انعقاد قرارداد همکاری مناطق ویژه علم و فناوری ایران و اتریش

انعقاد قرارداد همکاری مناطق ویژه علم و فناوری ایران و اتریش دبیرکل شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری با مدیر کل مؤسسه فناوری اتریش و فناوری و مدیران ارشد آن مؤسسه در ارتباط با تعاملات فناوری و صنعتی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش مهر، در این دیدار قرارداد همکاری‌های مشترک بین مؤسسه فناوری اتریش […]

انعقاد قرارداد همکاری مناطق ویژه علم و فناوری ایران و اتریش

دبیرکل شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری با مدیر کل مؤسسه فناوری اتریش و فناوری و مدیران ارشد آن مؤسسه در ارتباط با تعاملات فناوری و صنعتی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش مهر، در این دیدار قرارداد همکاری‌های مشترک بین مؤسسه فناوری اتریش و شورای عالی عتف به امضای دو مقام علمی ایران و اتریش رسید. در ابتدای این دیدار پروفسور کنول، در گزارشی ساختار و توانمندی‌های مؤسسه فناوری اتریش را به هیأت ایرانی ارایه کرد. وی ضمن اشاره به توانمندی بالای مؤسسه فناوری اتریش در حوزه سرمایه‌گذاری در زمینه‌های فناوری و صنعتی افزود: مؤسسه فناوری اتریش مهم‌ترین نهاد هماهنگ‌کننده بین دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری در کشور اتریش محسوب می‌شود.

کنول افزود: این مؤسسه سالانه حدود ۱۴۰ میلیارد یورو گردش مالی دارد و ۱۳۰۰ پرسنل در این مؤسسه فعالیت دارند و حدود ۵۰ درصد هزینه‌های مؤسسه توسط وزارت فناوری و ۵۰ درصد باقی‌مانده توسط ایالت‌های فدرال تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین رسالت مؤسسه فناوری اتریش آینده‌پژوهی، تدوین استراتژی، مدیریت کلان، نظارت و ارزیابی نظام علمی، فناوری و نوآوری کشور اتریش است.

وی از مهم‌ترین کارهای عملیاتی این مؤسسه را سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری و تحقیق در علوم پایه دانست.

مدیرکل مؤسسه فناوری اتریش از اولویت‌های موضوعی مؤسسه را حوزه‌های انرژی، کامپیوتر، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت و حمایت از آزمایش‌های پرکاربرد در حوزه صنعت برشمرد و گفت: در آینده نزدیک این مؤسسه در حوزه‌های فناوری، نوآوری و علمی با دانشگاه‌ها و مؤسسات فناوری و صنعتی ایران همکاری و تعامل قوی و رو به پیشرفت داشته باشد و ایران را یکی از کشورهای هدف اتریش در حوزه سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و کمک به تربیت منابع انسانی مهارتی مورد نیاز صنعت اعلام کرد.

در ادامه وحید احمدی، دبیرکل شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری به سابقه تاریخی همکاری‌های علمی و فناوری دو کشور اشاره کرد و گفت: این سابقه همکاری دوستانه‌ای و توام با احترام متقابل در دو قرن اخیر بین ایران و اتریش وجود داشته است.

وی اتریش را یکی از ۴ کشور هدف در حوزه همکاری‌های مشترک علمی و فناوری در قاره اروپا معرفی کرد.

احمدی در ادامه به آمار بسیار بالای مراکز دانشگاهی، تعداد دانشجو و اعضای هیأت علمی، مراکز پژوهشی و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: نقش مهم ایران در شبکه پارک‌های علمی و فناوری کشورهای اسلامی یک تعامل قوی بین کشورهای اسلامی با حوزه اروپا ایجاد می‌کند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز از علاقه ایران به همکاری متقابل علمی و فناوری با برخی کشورهای اروپایی به ویژه اتریش گفت و افزود: بیش‌ترین سابقه و علاقه همکاری‌های علمی و فناوری ایران در اروپا با کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان و اتریش است.

وی به ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری در ایران اشاره کرد و گفت: در ایران در ۵ استان کشور ۵ منطقه ویژه علم و فناوری تحت نظر شورای عالی عتف راه‌اندازی شده است که در سال‌های اخیر طرح‌های فناوری نو و پیشرفت‌های انجام و یا در حال انجام است.

 

در پایان این دیدار قرارداد مشترک همکاری علمی و فناوری در حوزه مناطق ویژه علم و فناوری ایران توسط دکتر وحید احمدی دبیرکل شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری و پروفسور کنول، رییس مؤسسه فناوری کشور اتریش به امضای دوطرف رسید.