صندوق نوآوری و شکوفایی درسال۹۴،ارایه تسهیلات به ۸۳۳طرح دانش بنیان

  صندوق نوآوری و شکوفایی براساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، برای کمک به تولید و تجاری‌سازی طرح‌های دانش بنیان انواع تسهیلات اعم از تسهیلات تولید صنعتی، سرمایه در گردش، قبل از تولید صنعتی، قرض‌الحسنه، لیزینگ، ضمانت‌نامه و توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان را در سال ۹۴پرداخت کرده است. به گزارش ایرنا، گزارش عملکرد یک ساله […]

 

صندوق نوآوری و شکوفایی براساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، برای کمک به تولید و تجاری‌سازی طرح‌های دانش بنیان انواع تسهیلات اعم از تسهیلات تولید صنعتی، سرمایه در گردش، قبل از تولید صنعتی، قرض‌الحسنه، لیزینگ، ضمانت‌نامه و توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان را در سال ۹۴پرداخت کرده است.

به گزارش ایرنا، گزارش عملکرد یک ساله این صندوق به شرح زیر است:

افزایش ۴ برابری مصوبات صندوق در سال ۹۴

جمع کل مصوبات صندوق نوآوری و شکوفایی تا ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۴ برای ۸۳۳ طرح دانش‌بنیان، ۵,۰۲۲,۶۱۶ میلیون ریال بوده است، این در حالی است که در سال ۹۳ مبلغ مصوب برای ۳۱۷ طرح، ۱,۰۲۲,۷۴۷ میلیون ریال بود و در سال ۹۲ نیز مبلغی مصوب نشده بود.

براساس این آمار، میزان مصوبات صندوق برای طرح‌های دانش‌بنیان در سال ۹۴ نزدیک به ۴ برابر سال ۹۳ بوده است.

انواع تسهیلاتی که تاکنون از سوی صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان ارایه شده عبارتند از تسهیلات تولید صنعتی، سرمایه در گردش، قبل از تولید صنعتی، قرض‌الحسنه، لیزینگ و ضمانت‌نامه. همچنین تعداد مصوبه‌های صندوق (نمودار ۱)، ۸۵۲ مصوبه است. این امر بدین دلیل است که برخی طرح‌ها بیش از یک مصوبه داشته‌اند و از بیش از یک خدمت استفاده کرده‌اند.

حجم و تعداد طرح‌های بررسی شده در صندوق نوآوری و شکوفایی طی دوسال گذشته (۱۳۸۲ طرح، که عمدتاً سرمایه ثابت، ضمانت‌نامه و لیزینگ بوده است) در مقایسه با بانک‌های بزرگ کشور چشمگیر و بی‌سابقه است.

بیش‌ترین مبلغ تسهیلات از نوع تولید صنعتی است و مجموع تسهیلات تولید صنعتی ۲,۵۲۳,۶۳۳ میلیون ریال بوده است. مجموع تسهیلات سرمایه در گردش و قبل از تولید صنعتی به ترتیب ۱,۱۰۳,۰۹۸ میلیون ریال و ۴۰۸,۴۸۷ میلیون ریال بوده و در رده‌های دوم و سوم از نظر مبلغ تسهیلات قرار دارند.

تسهیلات تولید صنعتی، سرمایه در گردش و قبل از تولید صنعتی، از نظر مبلغ تسهیلات بیش از ۸۰ درصد تسهیلات صندوق را به خود اختصاص داده‌اند، کم‌ترین میزان تسهیلات هم مربوط به تسهیلات ضمانت‌نامه است که تنها ۲٫۳ درصد تسهیلات را به خود اختصاص داده است.

خدمات قرض‌الحسنه (کم‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان و بیش‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان) از نظر تعدادی ۵۴ درصد مصوبات صندوق را تشکیل داده و در رتبه اول جای دارند، درحالی که از نظر مبلغ، تنها ۱۲٫۵درصد مصوبات را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر، ۸۰ درصد زمان و انرژی صندوق، صرف طرح‌هایی شده است که توان جذب تنها ۱۹ درصد از منابع صندوق را داشته‌اند.

تسهیلات تولید صنعتی از نظر مبلغ تسهیلات در جایگاه اول قرار داشته و ۵۰٫۲ درصد تسهیلات را به خود اختصاص داده است. این تسهیلات از نظر تعداد، ۱۲ درصد مصوبات را تشکیل می‌دهد و پس از قرض‌الحسنه و سرمایه در گردش در جایگاه سوم جای دارد.

از نظر مبلغ تسهیلات، سرمایه در گردش (۲۲ درصد) و تسهیلات قبل از تولید صنعتی (۸٫۱ درصد) به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. تسهیلات سرمایه در گردش، از نظر تعدادی نیز، پس از تسهیلات قرض‌الحسنه، در جایگاه دوم جای داشته و ۱۶ درصد مصوبات را تشکیل می‌دهد. تسهیلات لیزینگ، از نظر تعداد ۷ درصد و از نظر مبلغ ۴٫۸درصد از تسهیلات را به خود اختصاص داده است. ضمانت‌نامه از نظر تعداد مصوبات به ترتیب ۴ درصد و از نظر مبلغ مصوبات ۲٫۳ درصد از مصوبات را به خود اختصاص داده و در پایین‌‌ترین رده مصوبات جای دارد.

ارایه تسهیلات به ۱۶ صندوق پژوهش و فن‌آوری

صندوق نوآوری و شکوفایی علاوه بر اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیلاتی را به شرکت‌های ارایه دهنده خدمات تجاری‌سازی به شرکت‌های دانش بنیان و نیز صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری ارایه می‌دهد.

این تسهیلات تاکنون به ۲۲ شرکت خدمات تجاری‌سازی و ۱۶ صندوق پژوهش و فن‌آوری اعطا شده است، مبلغ تخصیص یافته برای این تسهیلات نیز در مجموع ۱۱,۰۰۰ میلیون ریال برای شرکت‌های تجاری‌سازی و ۳۵۰,۰۰۰ میلیون ریال برای صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری بوده است.

 

در کنار این تسهیلات، ارایه خدمات توانمندسازی به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در نیمه دوم سال ۱۳۹۴ آغاز شده و صندوق در اولین گام به حمایت از شرکت‌ها برای حضور در جوایز ملی و بین‌المللی و اخذ استاندارد‌ها پرداخته است. تاکنون برای حمایت از حضور شرکت‌ها در ۳ جایزه «مدیریت فن‌آوری و نوآوری»، «مدیریت کیفیت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات» و «جشنواره ملی بهره‌وری» بیش از ۱۴۰ میلیون ریال تخصیص یافته است. همچنین برای حمایت از شرکت‌ها در دریافت گواهینامه‌های استاندارد ایزو ۹۰۰۰، ۱۴۰۰۰ و ۱۸۰۰۰ نیز ۶۶۰ میلیون ریال تخصیص داده شده است.