آینده صنعت در گرو سرمایه‌گذاری در پژوهش است

رییس مجلس آینده صنعت در گرو سرمایه‌گذاری در پژوهش است رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در پژوهش باید سرمایه‌گذاری کنیم زیرا با این اقدام آینده صنعت کشور را خوب ترسیم کرده‌ایم، گفت: باید از جوانان خلاق استفاده کرد، زیرا آینده کشور را رقم می‌زنند. به گزارش ایرنا، علی‌لاریجانی در مراسم رونمایی از […]

رییس مجلس

آینده صنعت در گرو سرمایه‌گذاری در پژوهش است

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در پژوهش باید سرمایه‌گذاری کنیم زیرا با این اقدام آینده صنعت کشور را خوب ترسیم کرده‌ایم، گفت: باید از جوانان خلاق استفاده کرد، زیرا آینده کشور را رقم می‌زنند.

به گزارش ایرنا، علی‌لاریجانی در مراسم رونمایی از محصول جدید سایپا، صنعت خودرو‌سازی را مهم توصیف کرد و افزود: خودروسازی بخش مهم و پایه‌ای برای صنعت کشور است و ایران باید از این جهت گام‌های مختلف در زمان‌های متفاوت برمی‌داشت.

رییس مجلس تأکید کرد: توجه به بخش تحقیق و توسعه اهمیت بسیار زیادی دارد، یکی از ضعف‌های کشور نبود نگاه به بخش تحقیق و توسعه است و این باعث عقب‌ماندگی از فناوری‌های جدید شده و متخصصین که ذهن جوانی دارند، می‌توانند به پیشرفت کشور کمک کنند.

لاریجانی با یادآوری این که می‌توان از ایرانیان مخترع در دیگر کشور‌ها نیز استفاده کرد، ادامه داد: ما هر چه در تحقیق و پژوهش، سرمایه‌گذاری کنیم، آینده صنعت کشور را خوب ترسیم کرده‌ایم و از وزیر صنعت، معدن و تجارت که فرد باسابقه‌ای است، انتظار می‌رود به این وضعیت توجه بیش‌تری کند.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه به رونق مراکز تحقیقاتی بیش‌تر توجه شده است. می‌توان از جوانانی که خلاق هستند استفاده کرد؛ چراکه آینده کشور را تضمین خواهند کرد.

وی به نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که در این جلسه حضور داشتند، تصریح کرد: باید پیگیری کنید که چرا صنایع در این کشور ناگهان دچار مشکل می‌شود و باید بدانیم خلأ در صنایع به وسیله چه افرادی ایجاد می‌شود.

رییس مجلس با تأکید بر این که وقتی بخش‌های صنعتی دچار مشکل می‌شوند کشور با اختلال دچار می‌شود، یادآور شد: نباید وضع اقتصادی ایران که از سرمایه‌های فراوانی بهره‌مند است، بد باشد و کارگران نتوانند زندگی راحتی داشته باشند.

لاریجانی در ادامه سایپا را یکی از واحدهای تولیدی مهم کشور توصیف و خاطرنشان کرد: در جریان فراز و فرودهای مختلف آن در سال‌های گذشته هستیم و نسبت به این واحد صنعتی نگرانی جدی داریم.

وی به بازدید امروز خود از مجموعه سایپا اشاره کرد و گفت: برای من توضیحات و گزارش‌های ارایه شده در این خودروسازی بسیار مهم است.

رییس مجلس با برشماری این دو بخش یادآور شد: اضطراب‌هایی که در این مؤسسه از نظر مالی وجود داشت، مایه تأسف بود. اما گزارش‌های خوشحال‌کننده امروز نشان می‌دهد که این مشکل در حال ساماندهی است.

لاریجانی با تأکید بر این که وقتی بنگاه‌ها درست کار نمی‌کنند کشور دچار مشکلات فراوانی می‌شود، ادامه داد: برای مسؤولان کشور این موضوع بسیار مهم است و امروز با روش مدیریتی صحیح می‌بینیم که بنگاهی مانند سایپا در حال پیشرفت است.

وی با بیان این که نباید سهم صنعت از سرمایه و تسهیلات بانکی نامشخص باشد، گفت: اقتصاد کشور به بانک متکی است و نقش بانک در اقتصاد بسیار مهم است و در قانون برنامه ششم گفته‌ایم که باید ۴۰ درصد از تسهیلات به صنعت اختصاص یابد.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: باید سهم سرمایه‌گذاری را روشن‌تر کنیم و مجلس مدافع صنعت و جهش‌های صنعتی است.

