مهدی قرهداغلی – با در نظر گرفتن این موضوع که فرسودگی کماکان در بین وسایل حملونقل شهری و بینشهری بیش از پیش در حال خودنمایی است، اما با توجه به عدم توانایی تولید خودروسازان در اشباع بازار، عملاً نوسازی ناوگان تاکسیرانی توسط خودروسازان داخلی بیشتر شبیه به یک خواب خواهد بود و باید دید که […]
مهدی قرهداغلی – با در نظر گرفتن این موضوع که فرسودگی کماکان در بین وسایل حملونقل شهری و بینشهری بیش از پیش در حال خودنمایی است، اما با توجه به عدم توانایی تولید خودروسازان در اشباع بازار، عملاً نوسازی ناوگان تاکسیرانی توسط خودروسازان داخلی بیشتر شبیه به یک خواب خواهد بود و باید دید که مسئولان مربوطه در این حوزه چه چارهای در این خصوص اندیشیدهاند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، در جمع خبرنگاران در حاشیه جشن تاکسیرانان، اظهار داشت: تاکسیرانان در شهر تهران نقش ممتازی را برای حملونقل دارند و از مشکلات متعددی هم رنج میبرند. تلاشی صورت گرفته تا بتوانیم در حوزه حملونقل عمومی در کنار حوزه مترو و تراموا اتوبوس و ون بتوانیم رونق ویژهای را برای تاکسیرانان داشته باشیم. به همین مقصود حرکت در مسیر برقیسازی و نوسازی مبتنی بر خودروهای برقی در دستور کار قرار گرفته است. زاکانی؛ افزود: مجموعه شهرداری متکفل این شده است تا از طریق مسیر خدمتگزاری برای نوسازی، تاکسیهای جدیدی را وارد خطوط بکند.
بهزودی از بسته برقیسازی تهران رونمایی خواهد شد
وی ادامه داد: بخش دوم، رونمایی از اتوبوسهای برقی است که ما ۳۰۰۰ دستگاه برقی را خریداری کردیم که ۵۰۰ دستگاه آنها داخلی است و ۲۵۰۰ دستگاه آنها خارجی هستند و بخش اول، واردات خودمان را که نزدیک به ۱۹۰ دستگاه است را رونمایی و در خطوط خودمان از اتوبوسهای برقی استفاده خواهیم کرد. در نیمه اول سال آینده این واردات به اوج خودش خواهد رسید. شهردار تهران، بیان کرد: بخش سوم، تاکسیها هستند. ما نزدیک به ۱۹۰۰ دستگاه تاکسی شاسی داریم که وارد کشور شده است این تعداد تا ۲۷۵۰۰ دستگاه توسعه پیدا خواهد کرد و مقدمهای خواهد شد تا خط تولید این تاکسیها را در کشور راهاندازی کنیم. امیدواریم که بتوانیم نوسازی جدی را برای رانندگان تاکسی در تهران داشته باشیم. زاکانی؛ در پاسخ به این سؤال که این خودروهای برقی تا چه میزان از شدت آلودگی هوا میکاهند، گفت: آخرین سیاههای انتشار که منتشر شده است، در بخش گازی حدود ۸۳ درصد آلایندگی متعلق به وسایل متحرک است و عمده آلایندگی مربوط به وسایل متحرک است. شهردار تهران، ادامه داد: اگر این ۸۳ درصد را ۱۰۰ تلقی کنیم حدود ۳۷ درصد آن به وسایل شخصی برمیگردد و ۲۱ درصد آن مربوط به موتورسیکلتهاست که بیشترین آلایندگی آنها هم مربوط به موتورسیکلتهای کاربراتوری است. ۹ درصد به وانتبارها و ۹درصد هم به تاکسیها و ششدهم درصد هم به اتوبوسها برمیگردد. وی بیان کرد: اگر حجم اتوبوسها افزایش پیدا کند و جایگزین بخش زیادی از حملونقل شخصی شود و به سمت برقیسازی حرکت کنیم معادله حملونقل شهر متفاوت میشود و آلایندگیها هم روند نزولی خودشان را خواهند داشت. البته در بخش ذرات معلق ۶۱ درصد مربوط به مجموعههای متحرک است که به طبع این نوع نگاه که در شهر صورت میگیرد، تحولی بزرگ را در خدمت به مردم خواهد داشت. شهردار تهران، در مورد برنامه رفاهی و معیشتی تاکسیرانان، گفت: نوسازی خودروهای تاکسیرانان فرصت بسیار ویژهای را فراهم خواهد کرد که از مشکلاتی که خودروهای فرسوده برای آنها ایجاد میکند، آنها را رها خواهد کرد و نکته دوم این است که تسهیلاتی که در خدمت نوسازی قرار میگیرد، تسهیلات ویژهای است. وی ادامه داد: نکته سوم اینکه، از طریق ایجاد انسجام و تاکسی برخطی که وجود دارد جنس خدمات متفاوتتر از گذاشته خواهد بود و نکته چهارم هم اینکه، ما باید به سمتی برویم که مجموعه تاکسیرانان که از ظرفیت بالایی برخوردار هستند قابلیتهای بهتری را برای آنها فراهم کنیم تا رفاه و آسایش ویژهای را داشته