پای پیمانکار بر خرخره متقاضیان مسکن مهر

  برخی متقاضیان مسکن مهر ادعا دارند که برای دریافت واحدشان تسویه حساب کامل کرده‌اند، اما متقاضیان درخواست مبلغ اضافه‌تر دارند حال موضوع اینجاست که پیمانکار می‌تواند به صورت مستقیم هزینه دریافت کند؟! به گزارش باشگاه خبرنگاران، موضوع مسکن مهر چند سالی است که نقل محافل عام و خاص شده است به‌طوری که صاحبان آن […]

 

برخی متقاضیان مسکن مهر ادعا دارند که برای دریافت واحدشان تسویه حساب کامل کرده‌اند، اما متقاضیان درخواست مبلغ اضافه‌تر دارند حال موضوع اینجاست که پیمانکار می‌تواند به صورت مستقیم هزینه دریافت کند؟!

به گزارش باشگاه خبرنگاران، موضوع مسکن مهر چند سالی است که نقل محافل عام و خاص شده است به‌طوری که صاحبان آن به جای آن‌که به راحتی و با اشتیاق در آن خانه‌ها نفس بکشند در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زیادی هستند.

این در حالی است که مسؤولان ذی‌ربط با وعده و وعیدهای مکرر ادعا دارند که با رفع موانع دیگر آب در دل صاحبان مسکن مهر تکان نخواهد خورد.

 بر این اساس اگر پای درد و دل این افراد بنشینیم همه از مشکلات زیر ساختی، کمبود امکانات رفاهی و نبود حمایت‌های اساسی گله و شکایت دارند زیرا دست به دست هم داده‌اند و موانعی را برای این قشر محروم رقم زده‌اند و وعده‌های دولت هم در این زمینه سرخرمنی بوده است.

اما اگر از همه این موارد چشم پوشی کنیم پای رونمایی یک مشکل دیگر به میان می‌آید زیرا که پیمانکاران با چشم‌پوشی نسبت به مبلغ اولیه قرارداد‌ اولیه در عین بی‌پولی متقاضیان جیب آنان را نشانه گرفته‌اند.

براساس این گزارش و طبق تماس‌های گرفته شده با باشگاه خبرنگاران برخی افراد ادعا کردند که بعد از تسویه حساب کامل، برخی پیمانکاران پا بر خرخره‌شان گذاشته‌اند و درخواست هزینه اضافه‌تر از مبلغ قرارداد را دارند که یک گام بزرگ و بسیار دشواری برای خانه‌دار کردن افرادی که سال‌هاست رویای خانه‌دار شدن را در سر می‌پرورانند به وجود آورده‌اند.

 درخواست دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی پیمانکار از متقاضیان مسکن مهر پرند

براساس گزارش‌های رسیده به باشگاه خبرنگاران پروژه فاز ۶ پرند قرار بود که در تاریخ ۳۱‌ شهریور ماه سال ۹۰ به متقاضیان تحویل شود اما با فرازونشیب‌های فراوانی همراه بود ولی مشکل به اینجا ختم نمی‌شود و افزایش هزینه بدون توجه به قرارداد اولیه باری را بر دوش متقاضیان قرارداده است.

یکی از متقاضیان این پروژه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: این پروژه قرار بود که در تاریخ ۳۱‌ شهریور سال ۹۰ با مبلغ ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تحویل داده شود و خانه هم آماده تحویل بود اما عمران گفت که قیمت آن ۷ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی گفت: تسویه ما با عمران به‌طور کامل انجام شد اما پیمانکاران هم درخواست ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان علاوه بر موارد قبلی را داشته‌اند.

این متقاضی ادامه‌ داد: خود عمران هم معتقد است که این افزایش قیمت از سوی پیمانکار غیرقانونی است اما پیمانکاران دلایلی همچون نصب درب ضد سرقت، کف سرامیک و… را دلیل این افزایش قیمت می‌دانند.

