جای خالی هاشمی در ردیف نخست

دومین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری برگزار شد جای خالی هاشمی در ردیف نخست دومین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، با جای خالی عضو قدیمی آن آغاز شد و با گوشزد کردن مستقیم مشکلات مردم به رییس‌جمهور، ادامه یافت. به گزارش مهر، دومین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری صبح دیروز در ساختمان […]

دومین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری برگزار شد

جای خالی هاشمی در ردیف نخست

دومین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، با جای خالی عضو قدیمی آن آغاز شد و با گوشزد کردن مستقیم مشکلات مردم به رییس‌جمهور، ادامه یافت.

به گزارش مهر، دومین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری صبح دیروز در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

برنامه با قرائت آیاتی از کلام‌ا… مجید توسط محمدرضاپورزرگری آغاز شد؛ پس از آن حجت‌الاسلام دری‌نجف‌آبادی، عضو هیأت رییسه دستور کار اجلاسیه را قرائت کرد.

این نخستین اجلاسیه خبرگان رهبری است که بدون حضور آیت‌ا…هاشمی‌رفسنجانی برگزار می‌شود؛ جای خالی آن مرحوم با پارچه سیاه، عکس و گل بر روی یکی از صندلی‌های ردیف اول پر شده بود.

ساعت ۹ صبح، آیت‌ا…احمدجنتی رییس مجلس خبرگان، به عنوان اولین ناطق جلسه سخنان خود را آغاز کرد؛ وی در ابتدای اظهارات خود درباره مشکلات معیشتی و اشتغال و تدبیر برای حل آن تأکید کرد.

ساعت ۹:۰۵ دقیقه در میانه سخنان آیت‌ا… جنتی، آیت‌ا… امامی‌کاشانی و حجت‌الاسلام غرویان به سالن وارد شدند؛ در این هنگام، صدای متوالی شاتر دوربین عکاسان، لحظه‌ای باعث پایین آمدن صدای رییس مجلس خبرگان شد.

ساعت ۹:۱۰ دقیقه بار دیگر صدای شاتر دوربین‌‌ها بلند شد؛ در آستانه درب ورودی، حسن‌روحانی رییس‌جمهور و عضو مجلس خبرگان پدیدار شد. چند تن از نمایندگان که در ردیف جلو نشسته بودند، به پای رییس‌جمهور بلند شدند.

آیت‌ا…جنتی هم با آمدن روحانی، فرصت را برای بیان برخی مسایل مناسب دید.

وی در ابتدا گفت: فتنه هنوز خاموش نشده؛ عده‌ای دنبال فتنه هستند. فتنه برای براندازی اسلام است.

آیت‌ا… جنتی در ادامه با اشاره به دشمنی‌های آمریکا با ایران اظهار داشت: دشمنی با آمریکا را نباید ساده بگیریم.

ساعت ۹:۱۵ دقیقه آیت‌ا…سیداحمدعلم‌الهدی امام جمعه مشهد و نماینده خراسان‌رضوی در خبرگان، وارد جلسه شد و کنار آیت‌ا…محمدی‌ری‌شهری نماینده تهران نشست. به محض نشستن علم الهدی، عباسعلی‌کدخدایی، مشاور رییس مجلس خبرگان از جای خود بلند شد، کنارش زانو زد و با حالت خصوصی و دوستانه شروع به صحبت کردند.

اما آیت‌ا…جنتی در ادامه سخنان خود، با مخاطب قراردادن شخص روحانی گفت: آقای رییس‌جمهور گزارش اقتصاد مقاومتی را بدهد. به آمار نمی‌شود اعتنا کرد. اگر به اقتصاد مقاومتی عمل نشده از مردم عذرخواهی کنید و دلیل آن را هم بگویید.

پس از پایان سخنان آیت‌ا… جنتی، جلسه غیرعلنی اجلاسیه دوم دوره پنجم آغاز شد.

خبرنگاران هم که می‌دانستند جای برای آنها نیست، آرام‌آرام خودشان را جمع و جور کردند و از اجلاسیه بیرون رفتند.

انتقاد از نحوه نظارت بر انتخابات شوراها

رییس مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: رییس‌جمهور گزارشی از اقتصاد مقاومتی بدهند، بگویند روی زمین چه کارهایی کردند تا مردم خوشحال شوند و اگر عمل نشده از مردم عذرخواهی کنند.

آیت‌ا…احمدجنتی با عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: مجلس خبرگان از بزرگ‌‌ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی است، چون سر و کار آن با رهبری و ولایت‌فقیه است.

وی افزود: در وصف بالای این جایگاه همین بس که مسؤولیت بزرگی بر دوش کسانی است که این مسؤولیت را قبول کردند، ما باید زمان را همیشه در نظر بگیریم چون هر زمانی شرایطی دارد و التزام به آن شرایط مهم است. باید پابه‌پای رهبری حرکت کرده، مطالب ایشان را رصد کنیم و دنبال آن را بگیریم.

رییس خبرگان رهبری ادامه داد: خدا را شکر می‌کنم بعد از رحلت امام خمینی‌(ره)، خدا کسی را جایگزین ایشان کرد که از هر لحاظ ادامه‌دهنده راه امام(ره) است.

وی با اشاره به شرایط خاص کنونی کشور گفت: باید وظیفه خود را در این شرایط بدانیم و به آن عمل کنیم.

جنتی با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر این‌که باید خبرگان، انقلابی بمانند و حوزه‌های علمیه نیز انقلابی باشند، افزود: باید انقلابی بودن را معنی کنیم و بدانیم انقلابی بودن چه شرایطی دارد و چه وظایفی را به گردن ما می‌آورد.

