کره‌شمالی همه اتباع مالزی را گروگان گرفت!

کره‌شمالی همه اتباع مالزی را گروگان گرفت! مقامات کره‌شمالی در اقدامی غیرمعمول خروج تمام اتباع مالزی را از کشورشان ممنوع اعلام کردند. این اقدام در واکنش به بزرگ‌‌ترین اختلاف دیپلماتیک میان دو کشور در پی قتل برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی در کوآلالامپور به وجود آمد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری بی‌بی‌سی‌ورلد، در […]

کره‌شمالی همه اتباع مالزی را گروگان گرفت!

مقامات کره‌شمالی در اقدامی غیرمعمول خروج تمام اتباع مالزی را از کشورشان ممنوع اعلام کردند. این اقدام در واکنش به بزرگ‌‌ترین اختلاف دیپلماتیک میان دو کشور در پی قتل برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی در کوآلالامپور به وجود آمد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری بی‌بی‌سی‌ورلد، در واکنش به این اقدام پیونگ‌یانگ، دولت مالزی هم خروج تمام کارکنان سفارت کره‌شمالی را ممنوع اعلام کرده و گفته «این کار لازم بوده است».

فعالیت‌های تلافی جویانه پیونگ‌یانگ در بحبوحه تحقیقات دولت مالزی درباره قتل برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی انجام می‌شود. او ماه گذشته در فرودگاه بین‌المللی کوآلالامپور با عامل اعصاب وی ایکس کشته شد.

در حالی که مالزی مستقیماً دولت کره‌شمالی مسؤول این حمله ندانسته، ظن بسیاری وجود دارد که پیونگ یانگ مسؤول آن باشد. کره‌شمالی قاطعانه هرگونه اتهام را رد می‌کند و مالزی را به عدم مدیریت صحیح تحقیقات و «همدستی با دشمنانش» متهم کرده است.

مالزی و کره‌شمالی هر دو سفرای یکدیگر را اخراج کردند. تصمیم کره‌شمالی در ممنوع‌الخروج کردن اتباع مالزی به بهانه «پیشگیری‌های امنیتی» صورت گرفته است.

خبرگزاری دولتی کی‌سی‌ان‌ای کره‌شمالی اعلام کرد: این ممنوعیت تا زمانی که حادثه مذکور که در مالزی رخ داده به درستی حل شود، ادامه خواهد یافت. اتباع مالزی در کشورمان می‌توانند به زندگی‌شان طبق معمول ادامه دهند.

ساعاتی پس از آن نیز معاون نخست وزیر مالزی اعلام کرد، کارمندان سفارت کره‌شمالی و مقامات دیپلماتیک این کشور اجازه خروج از مالزی را ندارند. او گفت: ما قصد نداشتیم چنین کاری انجام دهیم اما انجام این کار لازم بود.

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از اتباع مالزی درگیر این ممنوعیت شده‌اند.

پیشنهاد ۳ کشور برای برگزاری جلسه شورای امنیت با محوریت کره‌شمالی

خبر مرتبط دیگر از کره‌شمالی این که آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی خواستار تشکیل جلسه‌ای برای رایزنی درباره آزمایش‌های موشکی اخیر این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد: ۳ کشور آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی خواستار آن شده‌اند که شورای امنیت هر چه سریع‌تر جلسه‌ای را با هدف بررسی و رایزنی درباره آزمایش‌های موشک‌های بالستیک توسط کره‌شمالی برگزار کند.

در حالی که نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد که زمان دقیق برگزاری این جلسه هنوز مشخص نشده است. اما شورای امنیت اعلام کرده امروز تشکیل جلسه می‌دهد.

کره‌جنوبی به تازگی اعلام کرد که کره‌شمالی چهار موشک را آزمایش کرده که ۳ فروند از آنها در آب‌های منطقه‌ای ژاپن در «دریای ژاپن» فرود آمده است.

مقام‌های ارتش کره‌جنوبی می‌گویند این موشک‌‌‌ها روز دوشنبه به وقت محلی از منطقه تونگ‌چانگ‌ری در نزدیکی مرز‌شمالی چین شلیک شده‌اند.

 

در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی از جناح‌های مختلف خواست خویشتنداری بیشتری از خود نشان داده و به عواقب منفی تشدید مضاعف تنش‌‌‌ها فکر کنند.