آیا خصوصی شدن بزرگ‌ترین خودروساز داخلی تاثیری بر کیفیت محصولات آن دارد؟

مهدی قره‌دغلی- پس از دهه‌ها و سال‌ها کشمکش‌های عدیده بر سر خصوصی‌سازی خودروسازان داخلی بالاخره این موضوع به واقعیت پیوست و مدیریت ایران‌خودرو از بخش دولتی به خصوصی  واگذار شد که البته همچنان این امر با حواشی گوناگونی همراه است. اما اصلی‌‌ترین سؤال اینجاست که با تغییر سطح مدیریتی در این خودروسازی، آینده محصولات و […]

مهدی قره‌دغلی- پس از دهه‌ها و سال‌ها کشمکش‌های عدیده بر سر خصوصی‌سازی خودروسازان داخلی بالاخره این موضوع به واقعیت پیوست و مدیریت ایران‌خودرو از بخش دولتی به خصوصی  واگذار شد که البته همچنان این امر با حواشی گوناگونی همراه است. اما اصلی‌‌ترین سؤال اینجاست که با تغییر سطح مدیریتی در این خودروسازی، آینده محصولات و خدمات آن چگونه خواهد بود. آیا از میزان زیان انباشته و بدهی‌های معوقه به قطعه‌سازان ر‌ها خواهند شد، یا همچنان این ماجرا‌ها ادامه خواهد داشت. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، آرش محبی‌نژاد؛ دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، در نشست هم‌اندیشی هیئت مدیره جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو که با سازندگان عضو شبکه تأمین این شرکت، با حضور فعالان صنعت خودرو و زنجیره قطعه‌سازی کشور برگزار شد، با تأکید بر نقش کلیدی قطعه‌سازان در صنعت خودرو، گفت: قطعه‌سازان ریشه‌های صنعت خودرو هستند و ۶۴ صنعت به این صنعت وابسته است. هرچه این ریشه‌ها قوی‌تر شوند، صنعت خودرو نیز قوی‌تر خواهد شد. محبی‌نژاد؛ با بیان این‌که بخش‌خصوصی بار خودروسازی را از دوش دولت برخواهد داشت، خاطرنشان کرد: بالاخره دولت و حاکمیت تصمیم گرفتند که این صنعت را به کاربلدهای خودش بسپارند. وی در پاسخ به شایعات درباره جابه‌جایی سهام در ایران‌خودرو، توضیح داد: اصلاً سهامی جابه‌جا نشده و مدیریت به یک کنسرسیوم متشکل از چند شرکت که از قبل سهامدار بوده‌اند، واگذار شده است. دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، با اشاره به مسئولیت سنگین هیئت مدیره جدید ایران‌خودرو، اظهار کرد: اگر خصوصی‌سازی ایران‌خودرو موفق شود، راه برای بقیه خصوصی‌سازی‌‌ها نیز باز می‌شود. از این حیث، امانت بزرگی به دست هیئت مدیره جدید سپرده شده است. محبی‌نژاد؛ با تأکید بر نقش مطالبه‌گری تشکل‌های مردم‌نهاد، گفت: انتظار داریم مدیریت جدید خصوصی ایران‌خودرو نیز مطالبه‌گر باشد و کیفیت را در راستای منافع ذی‌نفعان ارتقاء دهد. وی همچنین با اشاره به انتظارات انجمن قطعه‌سازان از هیئت مدیره جدید، افزود: مدیریت جدید به‌عنوان بخش‌خصوصی باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کند. انجمن همگن صنایع قطعه‌سازی تجربه زیادی دارد و ما حاضریم این تجربه را رایگان در اختیار خودروسازان قرار دهیم. همچنین مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو، با اشاره به دغدغه‌های زنجیره تأمین، از مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو و اعضای هیئت مدیره خواست تا به نیازهای قطعه‌سازان، به‌ویژه پرداخت مطالبات آن‌ها، توجه بیش‌تری نشان دهند. وی تأکید کرد: با تعامل و همکاری دوطرفه می‌توان نگرانی‌های موجود را برطرف کرد. دبیر انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو، همچنین از خودروسازان خواست تا نیازهای خود را به‌طور شفاف اعلام کنند و افزود: برنامه‌های تولیدی و نحوه حذف خودروهای قدیمی و تولید خودروهای جدید باید به‌موقع اطلاع‌رسانی شود تا قطعه‌سازان بتوانند قطعات مورد نیاز را تولید کنند. بیگلو؛ با اشاره به ظرفیت بالای زنجیره قطعه‌سازی در کشور، اظهار کرد: با توجه به توانمندی‌های موجود، امکان تولید دو میلیون دستگاه خودرو در سال در کشور وجود دارد. وی بر ضرورت همکاری بیش‌تر بین خودروسازان و قطعه‌سازان تأکید و خاطرنشان کرد: تنها با تعامل سازنده و