نحوه شکل‌گیری اتاق شیشه‌ای در سازمان‌های نظام مهندسی

  شفافیت در عملکرد حرفه‌ای و جلب اعتماد عمومی یکی از اصول اساسی در زندگی حرفه‌ای امروز است؛ سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ صما در این مورد با تعدادی از رؤسای سازمان نظام مهندسی گفت‌و‌گویی داشت که در ادامه می‌خوانیم: در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی استان زنجان با […]

 

شفافیت در عملکرد حرفه‌ای و جلب اعتماد عمومی یکی از اصول اساسی در زندگی حرفه‌ای امروز است؛ سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ صما در این مورد با تعدادی از رؤسای سازمان نظام مهندسی گفت‌و‌گویی داشت که در ادامه می‌خوانیم:

در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی استان زنجان با اشاره به عملکرد هیأت مدیره سازمان متبوعش، گفت: عملکرد ما در سازمان از دوره ششم تا امروز، خط‌مشی انتخاباتی است و سهمیه هر یک از اعضا بر روی سایت گذاشته می‌شود و با این کار همه اعضای هیأت مدیره و همین طور سازمان از سهمیه‌ها خبردار می‌شوند؛ این روش خوب هم جواب داده است و انعکاس خوبی در داخل و خارج از سازمان دارد.

ابراهیم زادتوت‌آغاج در گفت‌وگو با صما ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به تسلیم پروانه مهندسی یکی از رؤسای سازمان نظام مهندسی به اداره راه و شهرسازی، افزود: این حرکت فعل مناسبی است؛ اما انجام آن برای همه رؤسا مقدور نیست.

وی با تأکید بر شکل‌گیری اتاق شیشه‌ای در سازمان‌های نظام مهندسی و به تعبیری شفافیت عملکرد در این سازمان‌ها، تصریح ‌کرد: برای نتیجه‌بخش بودن این حرکت اخلاقی، باید راهکاری برای جبران منافع حاصل از آن در نظر گرفته شود؛ البته باید گفت اعضای هیأت مدیره استان زنجان و دیگر استان‌ها در رعایت این اصل اخلاق حرفه‌ای کوشیده‌اند.

زادتوت‌آغاج افزود: گرچه از این چنین فعالیت‌هایی باید تشکر و تحسین بشود؛ به گونه‌ای که دیگر اعضا نیز رغبت به انجام کار داشته باشند. باید به این موضوع نیز اشاره کرد که تحویل پروانه کار مهندسی در قانون پیش‌بینی نشده است و این ظرفیت باید در داخل سازمان وجود داشته باشد.

اخلاق حرفه‌ای مهندسی، اندکی با آدم خوب بودن فرق دارد

همچنین ابراهیم عمید، رییس سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان نیز گفت: مفهوم اتاق شیشه‌ای و شفافیت در عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی با رواج اخلاق حرفه‌ای به عنوان مهم‌ترین اصل در انجام کار حرفه مهندسی صورت می‌گیرد.

عمید در گفت‌وگو با صما دارا بودن اخلاق حرفه‌ای را متفاوت از دارا بودن خصلت‌های خوب ارزیابی کرد و گفت: برای انجام فعالیت در حرفه مهندسی به نحو احسنت فقط رعایت اصول اخلاق انسانی کافی نیست.

وی افزود: باید مقررات مربوط به حرفه نیز رعایت شود؛ به گونه‌ای که با رعایت این مقررات کم‌ترین هزینه را داشته باشیم. تعهد کاری مبتنی بر حفظ اسرار کارفرما توام با اصول انسانی مهم‌ترین رکن شفافیت در کار است.

شفافیت عملکرد، امری پسندیده برای نهادهای حرفه‌ای است

به علاوه رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران نیز درباره واژه «اتاق شیشه‌ای» گفت: من نیز این اصطلاح را می‌پسندم به ویژه برای نهادهای حرفه‌ای که فرایند حرفه‌ای‌شان در معرض دید مراجعه‌کنندگان باشد.

حبیب‌ا… بیطرف در ادامه افزود: ما در سازمان نظام مهندسی استان تهران همه تصمیمات گرفته شده را بر روی سایت خود سازمان قرار می‌دهیم تا همه اعضا و همین طور کسانی که در این باره ذی‌نفع هستند؛ از همه تصمیمات گذشته تا امروز با اطلاع شوند.

وی تصریح ‌کرد: در خود سازمان نظام مهندسی نیز فرایند و گردش کار‌ها بر روی تابلو‌های قابل مشاهده درج می‌شود. گزارش‌های عملکرد هیأت مدیره در مجامع عمومی توسط اعضای هیأت خوانده و نقد می‌شود. روابط عمومی سازمان نیز سیستم‌های ارتباطی خوبی را تعریف کرده است؛ البته هنوز نقایصی وجود دارد که امیدواریم در برنامه‌ریزی‌های آتی اصلاح می‌شود.

تصمیم‌گیری باید براساس خردجمعی و همراه با نظرخواهی باشد

همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان سمنان نیز با اشاره به اهمیت شفافیت عملکرد در سازمان‌های نظام مهندسی گفت: این کار به عنوان یک حرکت نمادین خوب است، خود نظام‌نامه تصریح کرده است که اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی باید تمام وقت به انجام وظایف حرفه‌ای خود بپردازند؛ گرچه در این باره هیچ منع قانونی وجود ندارد و فرد عضو می‌تواند خارج از ساعت اداری به وظیفه حرفه‌ای شخصی خود بپردازد.

امیر محسن نیکزاد درمورد عملکرد اعضای هیأت مدیره این سازمان گفت: ما در سازمان بیش‌تر مصوبات را به دفاتر نمایندگی ابلاغ می‌کنیم؛ علاوه بر این که این مصوبات بر روی سایت نیز گذاشته می‌شود. جلسات با دفاتر شهرستان‌ها هر چند یک بار برگزار می‌شود و نظرات آن‌‌ها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و پرسش‌های نمایندگی‌ها یادداشت و پاسخ داده می‌شود. علاوه بر این‌که در همه جلسات هیأت مدیره تصمیمات با نظرخواهی از همه اعضا گرفته می‌شود.

نیکزاد با اشاره به ابتکار عمل یکی از رؤسای سازمان نظام مهندسی در تحویل دادن پروانه مهندسی خود به اداره کل راه و شهرسازی گفت: این روش پسندیده‌ای است که امیدوارم تعمیم داده شود؛ البته انتظار می‌رفت؛ این ابتکار در یک جلسه عمومی میان همه رؤسای سازمان‌های استان مطرح می‌شد و براساس خردجمعی به نتیجه‌گیری لازم می‌رسیدیم و همگی با مشورت و نظرخواهی چنین حرکتی را آغاز می‌کردیم.

وی در پایان گفت: البته این کار بستگی به تعبیر و تفسیر دیگر اعضای هیأت مدیره دارد و شرایط اقتصادی و منافع افراد در این مورد تعیین‌کننده است و اگر این منافع در جای دیگری جبران شود می‌توان درمورد تعمیم آن به دیگر ارکان سازمان امیدوار بود.