سیاست‌های پولی حوزه مسکن باید متنوع باشد

  رییس اتحادیه مشاورین املاک کشور تأکید ‌کرد: سیاست‌های پولی حوزه مسکن باید متنوع و برای اقشار مختلف درآمدی‌، متمایز باشد. به گزارش صما، حسام عقبایی اظهار ‌داشت: این‌که برای همه مناطق کشور سیاست واحدی در ارایه تسهیلات و همچنین نرخ سود بانکی وام مسکن اعمال شود دستاورد یکسانی نخواهد داشت و در خیلی از […]

 

رییس اتحادیه مشاورین املاک کشور تأکید ‌کرد: سیاست‌های پولی حوزه مسکن باید متنوع و برای اقشار مختلف درآمدی‌، متمایز باشد.

به گزارش صما، حسام عقبایی اظهار ‌داشت: این‌که برای همه مناطق کشور سیاست واحدی در ارایه تسهیلات و همچنین نرخ سود بانکی وام مسکن اعمال شود دستاورد یکسانی نخواهد داشت و در خیلی از مناطق استقبال نمی‌شود.

وی افزود: وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن برای اقشار متوسط به بالا شاید تأثیر داشته باشد و برای اقشار کم درآمد نیاز است که دولت سیاست یارانه‌ای متفاوتی را در نرخ سود در نظر بگیرد.

عقبایی گفت: بازار مسکن سالانه به بیش از یک میلیون ساخت واحدهای جدید نیاز دارد تا در افق ۱۰ تا ۱۲ ساله به تراز و تعادل عرضه‌ و تقاضا برسیم که در آن صورت مسکن از شکل کالای سرمایه‌ای خارج خواهد شد و کالای مصرفی خواهد بود یعنی هر کسی حتماً برای استفاده خود  مسکن را می‌خرد.

وی افزود: سالانه ۸۰۰ هزار ازدواج در کشور صورت می‌گیرد که معادل همین میزان هم به تقاضای مسکن اضافه می‌شود و دولت باید تلاش کند هزینه تمام شده تولید مسکن را کاهش دهد.

عقبایی گفت: یکی از موارد مهم در مدیریت عرضه ‌و تقاضای مسکن‌، بحث زمین است که دولت می‌تواند در این عرصه به خوبی عمل کند.

 

وی افزود: کاهش ۴۷ تا ۵۶ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در سال‌های ۹۳ و ۹۴ نشان دهنده ایجاد شکاف میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن است هر چند بازار مسکن در رکود عمیق فرو رفته است و انتظار داریم در نیمه نخست سال آینده رونق معاملات بدون افزایش قیمت اتفاق افتد و در نیمه دوم سال هم می‌توانیم تا حدودی افزایش قیمت را انتظار داشته باشیم البته کم‌تر از نرخ تورم خواهد بود.