فدراسیون کشتی وارد عمل شد احیای یک پروژه شکستخورده برگزاری رقابتهای لیگ برتر کشتی در یکی دوسال اخیر با تغییرات مختلف و سبک و سیاق عجیبی همراه بود که در نهایت به بیرغبتی حامیان مالی و افت جذابیت مسابقات انجامید. به گزارش مهر، جذابیت و سازندگی از اولویتهای اصلی رقابتهای لیگ در هر رشته ورزشی […]
فدراسیون کشتی وارد عمل شد
احیای یک پروژه شکستخورده
برگزاری رقابتهای لیگ برتر کشتی در یکی دوسال اخیر با تغییرات مختلف و سبک و سیاق عجیبی همراه بود که در نهایت به بیرغبتی حامیان مالی و افت جذابیت مسابقات انجامید.
به گزارش مهر، جذابیت و سازندگی از اولویتهای اصلی رقابتهای لیگ در هر رشته ورزشی است که به هیچ عنوان نمیتوان بدون این دو اصل مهم به سراغ اهداف دیگر رفت. از بحث درآمدزایی در لیگ به سود کشتیگیران و مربیان که بگذریم، نباید فراموش کرد، جذابیت نیز بخش جدانشدنی پیکره لیگ است که در واقع به حضور حامیان مالی و رونق اقتصادی ورزش میانجامد و هر لیگی بدون برخورداری از این چند عامل، عمر چندانی نخواهد داشت.
رقابتهای لیگ برتر کشتی ایران نیز از بدو تأسیس و راهاندازی تاکنون با فراز و نشیبهای فراوانی همراه بوده، اما همواره به عنوان یکی از حرفهایترین لیگهای کشتی جهان خوانده میشد و میدانی برای عرضاندام بزرگان داخلی و خارجی بود. البته این میدان داخلی در چند دوره اخیر بارها با اعمال تغییرات فراوان از سوی رسولخادم در سیستم همیشگی و گاه سنتیاش همراه و دستخوش تغییرات شد، اما نتوانست همچون دیگر برنامههای رییس فدراسیون کشتی به بار بنشیند.
نحوه برگزاری رقابتهای لیگ در سالهای اخیر با نظر فدراسیون کشتی بسیار متفاوت و البته بسیار پیچیده و عجیب شد. به عنوان مثال این مسابقات به شکل دورهای پایه ریزی و هر دوره لیگ نیز طی دو هفته پیگیری شد. بهطوری که ابتدا رقابتهای مقدماتی و نیمه نهایی هر گروه در هفته اول و سپس رقابتهای ضربدری، ردهبندی و فینال در دو هفته بعدی برگزار شد. ضمن اینکه کشتیگیران، مربیان و تمامی عوامل تیمهای برتر در رقابتهای دو هفته دوم باید حتماً همان نفرات پذیرفته شده در هفته اول میبودند!
البته این چند مورد، بخشی از کلیات قوانین رقابتهای لیگ به سبک و سیاق جدید بود که انصافاً نه از سوی اهالی کشتی و نه از سوی حامیان مالی مورد وثوق قرار نگرفت.
اما باید نیمه پر لیوان را هم دید. نیمهای که با نکات مثبتی همراه بود و توانست بسیاری از ابهامات لیگ در سالهای دور را کاملاً برطرف کند. مثلاً طبق قوانین لیگ جدید، هیچکدام از عوامل اجرایی فدراسیون و اعضای کادر فنی تیمهای ملی کشتی آزاد و فرنگی مجوز فعالیت در لیگ را نداشتند. بدین ترتیب شائبه تبانی و وعده و وعیدهایی که در لیگهای قبلی به آن پرداخته میشد و نام برخی مربیان تیم ملی و تعدادی از کشتیگیران را سر زبانها انداخته بود از بین رفت و دیگر کسی به این مسایل نمیپرداخت.
به هر حال فدراسیون کشتی برای سال آینده با توجه به کم و کاستیها لیگهای اخیر دست بهکار شد و این بار روند و نحوه برگزاری این مسابقات را تغییر داد تا شاید بتواند حساسیت و جذابیت را به این عرصه بازگرداند. بر این اساس، دبیر فدراسیون پس از مراسم قرعهکشی لیگ برتر که روز گذشته با حضور نمایندگان ۱۴ تیم در کشتی آزاد و فرنگی برگزار شد از تغییراتی خبر داد که شاید بتواند ناجی و احیاگر این مسابقات رو به افول شود.
رضا لایق صراحتاً از مشورت با کارشناسان و برخی اهالی باتجربه کشتی خبر داد که گویا حاصل این هماندیشی نیز به شیوه جدیدی در برگزاری لیگ منتهی شده است.
به گفته دبیر فدراسیون کشتی قرار است لیگ سال ۹۶ از هفته اول اردیبهشت ماه و به صورت رفت و برگشت طی ۱۰ ماه با حضور ۶ تیم در کشتی آزاد و ۸ تیم در کشتی فرنگی برگزار شود. البته گفته میشود همچنان راه حضور در لیگ برای باشگاههای متقاضی باز است و این تیمها میتوانند تا روز ۲۵ فروردین ماه حضورشان را اعلام و قطعی کنند.
آنچه مسلم است نحوه جدید برگزاری رقابتهای لیگ کشتی میتواند تا حد فراوانی به بازگشت جذابیت و حساسیت به پیکارها کمک کند و در نهایت به حضور بیشتر حامیان مالی بینجامد، اما برای رسیدن به روزهای طلایی لیگ کشتی در یک دهه قبل، فاصله زیادی باقی است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.