شفافیت در برنامه‌ریزی‌‌ها می‌توان به رشد و توسعه پایدار در صنعت خودرو دست یافت. همچنین محمدرضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، با تأکید بر اهمیت استقلال مدیریتی و قیمت‌گذاری در صنعت خودرو، افزود: این دو اقدام کلیدی می‌تواند صنعت خودرو را به سرانجام مطلوب برساند. وی به مقاومت‌های موجود در مسیر خصوصی‌سازی مدیریت صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: اگرچه برخی مخالفت‌‌ها وجود دارد، اما با همکاری و تلاش جمعی، این حرکت که آغاز شده است، به نتیجه خواهد رسید. وی از شبکه تأمین‌کنندگان خواست تا در این مسیر همکاری کنند و افزود: ما باید کمک کنیم تا نتایج مثبت این تصمیمات به دست مردم برسد. با همکاری یکدیگر و مسئولان، می‌توانیم خودروهایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب تولید کنیم و تعهدات خود را به درستی انجام دهیم. رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، با اشاره به توانمندی هیئت مدیره جدید ایران‌خودرو، اظهار کرد: اعضای جدید هیئت مدیره ایران‌خودرو توانایی لازم را دارند تا این اقدامات را به خوبی پیش ببرند و ما نیز از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد تا به نقطه مطلوب برسیم و نتایج این تلاش‌‌ها را مردم به وضوح احساس کنند. عادل پیرمحمدی؛ مدیرعامل ایران‌خودرو نیز، در این نشست اظهار کرد: همکاران ایران‌خودرو و زنجیره تأمین آن که مورد اعتماد هستند، سرمایه اصلی ما برای تولید محسوب می‌شوند. پیرمحمدی؛ از تغییرات مدیریتی اخیر در ایران‌خودرو به‌عنوان یک رنسانس مدیریتی یاد کرد و افزود: در ۱۰ روز گذشته، تغییرات قانونی در ایران‌خودرو صورت گرفت و مجمعی با حضور سهامداران دولتی و خصوصی تشکیل شد که تصمیم به واگذاری مدیریت به بخش‌خصوصی گرفت. هیچ جابه‌جایی سهامی صورت نگرفته و صرفاً مدیریت شرکت واگذار شده است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، از آغاز تحولات در بخش خدمات خبر داد و اظهار امیدواری کرد که مشتریان بتوانند طعم این تحولات را در تعطیلات نوروزی تجربه کنند. وی تأکید کرد: نگاه ما به مشتری است و برنامه‌ریزی‌های ما براساس خواسته‌های مشتریان انجام می‌شود. پیرمحمدی؛ همچنین از توسعه محصولات جدید خبر داد و گفت: در حال طراحی یک خودروی جدید هستیم که ظرف ۱۵ ماه آینده به خط تولید خواهد رسید. همچنین، ناترازی مصرف سوخت که دغدغه مردم و حاکمیت است، در دستور کار ما قرار دارد و ما مسئول پاسخگویی در این زمینه هستیم. وی از آغاز پروژه ویژه هیبرید از روز شنبه هفته گذشته خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ۳۰۰ هزار دستگاه پاور‌ترین شامل موتور و گیربکس هیبرید تولید کنیم. همچنین، خدمات پس از فروش را بهبود خواهیم بخشید و به سمت خودکفایی در تولید قطعات حرکت می‌کنیم. به‌زودی گیربکس هیبریدی (دی.اچ.تی) را در خط تولید داخلی خواهیم داشت. پیرمحمدی؛ درخصوص دغدغه‌های قطعه‌سازان نیز، اظهار کرد: سهامداران نیز همین دغدغه‌ها را دارند. با تغییر مدیریت جدید، تغییری در ارتباط با قطعه‌سازان ایجاد نمی‌شود و سهم آن‌‌ها کاهش نخواهد یافت. البته اگر قطعه‌ای بی‌کیفیت ارایه شود، قطعاً برگشت خواهد خورد. قطعه‌سازان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ما از دانش فنی و خدمات آن‌‌ها در زنجیره تأمین استفاده می‌کنیم. وی در مورد مطالبات قطعه‌سازان نیز، گفت: پرداخت‌‌ها مطابق قرارداد در حال انجام است و بخشی از پرداخت‌‌ها تا پایان سال محقق خواهد شد. اولویت ما پرداخت به شرکت ساپکو و قطعه‌سازان است. متاسفانه انباشت زیادی در حوزه مطالبات داریم، اما امیدواریم عید خوبی را رقم بزنیم. پیرمحمدی؛ زنجیره تأمین ایران‌خودرو و اعتماد آن‌‌ها به شرکت را دارایی مهمی دانست و گفت: برنامه‌های مفصلی برای بهبود کیفیت و افزایش رضایت مشتریان در حال تدوین است که در فرصت مناسب جزییات آن اعلام خواهد شد.