نماینده سابق وزیر راهوشهرسازی در امور زیربنایی، گفت: برقیسازی راهآهن تهران-مشهد پروژهای است که چندین مرتبه به مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار رسیده است اما متأسفانه هربار به دلایلی، عمدتاً بدقولی سرمایهگذاران چینی، متوقف شده است. به گزارش مهر، سیدحسین میرشفیع؛ درخصوص آخرین وضعیت پروژه برقیسازی راهآهن تهران – مشهد، اظهار کرد: این پروژه […]
نماینده سابق وزیر راهوشهرسازی در امور زیربنایی، گفت: برقیسازی راهآهن تهران-مشهد پروژهای است که چندین مرتبه به مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار رسیده است اما متأسفانه هربار به دلایلی، عمدتاً بدقولی سرمایهگذاران چینی، متوقف شده است. به گزارش مهر، سیدحسین میرشفیع؛ درخصوص آخرین وضعیت پروژه برقیسازی راهآهن تهران – مشهد، اظهار کرد: این پروژه سالها در دستور کار وزارت راه قرار داشته و چندین مرتبه به مرحله مناقصه، انتخاب پیمانکار و انجام مطالعات گسترده رسیده است. متأسفانه هربار به دلایلی، عمدتاً بدقولی سرمایهگذاران چینی، متوقف شده است. حتی در آخرین مرحله، قرارداد منعقد و تأمین مالی سهم فاینانس از سوی ایران انجام شده بود، اما در نهایت پروژه متوقف ماند. وی افزود: اخیراً مذاکرات جدیدی از سوی شرکت راهآهن و وزارت راه با طرف چینی در حال انجام است. این مذاکرات در قالب طرحی بزرگتر، تحت عنوان کریدور چشمه ثریا که از مرز سرخس تا مرز ترکیه امتداد دارد، دنبال میشود. در این چارچوب، تلاش بر این است که از منابع سرمایهگذاری دولت چین بهره گرفته شود. میرشفیع؛ با اشاره به ورود سرمایهگذاران داخلی به این پروژه، تصریح کرد: از ابتدای سالجاری، گروهی از سرمایهگذاران داخلی با محوریت «انجمن خیرین راهوترابری» با منابع داخلی اقداماتی را برای اجرای این پروژه آغاز کردند، آنها مطالعات قبلی را بازبینی کرده و برآوردهای جدیدی انجام دادهاند. خوشبختانه طی سالهای اخیر ظرفیتهای داخلی در این حوزه به شدت توسعه یافته، بهگونهای که اکنون تمامی تجهیزات مورد نیاز برقیسازی راهآهن را میتوان از منابع داخلی تأمین کرد. وی ادامه داد: نمونه موفقی از این فناوری در مسیر کرج – هشتگرد اجرایی شده که حدود پنج سال در دست بهرهبرداری است. در قرارداد اولیه با چینیها، هزینه برقیسازی راهآهن تهران – مشهد حدود دومیلیارد دلار برآورد شده بود. اما براساس محاسبات جدید، این رقم به ۱٫۳ میلیارد دلار کاهش یافته که شامل تأمین ۲۰۰ دستگاه واگن و ۷۰ دستگاه لوکوموتیو نیز میشود. بخشخصوصی اعلام آمادگی کرده است که ۵۰ درصد این منابع را تأمین کند. مشاور سابق وزیر راهوشهرسازی، با اشاره به مذاکره با شرکت راهآهن در این پروژه، گفت: در حالحاضر، شرکت راهآهن آمادگی دارد تا حدفاصل تهران تا گرمسار را با منابع دولتی برقی کند. برای سایر بخشهای مسیر، سرمایهگذاران داخلی و انجمن خیرین راهوترابری اعلام آمادگی کردند که با ۵۰۰ میلیون دلار، این پروژه را اجرا کنند. چنانچه ارتقای سرعت قطار و اصلاح خط موجود نیز به این طرح اضافه شود، به ۳۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری بیشتر نیاز خواهد بود. میرشفیع؛ تأکید کرد: در حوزه تأمین ناوگان، شرکتهای حملونقل ریلی داخلی اعلام کردند که قادر به تأمین نیازها بهصورت مستقل هستند. اگر دولت اراده کافی داشته باشد، این پروژه ظرف سه تا چهار سال عملیاتی خواهد شد. برقیسازی این خط نهتنها موجب کاهش هزینههای بهرهبرداری خواهد شد، بلکه مشکل تأمین لوکوموتیوهای دیزلی و هزینههای بالای تعمیر و نگهداری آنها نیز برطرف میشود. وی درخصوص تأمین برق مورد نیاز این مسیر گفت: سرمایهگذاران داخلی آمادگی دارند تا برق مورد نیاز راهآهن برقی تهران-مشهد را تأمین کنند. این موضوع در قالب بستههای مشارکتی به شرکت راهآهن ارائه شده و امیدواریم روند اجرایی پروژه به سمتی برود که از توان داخلی بیشترین استفاده را ببریم. کارشناس ریلی، همچنین در پایان خاطرنشان کرد: در پروژه برقیسازی راهآهن تهران-مشهد نیز انجمن خیرین راهوترابری به همراه تعدادی از سرمایهگذاران ایرانی آمادگی دارند تا ۵۰ درصد منابع مالی را تأمین کنند، در صورت تأمین ۵۰ درصد باقیمانده توسط دولت، این پروژه در مدت چهار سال تکمیل خواهد شد و سرعت سیر قطار تهران – مشهد به شش ساعت کاهش مییابد.
دیدگاه بسته شده است.