وی بیان ‌کرد: پیمانکاران برای اخذ این مبلغ شماره حساب شخصی داده‌اند و در صورت واریز این مبلغ حاضر به تحویل کلید این واحد می‌شوند.

این گزارش می‌افزاید پای این افراد هم به دادگاه باز شده ‌و رفت و آمدهای بسیاری بین متقاضیان و پیمانکاران صورت گرفته است.

 ***اعتراض ساکنان مسکن مهر کرج به افزایش قیمت

افراد ساکن در شهرک ابریشم مسکن مهر کرج نیز از معترضان افزایش قیمت مجدد مسکن مهر بودند و فردی که دارای یک واحد ۶۶ متری است می‌گوید در ۲۳ شهریور سال ۹۲ به‌طور کامل تسویه حساب صورت گرفته اما از سوی پیمانکار اضافه مبلغ خورده است.

یکی از ساکنان این منطقه طی تماس تلفنی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان این‌که واحد را سال ۹۲ با تسویه حساب کامل تحویل گرفته اظهار ‌داشت: در حال حاضر از سوی پیمانکار اخطاریه می‌آید و وکیل گرفته و نامه آن را پیوست کرده و می‌گوید که این متقاضیان هنوز بدهکار هستند.

وی با اشاره به این‌که پیمانکار درخواست اخذ ۶ میلیون تومان را دارد، گفت: سال ۹۲ با اخذ یک نامه از سوی وزارت راه‌ و شهرسازی استان البرز تسویه حساب کامل انجام شد اما گفته می‌شود که اگر این مبلغ را اضافه نکنید واحد شما واگذار می‌شود.

این فرد ادامه ‌داد: وام ۲۵ میلیونی بانک مسکن هم در سال ۸۷ پرداخت شد که ۱۲ میلیون آن را نقد و مابقی را به صورت اقساط پرداخت می‌کنم.

وی تصریح ‌کرد: زمانی که واحد را دریافت کردم حدود دو میلیون تومان هم جهت تعمیرات آن هزینه کردم.

*** قائم مقام وزیر در مسکن مهر چه می‌گوید؟

ما نیز در راستای این گزارش‌ها پا به گود گذاشتیم و به قائم مقام وزیر در مسکن مهر مراجعه کردیم تا علت را از وی جویا شویم.

اصغری مهرآبادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: طبق قرارداد دو جانبه (بین تعاونی و بانک)، ۳ جانبه(بین مدیر کل ما، بانک و سازنده) و یا ۴ جانبه (بین ما، تعاونی، بانک و سازنده) قیمت، زمان ساخت و تسهیلات مشخص است و در غالب آن واحد‌ها ساخته می‌شوند.

وی با بیان این‌که یک اتفاق غیرمنتظره در سال ۹۱ موجب جهش قیمت‌ها شد، گفت: با وجود تحریم و تورم به وجود آمده قیمت مصالح ساختمانی، دستمزد کارگر، هزینه حمل‌و نقل و‌… افزایش یافت که بر افزایش قیمت تمام شده مسکن تأثیر گذاشت.

اصغری مهرآبادی با اشاره به این‌که در این شرایط سازنده‌ها دیگر قادر به اتمام پروژه نبودند، گفت: طبق ۳ دستورالعمل(دو تا در دولت قبل و یکی در دولت فعلی) مبلغی به این قرارداد‌ها اضافه شد.

قائم مقام وزیر در مسکن مهر تصریح کرد: چون متقاضیان افراد کم درآمدی بودند تسهیلات ارزان قیمت ۴ و ۷ درصدی در نظر گرفت که با این کار سازنده و متقاضی متضرر نشوند.

وی با بیان این‌که این افزایش قیمت از وزارتخانه به همه استان‌ها، شهرهای جدید، بنیاد مسکن و ادارات کل راه ‌و شهرسازی ابلاغ شد، گفت: نباید مبلغ اضافه‌ای خارج از این ابلاغیه اخذ شود.

