نیز باید قابل مشاهده و قابل پیگیری بعدی باشد.

۲- در هر مورد که نیاز به تکمیل یا به‌روزرسانی اطلاعات و گزارش توجیهی (از حیث فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی) یا ارزیابی دارایی‌های هر یک از این طرح‌ها و پروژه‌ها یا بررسی و ارزیابی پیشنهادهای داوطلبان باشد، سازمان مجاز است مستقل از دستگاه اجرایی طرح، اقداماتی مانند خرید خدمات مشاوره، انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌الزحمه از محل اعتبارات آن طرح یا پروژه را به انجام رساند.

۳- تمامی مراحل فرایند تشکیل قراردادهای موضوع این تبصره باید به‌صورت رقابتی، پیش‌بینی‌پذیر، شفاف در بستر پایگاه اطلاع‌رسانی بند (۱) همراه پاسخگویی و با قابلیت رسیدگی به اعتراضات صورت گیرد.

ارایه گزارش ۳ ماه یک‌باره مستندات مناقصات به کمیسیون عمران

۴- تمامی مراحل گردآوری و تکمیل اطلاعات، تدوین معیارها، اسناد مناقصه و فرایند ارجاع کار، ارزیابی، رقابت و انتخاب شریک یا برنده و دیگر اقدامات باید علاوه بر اطلاع‌رسانی، به‌طور کامل مستندسازی شود. این مستندات به همراه گزارش شناسایی چالش‌‌‌‌ها و فرصت‌های درونی و محیطی هر طرح یا پروژه از جمله شناسایی تمامی قوانین و مقررات مزاحم یا مورد نیاز و نظرات دستگاه‌های نظارتی و گزارش دقیق اجرای این تبصره هر ۳‌ماه یک‌بار به کمیسیون‌های عمران و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ارایه می‌شود.

 

این بند با ۱۳۱ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع از ۲۳۷ نماینده حاضر به تصویب رسید.