لاریجانی با بیان این که تصمیماتی که در سال‌های اخیر در خودروسازی گرفته شد در مسیر صحیحی قرار گرفته است، ادامه داد: باید از اقتصاد مقاومتی در خودرو‌سازی نیز استفاده کنیم و در نوع قرارداد‌ها که به سمت دانش خودرو داخلی قرار گرفته برای صادرات در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی بهره فراوانی ببریم.

وی بر ایمنی و بهره‌وری در خودرو تأکید کرد و افزود: وقتی می‌خواهیم در صحنه بین‌المللی حضور داشته باشیم باید محصولات قابل رقابتی را ارایه دهیم.

رییس مجلس افزود: برخی از مشکلات کشور متأسفانه به نبود ایمنی و توجه نداشتن به مختصات محیط‌زیستی باز می‌گردد که ما در زنجیره‌های بدی می‌اندازد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: برای بنگاه اقتصادی همبستگی میان کارکنان برای پیشرفت مهم‌ترین الزام است و مجلس نیز سعی می‌کند به بنگاه‌های اقتصادی کمک کند.

در ابتدای این مراسم عزیز اکبریان رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تلاش‌های محمدرضانعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن تجارت تقدیر کرد و وی را وزیری پرتلاش، زحمتکش و پدر صنعتی ایران نامید.

وی همچنین گفت: در مجموعه کنونی سایپا فاصله مدیر و زیرمجموعه کم شده و سایپا امروز بحران مالی را با درایت نعمت‌زاده پشت سر گذاشته است.

در پایان این مراسم رییس مجلس شورای اسلامی از خودروی کوئیک محصول جدید سایپا رونمایی کرد.

 

سایپا سال ۹۳ ورشکسته بود

همچنین در این مراسم مدیرعامل سایپا با اعلام این‌که این شرکت سال ۹۳ با زیان ۴۲۰۰ میلیارد تومانی براساس قانون تجارت ورشکسته بود، گفت: شرکت‌های زیرمجموعه سایپا نیز در آن سال در شرایط ورشکستگی قرار داشتند.

مهدی جمالی، نخستین سخنران این مراسم با اشاره به این‌که سایپا در سال ۹۴ سرمایه ثبتی ۱۷۰۰ میلیارد تومانی داشت، گفت: زیان انباشته این شرکت در پایان سال ۹۳، ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که بر این اساس، شرکت سایپا در آن مقطع براساس قانون تجارت در شرایط ورشکستگی قرار داشت.

وی با بیان این‌که شرکت‌های زیرمجموعه سایپا نیز در آن سال در شرایط ورشکستگی قرار داشتند، افزود: در آن سال‌ها شرکت‌های سایپا نمی‌توانستند با بانک‌ها و بازار سرمایه همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرعامل سایپا با اعلام این‌که در پایان سال گذشته با تجدید ارزیابی و سرمایه‌گذاری بلند مدت، سرمایه شرکت از ۱۷۰۰ میلیارد تومان به ٤ هزار میلیارد تومان رسیده است، تصریح کرد: در آن مقطع که شرکت سایپا در شرایط ورشکستگی قرار داشت، ١٦ میلیارد تومان انصرافی فروش داشتیم و فروش شرکت کم‌تر از یک میلیارد تومان بود. این موضوعات عاملی شد تا تولید کارخانه در مهرماه سال گذشته روزانه ۳۰۰ دستگاه بود که خوشبختانه با مهندسی و تلاش همکاران به تولید روزانه ۲۵۰۰ دستگاه خودرو دست پیدا کرده‌ایم.

 

جمالی با اشاره به این‌که امروز سهم سایپا از بازار ٤١ درصد است، گفت: سال گذشته در جلسه‌ای که با رییس مجلس شورای اسلامی داشتیم و برای استمداد و کمک‌خواهی رفته بودیم، آقای لاریجانی به بنده گفتند، من کم و بیش در جریان سایپا و اقدامات شما هستم ولی آنچه اهمیت بسیاری دارد، جلب رضایت مردم با ارایه خدمات و محصولات جدید است که این موضوع مطابق با روح اقتصاد مقاومتی است. خوشبختانه می‌خواهم خدمت آقای لاریجانی اعلام کنم، سایپا اقدامات لازم را برای رضایت مشتریان انجام می‌دهد و سالیانه یک محصول جدید راهی بازار خواهد کرد.