انباشت قوانین انجام تنقیح را از توان یک قوه خارج کرده است برداشتهای متفاوت اجرای قانون را عقیم کرده است قائممقام معاون قوانین در امر تنقیح با بیان اینکه یکی از وظایف حاکمیتها در تمام دنیا وضع قوانین شفاف است، گفت: برداشتهای متفاوت از قانون اجرای آن را عقیم کرده است. به گزارش خانه ملت، […]
انباشت قوانین انجام تنقیح را از توان یک قوه خارج کرده است
برداشتهای متفاوت اجرای قانون را عقیم کرده است
قائممقام معاون قوانین در امر تنقیح با بیان اینکه یکی از وظایف حاکمیتها در تمام دنیا وضع قوانین شفاف است، گفت: برداشتهای متفاوت از قانون اجرای آن را عقیم کرده است.
به گزارش خانه ملت، سومین کارگاه تنقیح قوانین روز پنجشنبه گذشته در مؤسسه پژوهشی مطالعات حقوقی دانشگاه تهران با حضور عباسعلیکدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، علیرضاراستیان، قائممقام معاونت تنقیح قوانین در مجلس شورای اسلامی و جمعی از اساتید حقوقی دانشگاهها برگزار شد.
در این مراسم علیرضاراستیان، قائممقام معاون قوانین در امر تنقیح در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از وظایف حاکمیتها در تمام دنیا وضع قوانین شفاف است، گفت: تصویب قوانین باید در راستای نظام بخشی به امور اجرایی باشد و اگر تنقیح قوانین به درستی صورت نگیرد در دراز مدت مشکلات و معضلاتی را به وجود میآورد.
قائممقام معاون قوانین در امر تنقیح در مجلس شورای اسلامی افزود: تنقیح قوانین در راستای ایجاد نظم صورت میگیرد و اگر تنقیح از سوی دستگاههای اجرایی مورد توجه قرار نگیرد آشفتگی و بینظمی را در جامعه به وجود میآورد.
وی با بیان اینکه از سال ۵۰ تا کنون قوانین بسیاری در کشور تصویب شده است، تصریح کرد: به رغم این سابقه طولانی در قانونگذاری متأسفانه تنقیح قوانین بهطور کامل و روشن صورت نگرفته است؛ بنابراین یکی از مهمترین دلایل در این خصوص بحث عدم ضرورت تنقیح قوانین از سوی لایههای مختلف جامعه است.
راستیان با بیان اینکه از سال ۸۹ تنقیح قوانین به عهده معاونت قوانین در امر تنقیح گذاشته شد، گفت: متأسفانه در مفاهیم اولیه در خصوص تنقیح اختلاف نظرهایی با دستگاههای اجرایی وجود دارد؛ از این رو پیش از آنکه شفافسازی در امر تنقیح مورد توجه قرار گیرد باید به موضوع برداشتهای متفاوت از قانون توجه کرد، زیرا موضوع برداشتهای متفاوت باعث شده اجرای قانون در برخی شرایط عقیم بماند.
وی با اشاره به اینکه تا کنون جلسات بسیاری میان قوه مجریه و مقننه در خصوص تنقیح قوانین برگزار شده است، افزود: تنقیح قوانین با این انباشتگی ازعهده یک قوه خارج است و باید همه دستگاهها وارد عمل شوند، ضمن اینکه باید از نظرات کارشناسان و اساتید دانشگاهها نیز در امر تنقیح استفاده کرد. زیرا تنقیح قوانین علمی بوده و نیازمند بررسیهای بیشتری است.
قائممقام معاون قوانین مجلس در امر تنقیح با بیان اینکه تجربههای بسیاری در خصوص تنقیح کسب شده است، تصریح کرد: در کنار نظریههای تئوری باید کارگاههایی نیز در زمینه تنقیح تشکیل شود، بنابراین امیدواریم در آیندهای نه چندان دور شاهد برگزاری همایشهای متعدد در حوزه تنقیح قوانین باشیم.
وی با بیان اینکه به اعتقاد مجلس تنقیح قوانین باید در حوزه دستگاههای اجرایی انجام شود، گفت: با توجه به اینکه دستگاههای اجرایی در این زمینه به خوبی عمل نکردند اما معاونت قوانین در مجلس به این موضوع ورود جدی داشته و اقدامات بسیاری را تا کنون انجام داده است.
راستیان با اشاره به اینکه خلأهای موجود در امر تنقیح قوانین باید برطرف شود، گفت: یکی از مهمترین معضلات و مشکلات امروز در جامعه عدم شفافیت در اصول مربوط به تنقیح قوانین است که بهطور حتم با برگزاری چنین جلساتی این خلأها را میتوان برطرف کرد.
ضرورت رفع خلأها و مشکلات در تنقیح قوانین با تعامل مجلس و دولت
در ادامه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در این نشست گفت: باید به تنقیح قوانین به عنوان یک باور نظر کرد و برای تنقیح ۳ مرحله برنامهریزی، تصمیمگیری و اجرا را باید مورد توجه قرارداد.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرحله اجرای تنقیح قوانین قرار داریم، افزود: خوشبختانه معاونت قوانین مجلس بحث تنقیح را بهطور جدی مورد پیگیری قرارداده است و در همین رابطه تا کنون دو کارگاه نیز در گذشته برگزار شده و این کارگاه سومین جلسه برای بررسی شفافیت در تنقیح قوانین است.
کدخدایی با بیان اینکه در تنقیح قوانین مشکلاتی وجود دارد، تصریح کرد: این مشکلات بهطور عمده نرم افزاری است و بارها مشاهده شده دستگاهها با معضلات و مشکلاتی در تنقیح قوانین روبهرو هستند.
وی با تأکید بر اینکه اجرای قانون برای همه دستگاهها و نهادها ضروری است، افزود: در خصوص تنقیح قوانین اقداماتی در دولت از سالهای گذشته انجام شده اما ماحصل این اقدامات نیازهای امروز جامعه را تأمین نمیکند.
کدخدایی با انتقاد از اینکه نگاههای متفاوتی در اجرای قانون و تنقیح قوانین وجود دارد، تصریح کرد: متأسفانه نه تنها دستگاهها در این زمینه به خوبی عمل نکردند بلکه دانشگاهها نیز به عنوان یک مکان علمی از بحث تنقیح قوانین استقبال قابل قبولی انجام ندادهاند، اگرچه در مؤسسه مطالعات حقوقی دانشگاه تهران برای رفع فقدانها و خلأهای تنقیح قوانین اقدامات و تلاشهای بسیاری صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه در لایحه برنامه ششم مشکلات بسیاری به جهت تعریف و مفهوم برنامهنویسی میان قوه مجریه و مقننه به وجود آمد گفت: بارها مشاهده شده که دستگاهها پس از تصویب قوانین مربوط به برنامه در اجرای آن دچار مشکل میشوند و مشخص نیست که قوانین مربوط به برنامه را چگونه باید اجرا کنند، بنابراین باید به مشکلات اینچنینی در تنقیح قوانین و در تصویب قانون توجه کرد.
سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه طبق آمارهای مطرح شده ۳۰ تا ۳۵ درصد از قوانین مربوط به برنامههای گذشته اجرا شده است افزود: این موضوع به هیچ عنوان شایسته نیست و دولت و مجلس باید با همکاری و تعامل مشکلات را برطرف کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.