رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

عمر مفید آسفالت جاده‌های ایران کمتر از ۳ سال است

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: عمر مفید رویه‌سازی جاده‌ها بین ۱۰ تا ۱۲ سال، اما در ایران این رقم کمتر از سه سال است. در این زمینه هرچند قیر تولیدی داخلی بسیار باکیفیت است، اما در زمینه آسفالت نیازمند بهبود کیفیت تولید هستیم. به گزارش ایرنا، غزال راهب؛ افزود: در صنعت قیر […]

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: عمر مفید رویه‌سازی جاده‌ها بین ۱۰ تا ۱۲ سال، اما در ایران این رقم کمتر از سه سال است. در این زمینه هرچند قیر تولیدی داخلی بسیار باکیفیت است، اما در زمینه آسفالت نیازمند بهبود کیفیت تولید هستیم. به گزارش ایرنا، غزال راهب؛ افزود: در صنعت قیر و آسفالت به دنبال افزایش عمر و دوام جاده‌ها و مسیر‌ها هستیم. وی بیان داشت: با توجه به وسعت و گستردگی راه‌های کشور، حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از مهم‌‌ترین شقوق حمل‌ونقل مسافر و کالا در کشور محسوب می‌شود و بر این اساس کیفیت جاده‌ها برای ما بسیار مهم است. راهب؛ با بیان اینکه کیفیت در دو حوزه قیر و آسفالت دنبال می‌شود، ادامه داد: در نُرم جهانی، عمر مفید رویه‌سازی جاده‌ها بین ۱۰ تا ۱۲ سال است؛ اما در ایران این رقم کمتر از سه سال است. یکی از اهداف اصلی ما این است که عمر مفید رویه‌سازی جاده‌ها افزایش یابد. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، خاطرنشان کرد: این مهم از طریق کنترل کیفیت قیر در کارخانجات و همچنین بهبود کیفیت آسفالت اجرایی می‌شود. وی با بیان اینکه کیفیت قیر تولیدی در کشور بسیار بالاست، ادامه داد: بیش از یک‌سوم کارخانجات تولید قیر در کشور که این مرکز به ارائه گواهی فنی به آن‌ها پرداخته است، درجه A دارند. این مقام مسئول، اظهار داشت: درجه‌بندی که مرکز تحقیقات انجام داده براساس شاخص‌‌ها و استانداردهای جهانی است و بر همین اساس به ارائه گواهی فنی به شرکت‌ها می‌پردازد. وی با اشاره به گواهینامه‌های صادره در حوزه آسفالت، گفت: در موضوع کیفیت آسفالت‌های تولیدی، به‌خوبیِ کیفیت قیر در کشور نیستیم، به‌طوری که بیش از یک‌هزار کارخانه تولید آسفالت در کشور وجود دارد که فقط ۳۰۰ مورد از آن‌ها موفق به اخذ گواهینامه فنی شده‌اند و هیچ یک از آن‌ها گرید A ندارند. راهب؛ ادامه داد: به همین دلیل است که کیفیت خوب قیر الزاماً به کیفیت خوب آسفالت منجر نمی‌شود و در این زمینه نیازمند کار بیشتر و بهبود کیفیت تولید آسفالت هستیم. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اضافه کرد: مواد افزودنی و فناوری‌هایی که در تولید قیر و آسفالت به کار می‌رود، بر دوام و طول عمر روکش‌های جاده‌ای تأثیرگذار است که از جمله آن‌ها قیر پلیمری و آسفالت گوگردی قابل اشاره است. وی همچنین به اهمیت فرآیند حمل قیر و کنترل کیفیت آن اشاره کرد و گفت: در این راستا هم جی‌پی‌اس‌هایی که مسیر را رصد می‌کنند و هم تجهیزاتی که می‌توانند حمل‌ونقل را پیمایش کنند و شرایط حمل را از نظر مدت زمان، دمایی، شرایط آب و هوایی و… بسنجند، تأثیرگذار است.