اگرچه چارچوبهای نظارتی زیربنای لازم برای مدیریت خصوصیسازی ایرانخودرو را فراهم میکند، اما بدون مدیریت فعالانه ایدرو این تلاشها ناقص خواهد ماند. به گزارش بازار، واگذاری گروه صنعتی ایرانخودرو به بخشخصوصی طی روزهای گذشته با اتفاقات عجیب و غریب مواجه بوده است. با توجه به اینکه گروه صنعتی ایرانخودرو به یک واحد زیانساز تبدیل شده […]
اگرچه چارچوبهای نظارتی زیربنای لازم برای مدیریت خصوصیسازی ایرانخودرو را فراهم میکند، اما بدون مدیریت فعالانه ایدرو این تلاشها ناقص خواهد ماند. به گزارش بازار، واگذاری گروه صنعتی ایرانخودرو به بخشخصوصی طی روزهای گذشته با اتفاقات عجیب و غریب مواجه بوده است. با توجه به اینکه گروه صنعتی ایرانخودرو به یک واحد زیانساز تبدیل شده است، تنها راهحل نجات بزرگترین خودروساز خاورمیانه، واگذاری به بخشخصوصی است. شاید در ساختار بدنه دولت، ارگانهایی که باید به فرآیند خصوصیسازی و واگذاری گروه صنعتی ایرانخودرو نظارت دقیق داشته باشد، وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) است. طی این مدت وزارت صمت و ایدرو کمترین اظهارنظر و واکنش نسبت به واگذاری بزرگترین خودروساز کشور به بخشخصوصی یا تسهیل این فرآیند داشته است. اگر وزارت صمت تمایلی به اظهارنظر و تسهیل فرآیند خصوصیسازی ایرانخودرو ندارد، چرا ایدرو بهعنوان متولی این صنعت حاضر به بهبود فرآیند، پاسخگویی یا برنامهریزی برای این مهم نیست؟ تحولات ساختاری نظیر ادغام، تملک یا خصوصیسازی شرکتهای بزرگ، علاوه بر عملکرد آن شرکتها به منافع گسترده ذینفعان که شامل کارکنان، سرمایهگذاران و جامعه میشود، تأثیر عمیقی میگذارد. در چنین شرایطی شفافیت و پاسخگویی نهتنها اصل اخلاقی، بلکه ضرورتی عملی برای جلب اعتماد عمومی و پیشگیری از فساد است. سازمانهایی مانند ایدرو موظفند این تحولات را با رویکردی شفاف، منسجم و مبتنی بر مشارکت عمومی مدیریت کنند. اما آیا ایدرو تاکنون توانسته این نقش را به درستی ایفا کند؟ تضمین شفافیت و پاسخگویی در تحولات کلان صنعتی مسئولیتی است که نمیتوان آن را نادیده یا به تعویق انداخت. پرسش اینجاست که آیا سازمانهایی مانند ایدرو که به لحاظ ساختاری و مأموریتی در موقعیت مرجع صنعتی و فرآیندهای مربوطه قرار دارند، به وظایف خود فعالانه عمل میکنند؟ شفافیت بهعنوان یکی از ارکان کلیدی حکمرانی شرکتی، در جریان انتقالات پیچیده نظیر خصوصیسازیها اهمیت دوچندان پیدا میکند. در سطح جهانی، نهادهای نظارتی بر شفافیت کامل اطلاعات و ارتباطات در تمام مراحل این فرآیندها تأکید دارند تا از بروز فساد احتمالی جلوگیری و تصمیمگیریها براساس «اصول منصفانه» صورت گیرد. با این حال، عملکرد ایدرو در این زمینه نهتنها پیشگامانه نبوده، بلکه موجب افزایش ابهامات جایگاه این نهاد شده است. ایدرو که متشکل از مدیران اجرایی باسابقه و متخصصان بازار است، موقعیتی منحصربهفرد برای هدایت فرآیندهای پیچیده خصوصیسازی دارد. با این حال، انفعال این سازمان در فرآیند خصوصیسازی صنعت خودروسازی و عدم ارائه راهبردهای شفاف و موثر، جایگاه آن را زیر سوال برده است. وظایف ایدرو نباید صرفا به نمایشهای مدیریتی محدود شود؛ بلکه انتظار میرود این سازمان بهعنوان حافظ منافع ملی عمل و با ترویج شفافیت و تقویت اعتماد عمومی، نقش کلیدی خود را ایفا کند. در حالی که سازمانهای مشابه در سطح بینالمللی با انتشار دانش تخصصی و حمایت از اصول اخلاقی نقشی فعال در تحولات کلان ایفا میکنند، ایدرو طی سالهای اخیر عملاً از صحنه تصمیمگیریهای کلیدی کنار کشیده است. حداقل انتظار میرفت این سازمان با بهرهگیری از تجربه مدیران خود، «نقش میانجی» موثری میان اهداف تجاری و منافع ذینفعان ایفا کند. کوتاهی در این زمینه یا حتی برداشت عمومی از انفعال ایدرو میتواند اعتماد عمومی به فرآیندهای خصوصیسازی را به شدت خدشهدار کند. ابهامات موجود درباره عملکرد «ایدرو» امروز بیش از هر زمان دیگری در خصوصیسازی بزرگترین خودروساز خاورمیانه نمایان شده است. آیا این سازمان توانسته است ماموریت خود برای تقویت شفافیت و پاسخگویی صنعتی را به انجام رساند؟ آیا تعامل کافی با ذینفعان انجام داده تا هیچ بخشی از این انتقالات مبهم باقی نماند؟ آیا با رسانهها و مردم بهطور شفاف گفتمانی در این خصوص انجام داده یا رسانهها مجبور به حدس زدن فعالیتهای ایدرو بودند؟ اگرچه چارچوبهای نظارتی زیربنای لازم برای مدیریت تحولات صنعتی را فراهم میکند، اما بدون «مدیریت فعالانه ایدرو این تلاشها ناقص خواهد ماند. در نهایت باید تأکید کرد که شفافیت نهتنها یک الزام قانونی بلکه بخشی جداییناپذیر از مدیریت مسئولانه است. ذینفعان و مردم حق دارند از نحوه خصوصیسازی ناراضی باشند؛ چون انتظار داشتند که سازمانی با این همه شوآف مدیریتی بتواند منافع آنها و صنعت را در جریان تحولات بنیادین حفظ کند. انفعال یا ضعف برنامهریزی از سوی ایدرو نه تنها جایگاه ملی این سازمان را زیر سوال میبرد؛ بلکه میتواند آسیب جدی به بنیان صنعت خودرو وارد کند. اکنون زمان آن رسیده است که ایدرو با اتخاذ رویکردی قاطعانهتر و شفافانه، نقش واقعی خود را در تضمین شفافیت و پاسخگویی این رویدادها ایفا و از گوشهگیری رسانهای دوری کند.
دیدگاه بسته شده است.