جنتی گفت: انقلابی بودن یعنی اسلام ناب محمدی داشتن، غدیری بودن، حسینی بودن، یعنی دفاع از ارزش‌های اسلامی، موضع‌گیری در برابر دشمنان داخل و خارج، یعنی هیهات‌منه‌ذله، یعنی سیره و سنت و وصیتنامه امام (ره)، حمایت از مستضعف و مظلوم؛ اینها نشانه انقلابی بودن است.

رییس خبرگان رهبری تصریح کرد: با دشمن، دشمنی کردن و طرح دوستی با او نریختن، نشانه انقلابی بودن است.

وی اظهار داشت: راه اسلام راه مبارزه با دشمن است و در هر صحنه باید با قوت پیش رفت.

جنتی با اشاره به مشکلات معیشتی کشور گفت: فقر و بیکاری دردهایی است که باید احساس کرده و برای درمان آن کاری کنیم؛ باید روی بیکاری فکر کنیم و ببینیم چه عوارضی دارد.

وی ادامه داد: کسی که متأهل و بیکار است، نان ندارد و شرمنده خانواده است؛ اینها دردهایی است که باید برای آن کاری کنیم، اینها مسایلی بود که علی (ع) را رنج می‌داد.

رییس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مشکلات سیاسی و فرهنگی هم داریم، اما این مشکلات اقتصادی دامنگیر عده زیادی است، چه کسی باید پاسخگوی آن باشد؟

جنتی گفت: مسأله فتنه هم جای خود است و بعد از این مسایل، مسأله دوم ماست. چه کسی باید بگوید که هنوز فتنه خاموش نشده است، چه کسی باید به اینها بفهماند که فتنه یعنی براندازی اسلام و انقلاب و دشمنی آمریکا با ما هم دشمنی با اسلام است، چون از اسلام سیلی خوردند.

رییس خبرگان رهبری افزود: مملکت را به آشوب کشیدند و خدا خواست که سرجای خود نشستند، اما آنها بیکار ننشستند. پست‌هایی از این کشور هست که فتنه‌گران در آن قرار دارند؛ اینها چطور با بچه‌های حزب‌اللهی برخورد می‌کنند؛ اینها را باید به عنوان عامل نفوذ تلقی کرد.

وی تصریح کرد: طرح آشتی ملی را مطرح می‌کنند یعنی چه؟ یعنی ما هر کاری خواستیم کردیم، حالا می‌خواهیم نماینده مجلس شویم و پست‌هایی بگیریم. خدا رهبری را حفظ کند که پاسخ آنها را داد.

جنتی تصریح کرد: اینها را علما باید به مردم بگویند، وظیفه علما سنگین و وظیفه خبرگان سنگین‌تر است، شما تریبون دارید مردم به شما اعتماد کردند که رأی دادند.

رییس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دشمنی آمریکا را نباید ساده گرفت، مبادا عده‌ای در کشور باشند که طرح دوستی با آمریکا بریزند.

جنتی با اشاره به این‌که ما ضعیف نیستیم، گفت: این مملکت، امکانات و معادن بسیاری دارد. اگر از آن استفاده شود، کارهایی زیادی انجام خواهد شد؛ خود را ضعیف ندانیم.

وی با اشاره به مسأله اقتصادی مقاومتی گفت: آقای رییس‌جمهور گزارشی از عملکرد اقتصاد مقاومتی به مردم بدهند، به گفتار و آمار نمی‌شود تکیه کرد، بگویند روی زمین چه کارهایی کردند تا مردم خوشحال شوند؛ اگر عمل نشده، از مردم عذرخواهی کنند و بگویند دلیلش چیست.

رییس خبرگان رهبری درباره انتخابات آتی گفت: باید مراقب باشیم، انتخابات ریاست جمهوری و شهر و روستا را در پیش داریم.

جنتی گفت: انتخابات شورا‌‌ها که مصیبتی است و نظارتی نمی‌شود، ۴۰۰ هزار نفر وارد این انتخابات می‌شوند؛ چه کسی صلاحیت آنها را بررسی می‌کند که اینها چه کسانی هستند؟ در بسیاری از شهر‌‌ها عملکرد‌‌ها نشان داده که منتخبین، افراد صالحی نبودند و کارشان به دادگاه‌ها رسیده است.

رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شرایط رییس‌جمهور براساس قانون خاطرنشان کرد: مدیریت، امانتداری، تقوا و شجاعت رییس‌جمهور براساس قانون باید احراز شود.

وی با اشاره به این‌که مسؤولیت شورای نگهبان سنگین است، تصریح کرد: اگر این شرایط توسط شورا احراز نشود، نمی‌توان هیچ‌گونه اظهارنظری کرد.

جنتی ادامه داد: مردم باید بدانند چه کسی را انتخاب می‌کنند و منتخب آنها چه مسؤولیتی دارد؛ این باید بر مردم روشن شود.

وی با بیان این‌که باید بر مشارکت مردم تأکید کنیم، تصریح کرد: مردم باید بهترین را انتخاب کنند، اما باید احساس مسؤولیت داشته و حتماً مشارکت کنند که به این مشارکت ما باید تأکید کنیم.

جنتی ابراز امیدواری کرد که خبرگان رهبری در موضع‌گیری‌های خود و سخنرانی‌هایش مفید عمل کرده تا به محضر رهبری ارایه شود که تا پایان این دوره نزد رهبری سربلند باشیم.

 

رییس خبرگان رهبری در پایان با بیان این‌که جای مرحوم هاشمی خالی است، خاطرنشان کرد: وی در سال‌های قبل و بعد از انقلاب زحمت کشیدند، زندان رفتند و برای انقلاب مبارزات بسیاری داشتند.