یکی از چالشهای همیشگی صنعت برق راندمان پایین نیروگاهی است، چرا که یکی از بزرگترین هدردهندگان سوخت در کشور نیروگاههای فرسوده کشور هستند. براساس آمار موجود میانگین راندمان نیروگاههای کشور ۳۷ درصد است در صورتیکه در جهان این عدد بالای ۶۰ درصد است. به گزارش مناقصهمزایده، این در حالی است که بسیاری از نیروگاهها کشور […]
یکی از چالشهای همیشگی صنعت برق راندمان پایین نیروگاهی است، چرا که یکی از بزرگترین هدردهندگان سوخت در کشور نیروگاههای فرسوده کشور هستند. براساس آمار موجود میانگین راندمان نیروگاههای کشور ۳۷ درصد است در صورتیکه در جهان این عدد بالای ۶۰ درصد است. به گزارش مناقصهمزایده، این در حالی است که بسیاری از نیروگاهها کشور عمر مفیدشان به پایان رسیده اما همچنان در مدار تولید هستند. مهمترین دلیل راندمان پایین نیروگاهی در کشور سوخت ارزان میباشد که عاملی شده تا نیروگاهها گامی در راستای افزایش راندمان برندارند. به همین جهت مهمترین اقدامی که میتوان بهواسطه آن بازدهی نیروگاهها را افزایش داد، واقعیسازی قیمت سوخت تحویلی است. البته واقعیسازی قیمت سوخت نیروگاهها مسئلهای است که در ماده ۱۰ قانون مانعزدایی از صنعت برق نیز به آن اشاره شده است. یزدان رضایی؛ معاون برنامهریزی و اقتصادی وزیر نیرو، در رابطه با واقعیسازی قیمت سوخت نیروگاهی، خاطرنشان کرد: قانون مانعزدایی از صنعت برق در ماده ۱۰ قانون مانعزدایی از صنعت برق حکم مشخصی در مورد مصرف قیمت سوخت مصرفی نیروگاهها و جبران آن برای مشترکان داخل الگو دارد. وی افزود: مصمم هستیم با ما همکاری سایر دستگاهها از ابتدای سال ۱۴۰۴ برنامه اجرایی ماده ۱۰ قانون مانعزدایی از صنعت برق منطبق با مصوبه دولت را بدون کموکاست اجرا کند. در این باره، محمدحسین احمدی؛ کارشناس انرژی، معتقد است: یارانهای که به نیروگاهها تعلق میگیرد منجر شده که قیمت تمام شده سوخت برای نیروگاهها رایگان باشد و براساس ماده ۱۰ قانون مذکور این یارانه باید به انتهای زنجیره یا همان مصرفکننده نهایی منتقل شود و نیروگاهها هزینه سوخت را به صورت واقعی پرداخت کنند. احمدی؛ افزود: باید در نظر داشت که به طبع افزایش قیمت سوخت نیروگاهی قیمت برق نیز افزایش پیدا میکند. البته منابعی که برای خرید برق پیشبینی شده که باید مابهالتفاوت را پرداخت کنند که از طریق واقعی شدن قیمت سوخت ممکن است. احمدی؛ ادامه داد: با توجه به اینکه افزایش راندمان نیروگاهها هزینه بر است، در صورتی که قیمت سوخت واقعی نباشد افزایش راندمان یا طرحهایی که بهواسطه آن امکان تولید برق بیشتر با مصرف گاز کمتر دارند از لحاظ اقتصادی مقرون بهصرفه نیستند. محمد رشیدی؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه با توجه به ناترازی موجود باید برای قیمت سوخت نیروگاهها تدبیری در نظر گرفت، گفت: با توجه به اینکه در کشور ما ناترازی وجود دارد باید به سمت واقعیسازی قیمت سوخت نیروگاهی رفت مسئلهای که در کمیسیون مطرح شده و در حال پیگیری آن هستیم. وی ادامه داد: در صورتی که این اتفاق بیفتد بخشی از ناترازی از بین میرود زیرا سوخت قالب نیروگاههای ما گاز است و در زمستان ذخیرهسازی که باید اتفاق میافتاد، اتفاق نیفتاد بهطوری که در تابستان گذشته ما بیش از سه میلیارد لیتر ذخیره داشتیم در حالی که ذخایر امسال به ۲۵۰ میلیون لیتر میرسید. عضو کمیسیون انرژی، خاطرنشان کرد: این رقم بسیار ناچیز بود و کمتر از ۱۰ درصد ذخیره هر سال بود، اما بخش اعظمی از آن جبران شد و تا حدودی ذخایر تقویت و نیروگاهها مشغول به فعالیت هستند. نماینده مردم کرمانشاه، خاطرنشان کرد: واقعی شدن قیمتها بسیار لازم است و با توجه به اینکه در برنامه هفتم هم وجود دارد به صورت جدی دنبال میشود. امروز تقویت نیروگاهها با توجه به ناترازی برق از اهمیت بالایی برخوردار است. رشیدی؛ ادامه داد: این موضوع در بودجه نیامده است اما در کمیسیون انرژی مطرح شده و قانون برنامه یک سند بالادستی است که با وجود آنکه در قانون نیامده است وزارت نفت میتواند در این زمینه کمک کند زیرا نیروگاههای ما در حالحاضر مشکلات فراوانی دارند و بسیاری از آنها برای تعمیرات وارد مدار نشدهاند و در مباحث اعتباری مشکل دارند که قیمت سوخت میتواند مشکلاتشان را عمیقتر کند. وی ادامه داد: همکاری خوبی بین کمیسیون و وزارت نفت وجود دارد که امید میرود با این همکاری بتوانیم و با توجه به برنامه هفتم این قانون را در بودجه سال آینده اعمال کنیم.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه