معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی، گفت: خروج از پوسته سنتی کریدورها و ورود به عرصه نوین و راهگشای کریدورهای دیجیتال، منافع کشورهای حاشیه دریای خزر را به همراه خواهد داشت. به گزارش مناقصهمزایده، سعید رسولی؛ در پنل همکاریهای حملونقلی و ترانزیتی و خدمات فنی و مهندسی «سومین همایش اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر»، با اشاره به […]
معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی، گفت: خروج از پوسته سنتی کریدورها و ورود به عرصه نوین و راهگشای کریدورهای دیجیتال، منافع کشورهای حاشیه دریای خزر را به همراه خواهد داشت. به گزارش مناقصهمزایده، سعید رسولی؛ در پنل همکاریهای حملونقلی و ترانزیتی و خدمات فنی و مهندسی «سومین همایش اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر»، با اشاره به بهرهگیری حداکثری کشورها از موافقتنامهها و تفاهمات اقتصادی، تجاری، حملونقلی و ترانزیتی در ارتباط با کریدورها در راستای تجاریسازی و جذابسازی مسیرهای حملونقل دریایی، جادهای و ریلی در جهات شرقی-غربی و شمالی-جنوبی دریای خزر و پسکرانه آن در جنوب، شرق، غرب و شمال دریای خزر، اظهار داشت :عضویت دو یا چند کشور از کشورهای حاشیه دریای خزر در نهادها و سازمانها و کریدورهایی نظیر کریدور حملونقل بینالمللی شمال-جنوب، موافقتنامه ترانزیتی عشقآباد، کریدور تراسیکا، موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری دولتهای ساحلی خزر، بریکس، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ظرفیتهای قابلتوجهی را در این راستا فراهم کرده است. رسولی؛ افزود: حمایت از شرکتهای دانشبنیان در استفاده مؤثر از ظرفیتهایی چون عهدنامه کارنه تیر و به ویژه تیر الکترونیک (E-TIR)، کنوانسیون CMR و شکل الکترونیکی آن (E-CMR)، شورای حملونقل ریلی کشورهای مشترکالمنافع، سازمان OTIF کنوانسیونهای CIM و SMGS و فناوریهای نوین الکترونیکی و دیجیتالی جهت یکپارچهسازی سامانههای حملونقلی و گمرکی، رفع موانع اسنادی و تبادل الکترونیک اطلاعات مورد تأکید است. وی پیشنهاد کرد؛ شرکتهای توانمند کشورهای ساحلی دریای خزر در قالب تعریف کار مشترک در این زمینه نقشآفرینی مؤثری ایفا کنند. مرزهای موجود بین ما همسایگان در دریای خزر، قلب تپنده اقدامات تحول آفرین هستند. معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی، گفت: در حالحاضر برخی موانع فیزیکی و فرآیندی در مرزهای مشترک وجود دارند که با اقدامات کم هزینه ساماندهی و نیز اصلاح فرآیندی، قابل رفع هستند. وی افزود: حذف این موانع فیزیکی در مرزهای مشترک، براساس مفهوم متعالی مرز محل عبور بلامانع و بدون توقف است و مستلزم اراده و هماهنگی مؤثر طرفین است. رسولی؛ خاطرنشان کرد: خروج از پوسته سنتی کریدورها و ورود به عرصه نوین و راهگشای کریدورهای دیجیتال از طریق همافزایی کشورهای ساحلی دریای خزر در ایجاد این کریدورها، ایجاد و توسعه کریدورهای دیجیتال در منطقه خزر و در قلب ژئوپلیتیک جهان، بر معادلات ترانزیتی منطقه و بینالملل تأثیری غیرقابل انکار دارد و منافع کشورهای حاشیه دریای خزر را به همراه خواهد داشت. معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی، تصریح کرد: در غیر این صورت، با توجه به رشد شتابان فناوریهای دیجیتال، این منطقه در آیندهای نهچندان دور در معادلات ترانزیتی جهانی «حاضر غایب» تلقی خواهد شد. وی تأکید کرد: استفاده بیشتر از ظرفیتهای کشتیرانی، ایجاد خطوط تجاری عمیقتر و بیشتر و افزایش امکان حمل کانتینری در دریای خزر نیازمند تجهیزات تخصصی برای تخلیه بارهای کانتینرها و همچنین سیستم، سامانه و زیرساخت لازم در بنادر جهت ترخیص کانتینر در خارج از بندر و اخذ ضمانت برای اجازه خروج کانتینر از بندر هستند. معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی، گفت: بنادری که به این تجهیزات به میزان کافی مستقر و امکانات مورد نیاز محیا نباشند، آن بنادر به معنای کامل کانتینری محسوب نمیشوند. علاوه بر این، یکی از ظرفیتهای مغفول در دریای خزر بحث گردشگری دریایی است که در کوتاهمدت میتوان اقداماتی جهت رونق آن به عمل آورد. وی در ادامه، بر رفع موانع ورود کشتیها و شناورهای جدید به خزر و حمایت مشارکتجویانه کشورها از یکدیگر در این راستا تأکید کرد. رسولی؛ با اشاره بر اهمیت شبکهسازی زیرساختهای حملونقلی و جابهجایی بدون مانع کالا با تأکید بر حملونقل ترکیبی کالا، اظهار کرد: در این راستا، در کوتاه مدت میتوانیم مشترکاً برنامهریزی برای تشکیل یک پایگاه الکترونیکی اطلاعات جامع و واحد حملونقل را پیش ببریم. وی افزود: این پایگاه اطلاعات مشتمل بر؛ اطلاعات زیرساختها، شبکه حملونقل و امکانات و تجهیزات و ناوگان فعلی و در دست احداث و توسعه در تمامی شقوق مختلف در قلمروی کشورهای ساحلی خزر، مشخصات تشکلها و انجمنهای حملونقل داخلی و بینالمللی فعال برای اقدام جهت تأسیس شرکتهای مشترک، همچنین عملکرد شبکه حملونقل کشورها، با ایجاد قابلیت دسترسی هر پنج کشور به این پایگاه اطلاعات است. معاون حملونقل، یادآور بیان کرد: ضمناً برآورد زمان و هزینه حملونقل در مسیرها، بهویژه مسیرهای ترانزیتی از طریق اجرای طرحهای مشترک ترانزیت آزمایشی بار(Test Run) بهخصوص کانتینری، از قلمرو پنج کشور و مقاصد ترانزیتی با جلب مشارکت این کشورها م نظر است. رسولی؛ یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه اجرای عبور آزمایشی بار تجربیات موفقی دارد و همافزایی کشورها در بهرهگیری مناسب از آسمان و تقویت مناسبات و مبادلات حملونقل هوایی مسافر و کالا از طریق اقدامات تسهیلکننده و حمایتی است. وی در ادامه، به وجود شرکتهای توانمندی که با سرمایهگذاری بخش غیردولتی ایجاد شدهاند و بازیگر اصلی هستند اشاره کرد و گفت: اولین وظیفه دولتها در این راستا تسهیلگری، حمایت و روانسازی فعالیت این شرکتهاست. زیرا این شرکتها از سرمایه خود ساختاری را فراهم کردهاند اما اقتصادی و تجاریسازی نشدن مسیر فعالیت آنها مانع از رشد این شرکتها میشود.
دیدگاه بسته شده است.