باشند. زاکانی؛ در مورد برقیسازی، گفت: ما ناترازی برق داریم و این حکایت از این دارد که در ساعات پیک مصرف برق، برق کم داریم و در باقی ساعات برق را زیاد داریم و این برقسازی کمک میکند تا در ساعات غیرپیک بهعنوان مثال در شبها شارژ برق داشته باشیم. شهردار تهران، با تأکید بر اینکه برقیسازی پایتخت مشکلی برای ناترازی کشور ندارد، ادامه داد: یکی از ویژگیهایی که برای رانندگان تاکسی در حال در نظر گرفته شدن است این است که شارژ منزل را در نظر بگیریم و در ساعاتی که برق زیاد داریم این باتریها شارژ شوند و در ساعتی که نیاز است و مورد استفاده قرار گیرند و جایگزین سوختهای فسیلی قرار میگیرند و از آلایندگیهای آن کاسته میشود و با هر بار شارژ این ماشینهای جدید ۵۵۰ کیلومتر پیمایش خواهد داشت. همچنین مرتضی ضامنی؛ مدیرعامل اتحادیه سازمانهای حملونقل مسافر شهری کشور نیز، گفت: در راستای اجرای سیاستهای دولت در حوزه نوسازی تاکسیهای شهری فرسوده، افزایش تنوع در سبد ناوگان مورد استفاده در حوزه تاکسیرانی و بهتبع آن افزایش تعداد نوسازی در هر سال، اتحادیه حملونقل مسافر شهری کشور با رویکرد استفاده از ظرفیت سایر خودروسازان کشور، نسبت به افزایش نوسازی از ۱۰ هزار دستگاه خودرو با امضای قراردادهایی این توان را به ۲۰ هزار دستگاه خودرو در سال رسانده است. مدیر عامل اتحادیه سازمانهای حملونقل مسافر شهری کشور، افزود: در سال ۱۴۰۳جدای از قرارداد ۱۰ هزار دستگاه سمند سورن با شرکت ایرانخودرو، قرارداد واگذاری ۵۰۰۰ دستگاه خودروی FMC511 را با شرکت فردا موتورز و ۵۰۰۰ دستگاه خودروی جی۴ را با شرکت کرمان موتور منعقد کردیم. در ادامه نیز سیدمحمدحسین سیفالسادات؛ مدیرعامل اتحادیه سازمانهای مدیریت حملونقل شهرداریهای کشور، در این مجمع، گزارش کاری از آخرین وضعیت اتحادیه سازمان حملونقل ارائه داد و گفت: طبق اساسنامه جدید، ۲۱۷ سازمان مربوط به شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر در مجمع حملونقل وجود دارند و اطلاعات ۱۲۴ هزار و ۵۷۸ ناوگان حملونقل عمومی در مدلهای تاکسی، وانت، مینیبوس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و ون در سامانه سامح ثبت شده است. وی درباره وضعیت این ناوگانها، اظهار کرد: ۶۷ درصد ناوگان تاکسی، ۳۵ درصد وانتبار، ۷۰ درصد اتوبوس، ۹۰ درصد مینیبوس و ۹۰ درصد از ونها که در شهرهای کشور در حال ترددند، فرسودهاند. مدیرعامل اتحادیه سازمانهای مدیریت حملونقل شهرداریهای کشور، با بیان اینکه در بحث خودروهای داخلی در فقر مطلق به سر میبریم، گفت: متأسفانه خودروی سمندسورن با افزایش قیمتی که در یک سال گذشته داشته، رقمی معادل رقم خودروهای وارداتی و چینی دارد و این موضوع لطمه بزرگی به حملونقل شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر وارد کرده است. وی افزود: در بحث نوسازی ناوگان ۳۳۶ دستگاه خودرو، توسط شرکت ایرانخودرو به متقاضیان تحویل داده شد و ۷۱ نفر تکمیل وجه کرده و در شرف نوسازیاند اما ناوگان حملونقل با چالش و تهدید بزرگی در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر روبهروست و آن هم اسقاط بدون جایگزین است. تفاوت قیمت بین اسقاط خودروی فرسوده و جایگزینی آن خودرو به حدی رسیده که متقاضیان نمیتوانند مابهالتفاوت قیمت را تأمین کنند و این مشکل باید مورد پیگیری اساس قرار بگیرد. سیفالسادات؛ با تصریح اینکه محدودیت جایگزینی هم موضوع دیگری است، افزود: امروز با حذف خودروهایی مانند پراید و پژو و انحصاری کردن خودروی سمند سورن نتوانستیم جایگزینی لازم را داشته باشیم و تلاش زیادی شد تا خودروی ساینا در بحث جایگزینی قرار بگیرد، اما متأسفانه خودروساز اعلام کرد تا سه سال آینده خودرویی برای تحویل ندارد. مدیرعامل اتحادیه سازمانهای مدیریت حملونقل شهرداریهای کشور، افزود: در بحث طرح تعویض مخازن سیانجی امسال ۸۴۴ مخزن تعویض شد و ۶۱۵ مخزن در انتظار تأیید پیمانکار در صف تعویض قرار دارد.
دیدگاه بسته شده است.