خرید متری مسکن ابزاری برای تأمین مالی پروژه‌ها نه خانه‌دار شدن

دتی است که بحث فروش متری مسکن در فضای مجازی داغ شده و بسیاری از شرکت‌ها و سکو‌ها (پلتفرم‌ها)؛ با شعارهایی مانند «سرمایه‌گذاری روی ملک با هر پولی» و «بدون ریسک با حداقل ۲۵ میلیون تومان و در کمتر یک سال خانه‌دار شوید» اقدام به‌ جذب سرمایه‌گذار جدید برای پروژه‌های خود می‌کنند. بسیاری از کارشناسان […]

دتی است که بحث فروش متری مسکن در فضای مجازی داغ شده و بسیاری از شرکت‌ها و سکو‌ها (پلتفرم‌ها)؛ با شعارهایی مانند «سرمایه‌گذاری روی ملک با هر پولی» و «بدون ریسک با حداقل ۲۵ میلیون تومان و در کمتر یک سال خانه‌دار شوید» اقدام به‌ جذب سرمایه‌گذار جدید برای پروژه‌های خود می‌کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند این روش‌ها (فروش متری مسکن در قالب پلتفرم‌ها)، به‌ خانه‌دار شدن مردم ختم نمی‌شود، بلکه فقط ابزاری است برای تأمین مالی پروژه‌هایی که شرکت‌های مختلف در حال ساخت آن هستند. به گزارش قدس‌آنلاین،‌ فرشید ایلاتی، کارشناس بازار مسکن، گفت : فروش متری مسکن در قالب سکو‌ها و مجموعه‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند، به‌عنوان روشی برای خانه‌دار شدن مردم مطرح می‌شود که البته روشی نو نیست، بلکه حدود ۲۵ سال پیش هم در بحث نوسازی منطقه «نواب» هم مطرح شده بود. وی ضمن تأکید بر اینکه شاید این روش اهداف بلندمدت حوزه مسکن را تأمین نکند، اما به‌عنوان روشی برای تأمین مالی پروژه‌ها مطرح است، تصریح کرد: به‌صورت کلی این طرح‌‌ها در اهداف کلان حوزه مسکن ما را یاری نمی‌کند و تنها به‌عنوان یک ابزار مالی جذاب سرمایه در کنار سایر ابزار‌ها مطرح است. این کارشناس بازار مسکن، ضمن بیان اینکه به‌صورت کلی این مسئله نباید در دستور کار سیاست‌گذار برای تأمین مسکن کشور قرار گیرد، اضافه کرد: البته نکته منفی که این ابزار دارد اینکه ممکن است منجر به‌ افزایش قیمت پروژه‌های در دست ساخت شود. ایلاتی؛ به ‌دیگر چالش‌های خرید مسکن به ‌روش متری اشاره و تصریح کرد: در این مدل یک واحد ۱۰۰ متری به‌ چندین نفر فروخته می‌شود و چون تعداد بسیاری این واحد‌ها را به‌صورتی متری تملک کرده‌اند، چنانچه از منظر حقوقی قراردادهای دقیقی منعقد نشود در انتهای پروژه، سند زدن دشوار می‌شود؛ به‌همین دلیل تأکید ما این است که قرارداد‌ها به ‌شیوه درست و دقیق منعقد شود تا خریدار نهایی دچار مشکل نشود. وی در بخش دیگری از سخنان خود به ‌توسعه صندوق‌های املاک و مستغلات اشاره کرد و آن را یک ابزار بهتر برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: وقتی مردم سهامدار این صندوق‌‌ها شوند در حقیقت سهامدار کل پروژه می‌شوند و نه سهامدار چند متر از آن، به‌خصوص اینکه این صندوق‌‌ها نسبت به سکوهای فروش متری مسکن، شفاف‌تر عمل می‌کنند.