*** در چه صورت مبلغ بیش‌تری اخذ شود؟

قائم مقام وزیر در مسکن مهر در ادامه یادآور ‌شد: در صورتی که کارهای مازادی همچون آیفون تصویری، نقاشی و‌… انجام شود که در قرارداد اولیه نبوده و متقاضی درخواست کرده باشد افزایش قیمت توجیه‌پذیر است.

وی اظهار‌ داشت: در این شرایط متقاضی موظف به پرداخت هزینه اضافی می‌باشد و نمی‌تواند از پرداخت سر باز زند.

 ***در هزینه‌های گران مردم شریک شدند

اصغری مهرآبادی بیان ‌کرد: هزینه‌های آماده‌سازی برخی مکان‌ها گران شد بنابراین بخشی از آن بر عهده متقاضی قرار گرفت.

وی تصریح ‌کرد: هزینه در پردیس به لحاظ تئوگرافی ۲۰ میلیون تومان و در پرند هم ۱۰ میلیون تومان تمام شده است و به علت درآمد پایین مردم، دولت از محل یارانه‌ها که در اختیار وزارتخانه گذاشت به مردم کمک کرد تا متقاضی برای مواردی همچون آسفالت و‌… تنها بخشی از هزینه را پرداخت کند.

قائم‌مقام وزیر در مسکن مهر با بیان این‌که در حال حاضر بیش‌ترین کمک بابت خدمات زیربنایی و روبنایی و هزینه‌های آماده‌سازی از محل فروش اراضی صورت می‌گیرد، گفت: در مکان‌هایی هم که با مقادیر پایین قابل پیش بردن نبود طبق دستور وزیر از محل فروش اراضی کمک شد.

وی با اشاره به این‌که این کار وظیفه دولت نبوده و در راستای کمک به متقاضی صورت گرفته یادآور ‌شد: در پرند که هزینه ۱۱ میلیون تومان بود ۴٫۵ میلیون تومان را مشتری و مابقی را دولت بر عهده گرفت.

 *** افزایش هزینه با بالا رفتن متراژ

قائم‌مقام وزیر در مسکن مهر اظهار داشت: در بعضی مکان‌ها که زیربنا بالاتر از قرارداد اولیه باشد قطعاً باید پول بیش‌تری پرداخت شود.

وی بیان ‌کرد: این درست نیست که متراژ افزایش یابد و با همان مبلغ اولیه واگذار شود.

اصغری مهرآبادی متذکر شد: با برگزاری جلساتی که با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم به یک دستورالعمل مشترک رسیدیم واردات را مکلف به بررسی اعتراض‌‌ها کردیم.

وی افزود: براساس این دستورالعمل باید هزینه متقاضیان معترض حسابرسی شود و اگر فرد هزینه اضافه‌تری پرداخته باشد به او بازگردانند.

 *** آیا پیمانکار می‌تواند از متقاضی مستقیماً پول بگیرد؟

قائم‌مقام وزیر در مسکن مهر اظهار داشت: پیمانکار نمی‌تواند به صورت مستقیم از متقاضی پول دریافت کند، زیرا هزینه پیمانکار با دستور ادارات ما انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که برای متقاضی یک حساب مسدودی ایجاد شده که تسهیلات بانک و پول خود را به آن واریز می‌کند، گفت: اداره کل طبق بررسی کارشناسان از پیشرفت کار اجازه برداشت پول توسط پیمانکار را می‌دهد. در پایان امیدواریم باید گفت این سازه‌ها که سرپناهی برای قشر ضعیف هستند باید موجبات آسایش آن‌‌ها را فراهم کنند و امیدواریم این مشکلات از سوی مسؤولان به شدت پیگیری شود و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد برطرف شدن این مشکلات باشیم.