معافیت مالیاتی در انتظار اعضای شبکه نوآوری تهران

گروه دانش – معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که تهران راهی ندارد جز آن‌که به سمت شهر دانش‌بنیان حرکت کند، افزود: در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در شهر تهران مستقر هستند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سورناستاری در مراسم راه‌اندازی شبکه نوآوری تهران با تأکید بر تغییر زیست‌بوم فناوری کشور، گفت: […]

گروه دانش – معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که تهران راهی ندارد جز آن‌که به سمت شهر دانش‌بنیان حرکت کند، افزود: در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در شهر تهران مستقر هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، سورناستاری در مراسم راه‌اندازی شبکه نوآوری تهران با تأکید بر تغییر زیست‌بوم فناوری کشور، گفت: با تغییر زیست‌بوم فناوری در کشور می‌توانیم بفهمیم که چگونه از استعداد‌ها حمایت کنیم و دریابیم که انسان پایه اقتصاد است و متکی به منابع نفتی نباشیم.

وی یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در این زمینه را ایجاد شبکه نوآوری تهران دانست و اظهار کرد: در حال حاضر این شبکه راه‌اندازی شده و این یک اقدام جدید در جهت توسعه زیست‌بوم خواهد بود.

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور با بیان این‌که بهترین دانشگاه‌های دنیا و استعدادهای برتر در تهران وجود دارد، خاطرنشان کرد: با استفاده از این پتانسیل می‌توانیم به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم.

ستاری با اشاره به ایجاد مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار دانشگاه‌ها، اضافه کرد: بر این اساس، کلونی‌های جدیدی در کنار دانشگاه‌ها ایجاد شده است که ارتباط مستقیمی با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دارد.

وی اضافه کرد: آینده تهران اقتصاد دانش‌بنیان است و در این راستا باید اثبات کنیم که در کنار مراکز تفریحی و تجاری، نهادهایی ایجاد شده است که می‌تواند در جهت ایجاد شهر دانش‌بنیان ما را هدایت کند.

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور با اشاره به ایجاد شبکه نوآوری تهران، اظهار کرد: در این شبکه امکانات زیادی به شرکت‌های دانش‌بنیان داده می‌شود. شرکت‌هایی که زیرساخت فیزیکی ندارند و مزیت آنها این است که بزرگ شدن آنها ربطی به زیرساخت فیزیکی ندارد، بلکه دارایی‌های دانشی آنها موجب پویایی شرکت‌ها شده است.

به گفته وی، بر این اساس، شاهد هستیم که در فضای مجازی، کسب‌وکارهای جدیدی ایجاد شده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: بر این اساس، پیام ما در شبکه نوآوری تهران این است که تهران راهی ندارد جز آن‌که به سمت شهر دانش‌بنیان حرکت کند.

ستاری همچنین تأکید کرد: با کلونی‌هایی که ایجاد شده، می‌توانیم در سال‌های آینده امیدوار باشیم که می‌توانیم به سمت شهر دانش‌بنیان حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: از ۳هزار شرکت دانش‌بنیان، ۵۰ تا ۶۰ درصد آن در شهر تهران و حومه مستقر شده است؛ از این رو تهران دارای پتانسیل خوبی است.

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور با بیان این‌که آنچه که آینده اقتصاد کشور را می‌سازد، جوانانی است که در شرکت‌های دانش‌بنیان به‌کارآفرینی مشغول‌ هستند و تأکید کرد: مطمئنم که اگر این مدل به خوبی در کشور پیاده‌سازی شود، در کل کشور قابل اجراست

مزایای اعضای شبکه نوآوری تهران

رییس پارک فناوری پردیس در مراسم افتتاح شبکه نوآوری تهران هدف اصلی از تأسیس این شبکه را ارایه امکاناتی برای ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناوری توصیف کرد و افزود: این شبکه در ۳ محور اساسی ارایه اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان، مجتمع‌های فناوری و سایر بازیگران فناوری زیست‌بوم ارایه خدمات می‌دهد.

وی سایر بازیگران فناوری را شامل دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، صندوق‌های پژوهش و فناوری و شتاب‌دهنده‌ها دانست و اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان از هر نقطه از شهر تهران می‌توانند در این شبکه عضو شوند و از خدمات جدید این شبکه بهره‌مند شوند.

صفاری‌نیا به اشتراک ‌گذاشتن امکانات خود با سایر شرکت‌ها را از دیگر خدمات این شبکه نام برد و ادامه داد: علاوه بر آن مجتمع‌هایی که بتوانند ۱۰ شرکت فناور را در خود جای دهند، می‌توانند عضو این شبکه شوند و از مزایای این شبکه برخوردار شوند.

رییس پارک فناوری پردیس با تأکید بر این‌که امکانات این شبکه برای همه مجموعه‌های فناور فعال در شهر تهران است، ابراز امیدواری کرد که با توسعه آن بتوانند این خدمات را در سایر شهر‌ها ارایه دهند.

وی با اشاره به جزییات این شبکه توضیح داد: در شبکه علاوه بر آن‌که نقشه جایابی هر شرکت دانش‌بنیان ارایه شده است، برای هر یک از شرکت‌های دانش‌بنیان صفحه کاملی در نظر گرفته شده تا آنها بتوانند پس از ثبت‌نام اطلاعات خود را در صفحه مربوط به شرکت‌ها ارایه دهند.

به گفته وی، این اطلاعات شامل محصولات تولیدشده و همکاران شرکت می‌شود، ضمن آن‌که امکان تبادل‌نظر میان فعالان حوزه علم و فناوری ایجاد خواهد شد.

صفاری‌نیا ادامه داد: در حال حاضر اطلاعات مربوط به ۱۰۰۰ شرکت و همچنین اطلاعات ۱۰۸ دانشگاه، پژوهشگاه، مرکز فناور و شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های پژوهش و فناوری در این شبکه درج شده است.

رییس پارک فناوری پردیس با بیان این‌که درج این اطلاعات به منظور عضویت شرکت‌های دانش‌بنیان در این شبکه نخواهد بود، توضیح داد: برای آن‌که شرکت‌ها بتوانند از خدمات این شبکه بهره‌مند شوند، باید به عضویت این شبکه درآیند.

 

وی به مزایای ارایه‌شده به شبکه‌ها اشاره کرد و گفت: پارک‌های علم و فناوری عضو این شبکه از معافیت مالیاتی و عوارض برخوردار می‌شوند، ضمن آن‌که برای شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری عضو این شبکه ضریب فنی بالاتری در نظر گرفته می‌شود و برای انعقاد قرارداد این شرکت‌ها تشریفات قانونی حذف می‌شود.