۱۲ روز از بزرگترین واگذاری در صنعت خودروسازی کشور میگذرد، به این بهانه عملکرد ایرانخودرو طی ۱۰ ماهه سالجاری را مورد بررسی قرار دادیم تا ضمن تشریح آخرین وضعیت عملکردی این شرکت در زمان مدیریت دولتی و پیش از واگذاری به بخشخصوصی، بتوانیم پس از گذشت چند ماه که حاشیههای این واگذاری به اتمام میرسد […]
۱۲ روز از بزرگترین واگذاری در صنعت خودروسازی کشور میگذرد، به این بهانه عملکرد ایرانخودرو طی ۱۰ ماهه سالجاری را مورد بررسی قرار دادیم تا ضمن تشریح آخرین وضعیت عملکردی این شرکت در زمان مدیریت دولتی و پیش از واگذاری به بخشخصوصی، بتوانیم پس از گذشت چند ماه که حاشیههای این واگذاری به اتمام میرسد و در حقیقت جوی آرام و باثبات برای تحقق فعالیت اقتصادی در این شرکت فراهم میشود، تأثیر عملکرد بخشخصوصی بر فعالیت این خودروسازی را مورد بررسی قرار دهیم. به گزارش ایسنا، چهارشنبه ۱۷ بهمنماه بود که پس از کشوقوسهای فراوان و طی شدن یک روز سخت و پرچالش برای سهامداران گروه صنعتی ایرانخودرو، مجمع این شرکت برگزار و در حقیقت بزرگترین و مهمترین واگذاری صنعتی تاریخ کشور انجام و گروه صنعتی ایرانخودرو رسماً به بخشخصوصی واگذار شد. بررسی اینکه این خودروساز در طی مدت فعالیت خود پیش از واگذاری به بخشخصوصی چه عملکردی داشته و در آخرین ماه از فعالیت خود در زمان مدیریت دولتی چه آمار عملکردی از خود ثبت کرده است، میتواند سندی بر این باشد که چند ماه پس از گذشت از فعالیت مدیریت بخشخصوصی بر این خودروساز بزرگ کشور و زمانی که تب و تاب حواشی پیرامون این واگذاری افتاد و شرایط ثبات بر این مجموعه حاکم شد تا شرایط و زمینه برای فعالیت اقتصادی درست و طبق برنامهریزی، انجام شود، بتوان مجدد بررسی کنیم که آیا مدیریت بخشخصوصی بر صنعت خودرو، حداقل برخی از گرههای این صنعت را باز میکند یا خیر؟آمار ارائه شده توسط گروه صنعتی ایرانخودرو از عملکرد ماهانه منتهی به دیماه امسال نشان میدهد که این گروه خودروسازی در یک ماهه دیماه ۱۴۰۳، قریب به ۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده و قریب به ۴۶ هزار دستگاه خودرو هم تجاریسازی کرده است. از مجموع ۴۹ هزار و ۹۵۱ دستگاه خودرو تولید شده در گروه صنعتی ایرانخودرو، ۱۵ هزار و ۴۸۵ دستگاه محصولات گروه پژو تولید و ۱۰ هزار و ۸۲۴ دستگاه فروخته شده است. در دیماه، ۱۰ هزار و ۹۲۴ دستگاه محصولات گروه سورن تولید و با تجاریسازی بخشی از تولیدات ماههای گذشته این گروه خودرویی، ۱۲ هزار و ۴۸۱ دستگاه خودرو تجاریسازی شده است. طی دیماه امسال بهترتیب ۹۲۰۷ دستگاه دنا، ۱۶۴۶ دستگاه رانا و ۷۳۶۸ دستگاه هم تارا تولید کرده است. آمار فروش و تجاریسازی این محصولات نیز بهترتیب ۱۰ هزار و ۱۷۲ دستگاه برای دنا، هشت هزار دستگاه رانا و ۷۹۵۴ دستگاه تارا ثبت شده است. ایرانخودرو در دیماه امسال، ۲۲۷۰ دستگاه از محصولات هایما نیز تولید کرده که ۷۶۷ دستگاه آن را فروخته است. در عملکرد ایرانخودرو در دیماه سالجاری تولید ۳۰۵۱ دستگاه از سایر محصولات هم ثبت شده است. همچنین میتوان به آمار ۳۷۷۷ دستگاهی فروش این محصولات در دیماه اشاره کرد. در مجموع ایرانخودرو در دیماه امسال ۴۵ هزار و ۹۸۳ دستگاه خودرو تجاریسازی کرده است. ایرانخودرو در ۱۰ ماهه امسال در مجموع ۴۲۰ هزار و ۴۳۷ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به ۴۴۴ هزار و ۴۷۱ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، ۵٫۷ درصد افت داشته است. به تفکیک طبق آمار، از این تعداد خودرو تولید شده در ۱۰ ماهه سالجاری، ۱۳۸ هزار و ۵۴ دستگاه سهم محصولات گروه پژو، ۹۸ هزار و ۴۰۴ دستگاه سهم محصولات خانواده سورن و ۷۳ هزار و ۹۶۸ دستگاه سهم محصولات دناست. در این مدت ۱۳۳ هزار و ۵۹۲ دستگاه محصولات خانواده پژو، ۹۷ هزار و ۴۱۲ دستگاه محصولات خانواده سورن و ۷۳ و هزار ۱۵۶ دستگاه دنا تجاری شده است. همچنین ایرانخودرو طی ۱۰ ماهه امسال به ترتیب ۱۴ هزار و ۵۸۰ دستگاه رانا و ۱۳ هزار و ۲۰ دستگاه تارا تولید و در مقابل برای ۱۲ هزار و ۷۲۵ دستگاه رانا و برای ۱۰ هزار و ۱۸۴ دستگاه تارا فاکتور فروش صادر کرده است. این گروه خودروسازی در دوره مدیریت دولتی خود در سالجاری، ۵۴ هزار و ۸۹۹ دستگاه خودرو هایما تولید کرده که ۱۹۰۶ دستگاه از این محصول را تجاریسازی کرد. ضمن اینکه تولید ۲۸ هزار و چهار دستگاه از سایر محصولات این گروه خودروسازی در آمار تولید ۱۰ ماهه ایرانخودرو پیش از واگذاری ثبت شده است. حال که پس از سالها اظهارنظرهای مختلف از سوی مجلسیها، مسئولان دولتی و حتی وزیر صمت دولت سیزدهم و کارشناسان و… بر خصوصیسازی صنعت خودرو تأکید شده بود تا شاید راهی برای گذر از مشکلات این صنعت باشد و بخشخصوصی بتواند این صنعت را از چالشها، زیاندهی، مشکلات تأمین نقدینگی، افزایش بدهی و… نجات دهد، باید دید در آینده بخشخصوصی در مدیریت بزرگترین خودروساز کشور چگونه عمل خواهد کرد؟ و چه دستاوردهایی را رقم میزند.
دیدگاه بسته شده است.