عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مشکلات خصوصیسازی در کشور، گفت: خصوصیسازی غلط، مانع بزرگ افزایش تولید در ایران است. به گزارش مهر، علی خضریان؛ عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در برنامه ثریا، گفت: در ماجرای خصوصیسازیها یک عده میآیند برچسب میزنند که شما دنبال این هستید که خصوصیسازی اصلاً […]
عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مشکلات خصوصیسازی در کشور، گفت: خصوصیسازی غلط، مانع بزرگ افزایش تولید در ایران است. به گزارش مهر، علی خضریان؛ عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در برنامه ثریا، گفت: در ماجرای خصوصیسازیها یک عده میآیند برچسب میزنند که شما دنبال این هستید که خصوصیسازی اصلاً صورت نگیرد! قطعاً اینطور نیست، بلکه ما با مسیر شما در خصوصیسازی مخالفیم با این انحصار و فسادی که تحت عنوان خصوصیسازی و رکود و کاهش تولیدی که به دنبال آن هستید مخالفیم. حالا میگویند که دلیل شما برای مخالفت چیست؟! خب معلوم است که تجربهای که شما طی کردید در سازمان خصوصیسازی باعث این شده و بر مبنای این باید این مسیر را بازنگری کنید که ببینید اهدافی که رهبر انقلاب در حوزه خصوصیسازی بر آن تأکید داشتند چه راهکارهایی دارد و بیایید آن را پیاده کنید تا این افتضاحی که تحت عنوان خصوصیسازی از آن یاد میکنید جمع شود. علی خضریان؛ در این باره، گفت: یک عده متخلف امروز سوار مرکب ایرانخودرو شدهاند. امروز باید در موردش دولت و قوهقضاییه ورود جدی کنند با اعمال حاکمیت جدی چون اینجا فقط بحث دو تابعیتیها نیست که مسئله سیاسی باشد. وی اضافه کرد: براساس رأی هیئت تجدیدنظر شورایرقابت که با تأخیر هم ابلاغ شد و وزیر اقتصاد و دولت باید پاسخگوی آن باشند و طبق قانون، در صورت تملک شرکتهای سهامی عام که ایرانخودرو هم شامل آن میشود، سهامدارانی که با تشخیص شورایرقابت دارای تعارض منافع در زنجیره ارزش آن شرکت باشند و مصداق رویه ضدرقابتی تشخیص داده شوند، ضمن سلب حق رأی از آنها در هیئت مدیره و مجامع قانونی، سهامداران مذکور ظرف دو سال ملزم به واگذاری سهام هستند بهگونهای که در هیئت مدیره این شرکت حق رأی نداشته باشند. خب بر مبنای این بند قانونی در برنامه هفتم حالا از هیئت مدیره سلب رأی شده و عضو هیئت مدیره نیستند. اینکه واگذار کنند سهام را دو سال فرصت دارند اما بدون حضور و رأی. یعنی هر برگهای که امضاء کنند در هیئت مدیره قابلیت پیگرد قضایی دارد و ما در کمیسیون اصل۹۰ روی این موضوع جدی ایستادیم و دولت و قوهقضاییه باید در این مورد اعمال قانون کنند در مورد هر کسی که بعد از این قانون را رعایت نکند. الان اگر یک شرکتی مثل کروز یا هر شرکت قطعهساز دیگری میآید در خودروسازی که تعارض منافع دارد و شورایرقابت این را تشخیص داده که باید خارج شود چه مفهومی دارد؟! ما وقتی داریم یک خودرویی را تولید میکنیم علیالقاعده باید از قطعات متعددی استفاده شود حالا شما که میآیید در هیئتمدیره یک شرکت خودرو ساز مینشینید بهعنوان قطعهساز و قرادادهایی را میبندید انحصار ایجاد کردهاید یعنی فقط از شرکت الف باید قطعه بخرید یا قطعهای را تولید کردید و انحصار تولیدش را خودتان گرفتهاید و میگویید در کنار این قطعه باید چیزهای دیگری را هم بخرید! الان کروز همین کار را کرده در ایرانخودرو و قوهقضاییه هم ورود کرده که چرا قرارداد شما با ما بقی قطعهسازها باید متفاوت باشد؟ چون صاحبان سرمایه هم در کروز و هم در ایرانخودرو دارای منافع مشترکند و انحصار ایجاد کردند برای تولید. خضریان؛ گفت: کنار این تعارض منافع مسئله اینجاست که کروز یک پرونده ٢٢٢ میلیون دلاری گران فروشی که پرونده وارداتی ست دارد. مثلاً فقط در هشداردهنده صوتی سنسور دنده عقب قیمت ارز بری واقعی، یکونیم میلیون دلار است بعد اینها آمدهاند نزدیک هفت دلار ابراز قیمت میکنند در ایرانخودرو و به فروش میرسانند یعنی ۴۵٧ درصد گرانتر! یا چراغ جلو زیر یکونیم دلار است و اینها بالای ۳٫۴ دلار میفروشند یعنی باز هم ٣٠۵ درصد گرانتر. اگر یک سمند مثلاً ٨٠٠ میلیون قیمتش باشد با توجه به ضریب قطعه ایرانخودرو بدون اینکه اصلاً بخواهد اصلاً نوآوری کند یا به سمت تولید داخل برود باید زیر ۵٠٠ میلیون به مردم بفروشد! یعنی وقتی داریم از گرانی خودرو حرف میزنیم و هزار تا شایعه مطرح میکنند که حوزه علمیه اینقدر درصدش را میگیرد یا جاهای دیگر فلان قدر، دلیلش این نیست! خودرو گران است چون پرونده گران فروشی ٢٢٢ میلیون دلاری که سه سال است در قوهقضاییه باز است و سخنگوی قوه اسفند ماه ١۴٠٢ گفت که این پرونده کروز در آستانه صدور رأی است هنوز بسته نشده! خب ما حالا ماندهایم که شاید کلمه صدور در آستانه شاید معنی جدیدی در ادبیات فارسی پیدا کرده! اگر این رأی زودتر صادر میشد امروز این متخلفان میتوانستند بگویند که ما خودرو را اینقدر گران میفروشیم به مردم و چه پاسخی داشتند؟! وی ادامه داد: شما یک مجموعهای داشتید تحت عنوان بهمن خودرو که کل آن مونتاژی ست و به جای اینکه ادعای تولید داشته باشید رفتید مونتاژ خودروی چینی انجام دادید آن هم با چه رقمی؟! ۹٫۱ میلیارد دلار ارز تخصیصی شما بوده ولی فقط ١۴٠ هزار دستگاه مونتاژ کردهاید یعنی خودروهای ارزان هم برای عموم مردم مونتاژ نکردید. رفتید خودروهای گرانی را مونتاژ کردید که کلی رانت ایجاد کرده آن هم با نمک گیر کردن دستگاههای مختلف در کشور با دادن ١۵ هزار خودروی مونتاژی به آنها. حالا فقط اگر بخواهیم از سایپا هم بگوییم که ناکارآمد است و از وضعیتش هم دفاع نمیکنیم با ۵۴٠ میلیون دلار ارز تخصیصی یکونیم میلیون خودرو تولید کرده، خب کدامش به نفع مردم بوده؟ شما که شیرین زبانی میکنید که بیایید ما را هم اعدام کنید لازم نیست اعدام شوید شما اصلاً اهلیت ندارید برای خودروسازی که فقط در یک خودرو از جیب مردم ٣٠٠ میلیون بیشتر سود کردهاید. فساد ظاهراً در کشور خیلی دارد زورش زیاد میشود اما این را قول میدهیم به مجلس که تا روزی که هستیم اگر دستگاهی بخواهد حق مردم مظلوم را ضایع کند اگر قدرت برخورد با آن را نداشته باشیم حتماً در رسانه اعلام میکنیم که به نام خصوصیسازی از جیب مردم میزنید! برای یک جریان فاسدی که معلوم است چه خیانتی به ملت کردهاند.
دیدگاه بسته شده است.