محمد قرهداغلی -رئیس اندیشکده اقتصاد ایران، با تأکید بر اینکه فرسوده بودن ناوگان دریایی و بالا بودن سن ناوگان که به ۱۷ سال میرسد معضل اصلی در تجارت خارجی محسوب میشود، گفت: اقتصاد نفتی باعث شده که توجه چندانی به توسعه ترانزیت کشور نشود. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی صادقی؛ در نشست خبری شناخت فرصتهای […]
محمد قرهداغلی -رئیس اندیشکده اقتصاد ایران، با تأکید بر اینکه فرسوده بودن ناوگان دریایی و بالا بودن سن ناوگان که به ۱۷ سال میرسد معضل اصلی در تجارت خارجی محسوب میشود، گفت: اقتصاد نفتی باعث شده که توجه چندانی به توسعه ترانزیت کشور نشود. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی صادقی؛ در نشست خبری شناخت فرصتهای تجاری جمهوری اسلامی ایران و کشور امارات، با تأکید بر اینکه اگر راهبرد برونگرایی به صورت کامل پیادهسازی شود، بسیاری از مشکلات در بخش تجارت حل میشود، گفت: راهبرد برونگرایی بهعنوان موضوع مهم در سیاست اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته است و میتوان به صراحت گفت که پاشنهآشیل نظام ارزی راهبرد برونگرایی است. وی ادامه داد: اگر وارد یک شرایط پایدار غيرتورمی شویم، یکی از این مسیرها راهبرد برونگرایی است. اجرای راهبرد برونگرایی باعث میشود نظام تولیدی کشور پایدار شود. صادقی؛ با تأکید بر اینکه در حالحاضر دستگاهها بخشی از ظرفیت خود را استفاده نمیکنند و ظرفیت خالی در این بخش داریم و این به دلیل آن است که بنگاههای تولیدی تقاضای پایدار ندارند تصریح کرد: صرف بیان این مطلب کافی نیست، بلکه باید مشخص شود این راهبرد چگونه محقق میشود. رئیس اندیشکده اقتصاد ایران، خاطرنشان کرد: تقاضای خارج از کشور میتواند کمک کند بخشی از راهبرد برونگرایی باشد و آن را عملیاتی کند. صادقی؛ با اشاره به اینکه فرصتهای مختلفی برای پیادهسازی راهبرد برونگرایی وجود دارد و امارات یک نقطه کانونی در حوزه تجارت خارجی است، ادامه داد: امارات یک نقطه کانونی برای پیادهسازی راهبرد برونگرایی است و باید از این بخش به نفع توسعه جغرافیایی خارجی استفاده کرد. صادقی؛ رویداد شناخت فرصتهای تجاری ایران و امارات که در روزهای هشتم و نهم اسفند در تهران برگزار میشود را نقطه عطفی برای حل مشکل انتقال ارز دانست و گفت: حل مشکل نقلوانتقال پول و بازگشت ارز صادراتی باید در دستور کار قرار بگیرد چرا که یکی از مشکلات در این بخش انتقال پول است و مسئله ارز چالش بزرگی بوده که البته تک نرخی شدن ارز میتواند به این موضوع و مهم کمک کند. رئیس اندیشکده اقتصاد ایران، با بیان اینکه در حوزه حملونقل بينالمللی با چالشهای زیادی روبهرو هستیم، گفت: بسیاری از بازرگانان در این بخش مشکل دارند و معطل کشتی هستند چرا که در سالهای گذشته ناوگان حملونقل دریایی نوسازی نشده است. صادقی؛ ادامه داد: نرخ ارز در بازرگانی خارجی مورد توجه است اما در حوزه حملونقل بینالمللی نیز نباید مورد غفلت قرار بگیرد چرا که حداکثر عمر ناوگان دریایی باید ۹ سال باشد اما در حالحاضر میانگین سن ناوگان حملونقل دریایی ۱۵ تا ۱۷ سال است که نیاز دارد شرایط جدیدی را برای آنها تعریف کرد. وی تأکید کرد: بستهبندی مجدد در شرایط تحریم معضل مهمی است که امیدواریم با افزایش ارتباط با کشور امارات این معضل حل شود. رئیس اندیشکده اقتصاد ایران، گفت: ایران دارای قدرت رقابت است و به لحاظ سلیقه باید این موضوع را دنبال کنیم چرا که در بسیاری از عرصهها سلیقه مصرفکننده را مورد توجه قرار دادهایم و باید استانداردها به استانداردهای جهانی نزدیک شود. وی بیان کرد: باید فرصتهای تجاری با همسایگان بهبود دهیم و به بازارهای خارجی ورود کنیم. صادقی؛ در پاسخ به این سؤال که حجم ترانزیت بین ایران و کشور امارات در حالحاضر به چه شکل است، گفت: اقتصاد نفتی باعث شده که توجه چندانی به توسعه ترانزیت کشور نشود و همین امر خود باعث شده ما نتوانیم به هدفگذاریهای صورت گرفته در این بخش دست پیدا کنیم. وی ادامه داد: در صورت توجه به این بخش ما میتوانستیم ۱۰ درصد از تجارت را از طریق ترانزیت به دست بیاوریم، اما متأسفانه به دلیل کمتوجهی به این بخش ما این فرصت را از دست دادهایم. رئیس اندیشکده اقتصاد ایران، بیان کرد: ایران در یک موقعیت استتثایی برای ترانزیت کالا قرار گرفته است، اما توجه چندانی به این بخش نشده است و همین امر خود باعث شده که از توسعه و تجارت عقب بمانیم. وی افزود: ترانزیت با کشور امارات داریم، اما چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
محمد قرهداغلی – ناوگان دریایی بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای تجارت بینالمللی و حملونقل کالا، نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی هر کشوری ایفا میکند. ناوگان دریایی کشورمان ایران، با میانگین سنی ۱۸ تا ۲۲ سال یکی از قدیمیترین ناوگانهای منطقه محسوب میشود. این در حالی است که استانداردهای جهانی، عمر مفید کشتیها کمتر از ۱۵ […]
دیدگاه بسته شده است.